Det jag försökte säga innan jag drack upp halva glaset var att bara för att det är en ICE så betyder inte det att det automatiskt triggar sinnena på rätt sätt.
För det kan du inte påstå att det är en njutning för sinnena att köra en trött gammal ICE häck bara för att den ryker, vibrerar och låter illa??
Nu har jag ingen trött gammal ICE häck så jag kan inte uttala mig om det…..
Den här var inte trött . Gott ljud och härliga vibrationer , en perfekt semester bil en sommar . Enda gången jag sovit i en bil . Man tröttnar fort på bränslekostnaden efter ett tag dock , och efter ett tag tröttnar även jag på ljudet eller oväsendet om man så vill . Allt har sin tjusning i lagom dos . Det går säkert fint att sova i din Kia också , men den här kostade 20000 kr inte 700000 kr för en begagnad som din som jag såg på en bilfirma . Så mycket pengar för en bil , är mer än vi betalade för vårat hus . Huset är värt tre gånger så mycket efter 20 år , en bil inte ett öre förmodligen
Härligt med vidsynta människor som Alrik , som tycker om testar och förordar elbilar , men väljer till sig själv först en Lexus med V8 motor , och nu en Volvo C70 för att det passar honom , och för att dom bilarna värmer hans hjärta . Håller med honom om att Volvos bensin femmor av äldre sort har ett gott ljud i motorn. Jag tycker faktiskt att det är lika störigt när folk ska slå ner på dom som väljer ICE bil eller hybrid som folk som ska slå ner på dom som väljer Elbil . Livet är för kort för att begränsa sig allt för mycket , så jag får väl prova ostron
någon gång då .
Jag har märkt att många inte känner till eller funderat över dom tekniska fördelarna med elbil som enligt mig är vädligt relvanta.
Mindre rörliga delar som kan gå sönder och behöver serivce!
Billigare service
Regenerering, förvandla rörelseenergi tillbaka till batteriet när du bromsar.
Spara på bromsar!
Campläge - Aktivt klimat i bilen utan en bensinmotor som förgiftar luften runtomkring!
Remote klimat aktivering från telefonapp! Ja det kanske går med bensinare, men då står den där och går i tomgång vilket inte alltid är tillåtet eller särskilt trevligt.
V2L - Backup ström till huset eller husvagn.
Det är mycket svårt att övertyga folk med fakta, vi människor fattar ju känslobaserade beslut oavsett om vi gillar det eller ej. Så man får utrusta sig med en ödmjuk inställning när man försöker övertyga den skeptiska kompisen, grannen eller kollegan.
Jag tror att mycket av motståndet till elbilar hör ihop med att vi har en helt annan bilkultur i Sverige än vad framförallt övriga Norden, men även stora delar av Europa har.
Så steget över och motståndet mot elbilar ser jag ofta handla om ”trångsynthet” och att man inte vill ha förändringar, samtidigt som man är övertygad över elbilens alla brister litar man inte på dessa fördelar.
men en ny generation är på väg upp i körkortsålder och hos dem är bilkulturen betydligt mer begränsad och steget mot elbilar även det mindre.
Jag har en kamrat som äger tre bilskolor han säger att det stora flertalet landsbygds ungdomar fortfarande tar körkort för manuell mycket för att många kommer från en A-traktor och har ett bilintresse då är inte automatkort ett alternativ Han har en elbil på en av skolorna och dom som väljer den tror ofta att det är enklare att klara kortet i den men det är ju samma som att ta Automatbegränsning Han säger att omställningen till elbilar i bilskolor inte är direkt lavinartad några få har helt gått elbil men det gör att dom tappar potentiella kunder
Här är det vanligt att mamma & pappa köper en nyare Volvo BMW Mercedes Audi eller om man har en stor gård en Cayenne som stryps och reggas som A-traktorer och används i två år när B-kortet är tagit typas A-traktorn om till personbil eller lätt lastbil igen och telningen har en bil som hon/han redan är van vid att köra
Dock är det en väldigt liten del av svenska ungdomar som kör någon form av traktor…även om de fått en jäkla boom sedan reglerna förenklades och man kunde hypa om bilar på ett helt annat sätt
Det finns ca 65000 reggade A-traktorer fördelat på en grupp 15-17åringar som är närmare en halv miljon individer.
Skulle nog vilja påstå att utbildningar för manuellt körkort är helt borta inom en 10års period, och att detta kravet med specifikt körkort kommer försvinna helt
Sen känns det spontant som att väldigt många körskolor lever i det förgångna ![]()
Dom man kan tänka sig kan behöva övertygas är väl nybilsköpare. Någon ska ju köra dom 90 % ICE bilar som redan finns . Gissningsvis 4-5 miljoner bilar . Pracka på dom begagnat köparna våran övertygelse om elbilars förträfflighet behöver man inte göra , om dom inte själva frågar . Eller ha åsikter om deras val . Dom kan få köpa vad dom vill . Problem kan det bli först när dom högljutt kommer med falska myter i sociala sammanhang . Men man får väl slå dövörat till . Precis som många av dom som håller sig till begagnade ICE bilar får göra i en del sammanhang.
Kanske kan vara en fördel när dom ska ut i arbetslivet också. Alla fordon som brukas i dom sammanhangen är ju inte automatväxlade. Kanske även när man ska hyra bil i andra länder ? .
En del i detta är stora avstånd och kallt väderlek, kräver andra förmågor i en bil
Så här måste jag lasta Ellastbilen med tunga pallar , för att det inte ska bli för högt axel tryck på framvagnen . Batterierna som sitter långt fram väger ca 3 ton på den gamla versionen jag kör med kort räckvidd . Inga problem mer än att det blir lite mer svårlastat med en del gods . Den lastar 11 ton på bilen mot drygt 14 på LNG bilarna . Inget jag bryr mig om . Jag kör hellre Ellastbil för komforten och att den är starkare . Men bara fördelar med plattformen är det nog inte på den jag kör iallafall . Bättre för miljö och klimat om transportköparen är villig att betala , så är Åkaren nöjd han också . Dom flesta åkarna är nog beredda att investera i Ellastbilar , om dom får långa kontrakt med betalt för att täcka kostnaden . Men jag gissar att det är mer transportköparna som vill ha billigast möjliga transport kostnader . Ofta tar jag mig in på obemannad terminal med tagg , och lastar själv med motvikts truck . Ska lastbilen åka dit själv i avlägsen framtid , så får dom väl ha terminalen bemannad på nätterna också. Men då är jag pensionär sedan länge .
Transportköparen är vi alla , som någon gång köper varor på distans / näthandel . Det borde finnas om det inte finns , ett alternativ där man väljer klimatvänlig transport . Ett pris om man tycker att det går bra med miljöbränslen, och ett högre om man vill att transporten utförs med Ellastbil . Undrar hur många som är villiga att betala ett par hundralappar extra i frakt på sina t.e.x. Vinterdäck som man köpt på nätet ? . Eller är beredda att klimatkompensera fullt ut ekonomiskt på flygresan ? . Hoppas det är många , men jag tvivlar . Åkeriet jag jobbar på har en liknande prislista till dom större transportköparna . Få som är beredda att betala vad det kostar .