Hur bemöter man bäst den som tar initiativ till att prata utifrån en negativ bild av Elektrifierade bilar

Vet inte om jag har helt torrt på fötterna ? . Men jag brukar säga att du behöver absolut inte åka elbil eller hybrid om du inte vill eller om det inte passar dig , men ju fler du ser på vägarna som andra åker i . Desto billigare blir utsläppsrätterna till bränslen framöver , och ju mindre kommer ditt bränsle att kosta . Ju fler du ser ju gladare bör du bli , för då blir det billigare för dig . Lite beroende på kommande regeringar förstås , lägger jag till som räddningsplanka ifall jag spår fel . Några andra kanske bättre förslag , från er andra ? .

Jag brukar mest bara hålla med och inte skapa någon diskussion alls.

En del mäniskor verkar ju ha bestämt sig att elbil är inget att ha. Och de lyssnar inte på några argument alls.

Men just ekonomin är väl en stor sak för de flesta.

1 gillning

Samma här. Det finns inga argument som biter. De har redan bestämt sig att elbilar är det sämsta tänkbara på alla sätt. Oftast hänger det ihop med ett allmänt ointresse för att ta in ny information.

1 gillning

Det kanske inte framgick . Men jag utgick från att önskan till diskussion kommer från dom . Vilket man i mitt yrke utsätts för ganska ofta .

Ja, det är inte värt att tjafsa. De kommer dö ut allteftersom.

Jag erbjuder dem en testkörning av min nuvarande elbil. Det brukar vända även de mest die hard bränslemotorsfanatikerna. Faktum är att elbilen är bättre bil än bränslebilen. Sen att det är miljövänligare är givetvis också stort plus men knappast det som är det primära starka faktorn med elbilen. Sen om de verkligen vill dra på det kan du alltid säga att dagens bränslemotorer är så starkt strypta av utsläppslagar och hybrid-dumheter att det inte ens är äkta motorer jämfört med förr. Brukar också bita hårt i deras själ.

Den reaktion har jag inte mött i mitt yrke . Mina kollegor är lite mer nyanserade än så . Utan snarare att för och nackdelar tenderar att överdrivas till elektrifierade fordons nackdel . För och nackdelar finns ju med alla olika fordon , men nog funkar det bra med elbilar i dom allra flesta fallen.

Det kommer att ta lång tid . Snarare växa till sig / mogna skulle jag säga . Unga människor vill gärna se världen i svart vitt . Upp till medelålder . Och dom allra mest svart vita är 16 år och åker A traktorer med påställda dieselpumpar . Dom hatar Elbilar och hybrider . Dom kollegor jag har som är positivt inställda eller kör elbil privat är alla över 50 .

Oberoende av import av energi utan egenproducerad till dom flesta fordonen , som kan köras på el kortare eller längre sträckor som jag inte yttrat . Men som jag skulle tro inte provocerar på samma sätt som prat om klimatet kan göra . Men säger man att man pendlar långt och att det blir billigast så Brukar det inte bli några ytterligare kommentarer.

Vi är otroligt lyckligt lottade i Sverige att våra svenska ingenjörer på Volvo Cars, Volvo AB, Volvo CE, Scania är intelligenta människor som förstår på djupet att ett eldrivet fordon är en smartare plattform på alla sätt. Det finns dock motstånd från politiker och befolkningen som är svårt att påverka oavsett argument.

Jag brukar argumentera snarare utifrån att man om möjligt bör undvika att göra sig beroende av skurkstater som i princip alla länder som producerar olja är. Kan man göra energin “hemma” med råvaror vi har i Sverige, så är vi oberoende av politiska och andra konflikter i andra delar världen. Det ser jag som en rätt stor poäng med elektriska bilar.

1 gillning

Jag brukar prata om luft. Luften är lätt att relatera till, speciellt i storstäder. Inga avgaser samt mindre mängd av partiklar från bromsarna tack vare regenereringen. Deras barn slipper astma och problem i bronkerna.

Jag har faktiskt aldrig blivit bemött med en negativ attityd till elbilar det är mer en likgiltig attityd Många kommer fram och kommenterar ID.BUZZ “ser ju ut som en där Hippie Folkabuss från 60talet” när jag berättar att den går på el blir ofta reaktionen “det där med elbil är inget för mig men den är riktigt läcker” och jag lägger ner snacket om elbilens förträfflighet

I min bekantskapskrets är det säkert över 70% som aldrig skulle tänka sig en elbil “kul att det funkar för dig men hos oss är det fortfarande bensin/diesel vi vill ha” är attityden det är konservativa dieseldrivna storbönder som fortsätter att slita på sina X5 och XC70 som verkligen är en dussinbil här på Österlen sen finns det alltid en Porsche Aston Martin eller Benz i någon maskinhall för dom där sommarkvällarna Sommartid blir vi invaderade av Teslor EX30 ID.bilar och annat på el när sommargäster och turister kommer då är helt plötsligt elbilen i majoriteten

“Hemma” i Italien är det om möjligt ännu värre runt espresso baren på torget med gubbarna tror dom man har en skruv lös “när du kommer hem hyr du en elbil när det finns bättre bensinbilar som man inte behöver leta efter laddare till Che ti prende Svedese?” Det lär nog ta många billigare elbilar och en massa år innan Italien är elektrifierat

Jag står ju med båda fötterna djupt förankrade i både ICE och EV och det går fram och tillbaka om vad som är bättre Elbilen har sin funktionalitet och bekvämligämhet alltid en fulladdad bil på uppfarten men den kan inte mäta sig med ICE som drar i nervtrådarna och stimulerar sinnena hörsel lukt känsel

Härom veckan fick jag ett sms om jag ville ha lite extra tid i en KIA EV6 GT ungefär samtidigt kom ett erbjudande om en Stertman Motorsport Mk8.2 Golf GTI Clubsport KIA kostar 770.000 och uppåt Golfen med Stertman modifieringar kostar 650.000 vilket är mer bil för pengarna? Valet var inte svårt så lite över en vecka har Golfen stått på uppfarten så lite tid som möjligt imorgon går den hem igen och lämnar ett stort tomrum

Jag har en längre tid känt ett behov av en till bil och VW ID.Polo GTI har alltid varit topp på listan sen jag först såg ID.2all GTI och jag kommer inte ta något beslut innan jag kört en men det lutar mer och mer åt en Honda Super-N jag har hört mig för med några Honda ÅF i Storbritannien och en broker jag köpt bil genom förrut och kan kanske få en levererad sommaren 2027 och då helt oprovad Men så dyker Jokern upp en minty fresh vit 1976 Mk1 Golf GTI med 11.000mil på mätaren Jag har också satt min ÅF på utkik efter en ID.3 GTX Performance i Glacier White eller Scale Silver Då står man där igen EV versus ICE vara eller icke vara

Imorgon ska jag på en snabb Österlen Tierp 150mil tur och retur då blir det helt klart ID.BUZZ jag kommer fram avslappnat och bekvämt laddat hela vägen på Circle K med kortbetalning

Jo jag menade inte 100% bokstavligt.

SMS

från min bror idag .

Samma här . Man måste ju inte välja enbart det ena eller det andra . Roligare ju mer man kan glädjas åt . Den här synen i Grekland gjorde mig glad och varm i hjärtat .