Honda Super-N någon?

Honda släpper nu till sommaren sin EV Honda Super-N (Super-One i Japan men av varumärkes skäl som Super-N samma som när Honda Fitta skulle släppas i Sverige och snabbt blev Jazz den får ni fråga Gemini om) i Storbritannien £20.000 1097 kilo strax under 100 hästar 3.4 meter lång och 30 mil wltp Inspirationen kommer från ikoniska Honda City Turbo II kei-car Eftersom den (till att börja med) bara säljs i Japan och Storbritannien är den bara högerstyrd för mig inget problem då jag haft ett par högerstyrda OG Hundkojor och man vänjer sig snabbt

Honda Super-N har precis som Hyundai Ionic 5N en virtuell 7 växlad låda med tillhörande motorljud bara att trycka BOOST på ratten och vem älskar inte det Att den blir en budget 5N som är elbilsvärldens körgladaste bil kan ju aldrig bli fel Den får en ny mjukvara med fokus på “körglädje” och tyvärr följer inte Akvariet med från Honda-e

En vit med klarglas Japanska flaggan på taket och vita 15” OZ Racing fälgar skulle sitta som en smäck den har 185-55-15” däck finns massor av bra R-däck i den dimensionen

@Esse som talar sig varm för Smart FourTwo och vill ha mindre bilar här är den

När jag jobbade på Nissan hade vi två Honda City Turbo II i garaget och när man efter arbetsdagen på torsdagar fick gå ner i garaget och välja bil för kommande veckan fanns allt från Rolls Lexus Infinity Corvette till Toyota Camry och Honda Civic men om Honda City Turbo II blev det nästan slagsmål ibland Bland det roligaste som fanns på 80-talet även den 3.4 meter 110 hästar turbomatad 3 cylindrig 5 växlar 700 kilo pocket rocket

Honda Super-N kanske inte en bil för Sverige men jag är väldigt sugen Vad säger ni

1 gillning

Gillar den men kan man få den utan rejsputte-detaljer till lägre pris så är jag intresserad. Perfekt stads- och pendlarbil.

Det vore som att servera en Carbonara gjord med bacon…

1 gillning

Gott med andra ord!:grinning_face_with_smiling_eyes:

Skämt åsido, den finns i :purple_heart:, jag är på! Men jag vägrar ha kepsen bak och fram!

1 gillning

Du kan få den som Honda N-One e men den är lite för vanilla IMHO….

1 gillning

Äntligen en elbil med vettig storlek på skärm och riktiga knappar och reglage har både CarPlay och Android Auto

1 gillning

Håll i flat-bill kepsen

I Augusti händer det jag har bokat in en två dagar lång provkörning av Honda Super-N hos en ÅF i England Gissa om jag är förväntansfull

1 gillning

Ser ju frän ut! Fulsnygg, precis som Honda E, men den har karaktär! Saknar dock extraskärmen (som ju inte är en dedikerad passagerardisplay utan går att använda av föraren utan problem) och inredningen är inte alls lika tech-funky som E.

Men lär ju gå på 400 tkr att importera till Sverige, och som högerstyrd lär den inte vara värd mycket om man säljer den några år senare…

Får hoppas det blir en dunderflopp i storbritannien och att man kan importera den billigt om några år.

Tycker verkligen det är synd att Honda gett upp elbilsrejset, för E är en av de bästa bilarna jag kört - rolig att köra, fysiska reglage, bra infotainment, väldigt bra adaptiv farthållare… Hade de år 2022 släppt en Civic E med 40 mils WLTP så hade jag utan tvekan köpt den.

Det är så sjukt för Honda E är verkligen en bra bil för sin kategori, hade de släppt EXAKT samma grej men lite större (och därmed större batteri och längre räckvidd) så hade de haft ett vinnande koncept.

Kul men väghållning som en gammal 911 imponerar inte.
Sladdar ut med baken helt oväntat och mycket.

Kassa däck?

Med ett par nya continentaldäck (premiumcontact 7 på 17”-fälgar) så understyrde den ganska grovt vid gränsen - inte konstigt då (stock-storleken av) däcken är bredare bak än fram, och bilens skateboard-arkitektur gör den i övrigt rätt neutral.

Just avsaknaden av bakände-rotation var precis det jag tyckte var lite tråkigt med bilen - den hade behövt ~30 hp till så att man kunde få loss bakändan med acceleratorpedalen utan att behöva köra en scandinavian flick. Hade säkert gått att lösa med en bakre krängingshämmare eller bredare framdäck (dock väldigt lite plats fram, så skulle nog behöva chassimoddar). Jag funderade på det men sålde bilen innan jag gjorde om den till en regelrätt banbil eftersom jag inte ens kunde ta mig till närmaste bana med sina ~16 mils sommarräckvidd, så det kändes inte som en vettig plattform att bygga vidare på :slight_smile:

Nope, testade demobilen då den släpptes.
Körde min vanliga testrunda då jag provkör bilar.
Inga andra moderna bilar har uppvisat detta beteende.
Fint torrt väder, samma dag körde jag Mini-e och Fiat 500e.

Tror den kom med rätt kassa däck? Min begagnade bil kom med några Yokohamadäck som jag bytte ut rätt omgående.

Vilket ju såklart är synd, ger ju inte en rättvis bedömning riktigt. Men tyvärr rätt vanligt, man väljer för det mesta däck som är billiga och prioriterar miljö och räckvidd mer än grepp.

Just E:n har ju kass räckvidd från början så jag köper att man aldrig skulle fått för sig att köra Continental-UHP-däck med högt rullmotstånd.

Min mekaniker som sköter om mina Italienskor jobbar hos lokala Honda handlaren så jag har sen Honda-e kom kört en hel del jag blev även erbjuden ett sanslöst deal på deras demo när Honda la ner den men jag kunde inte förlika mig med den neongröna färgen

Jag har aldrig upplevt väghållningen som annat än bra för en “City Car” visst den kan inte mäta sig med en JCW Cooper-e eller ID.3 GTX men det har den aldrig gett sig ut för att kunna Den är en otroligt trevlig kompis på vägen vändradien är i princip skrattretande och dom digitala backspeglarna fungerar helt sömlöst och jämfört med AUDI så slår dom den med hästlängder Infotainmentsystemet är så funktionellt och enkelt att navigera gillar akvariet Fast den är såpass liten är innerutrymmen väl tilltagna men så är det ju det där med räckvidden den skulle definitivt mått bättre av ett större batteri och en billigare prislapp Jag kan se Honda-e tillsammans med BMW i3 bli framtida inte klassiker men elbilar av intresse

Jag tror inte jag läst eller hört någon direkt jämföra Super-N med Honda-e det är ju så diametralt motsatta bilar däremot refererar många till Ionic 5N och det låter ju inte helt fel men jag vill bilda mig min egen uppfattning om hur och vad den är Ser fram emot det

En ID.3 GTX kostar 600K en Alpine A290 kostar 500K en Hyundai Ionic 5N kostar 840K en JCW Cooper-e kostar strax över 500K så levererar Super-N upp till förväntningarna så är den överkomlig Att den är högerstyrd och andrahandsvärdet får dom som ärver mig oroa sig över

Detta kommer bli en sjättebil och andra elbil i en spretig samling vita bilar som idag till 10% är nyttofordon och 90% ren och skär körglädje Jag har ett tag varit sugen på att addera en elbil med verklig körglädje då det på sikt kommer kosta på att tanka och köra mina ICE fordon Just nu vänjer jag min Mk1Golf Cabriolet att gå på Aspens Classic Vehicle Fuel 50kr/liter och det verkar funka lika bra som i alla mina tvåhjulingar Mina Italienskor kör jag på VP Racing 109 octane

Dom år jag har kvar bakom ratten kommer jag aldrig ge upp mina ICE fordon det får kosta vad det kostar men en EV med potential för ren körglädje ser mer och mer ut som ett måste i vagnparken Behöver inte ha 400hästar får inte väga över 1500kilo fram eller bakhjulsdrift är helt beroende av att man kan stänga av eller stryps ner antisladd och antispinn och diffbroms av någon form däck finns idag mängder av riktigt bra R-däck och det kommer mer och mer tillbehör som coil-overs Air ride Carbon Fiber huvar skärmar interiör delar så att få ner vikten några kilo lär inte bli en svårighet

Från understyrd till kraftigt överstyrd utan förvarning som en gammal 911 handlar inte om däck. Var enkelt att återupprepa detta beteende. Åk snabbt i en rondell, och lägg om ratten för att köra ut

Tydligen släpper Honda nu planerna på volymbilar och ska satsa på mera nischade bilar framöver. Blir intressant att se vilken bil de satsar på efter Honda Super-N. Hade gärna sett en framtida eldriven S800 CAB :slight_smile:

Där står dom bara och väntar

Snart är det dax

2 gillningar