Har Google-röststyrning i min Renault Mégane E-tech, och det fungerar… sådär.
Röststyrning för att navigera till addresser fungerar underbart. Bara trycka på röststyrningsknappen på ratten och säga “Navigera till Paradisäppelvägen 111” eler till och med bara “Paradisäppelvägen 111”, eller “Bauhaus Sickla” eller vad som helst.
Annat som funkar väldigt bra är t.ex. “Ring till Bauhaus Sickla” eller “När stänger Bauhaus Sickla”.
Att ringa till kontakter fungerar sådär. Min fru har ett ovanligt namn som Google-röststyrningen inte förstår, och man hamnar i en loop där Google om och om frågar “Vem vill du ringa”. Det är tydligen ett problem som funnits länge med Google-assistenten, och andra har ondgjort sig över detta, bland annat Linus Sebastian, en youtuber som driver Youtube-kanalen Linus Tech Tips har klagat på detta i flera av hans streams. Så det är inte specifikt för bil-versionen av Google assistent. Kanske kan gå runt det genom att ge min fru ett “smeknamn” i mobilen som bilen förstår men har inte fipplat med det än.
Att fråga bilen om konstiga fakta eller liknande fungerar rätt dåligt. När jag vill att Google ska googla något och försöka använda sin AI-magi för att ge mig ett svar händer det nästan aldrig, men ibland när den missförstår mig så kan det hända att jag t.ex. säger något som “aktivera stolsvärmen” (kanske inte exakt de orden) så går Google in och säger “Enligt Volvo Cars så kan stolsvärmen aktiveras genom att…” (ja tack för det, jag sitter i en Renault…)
Att aktivera bilfunktioner fungerar… ibland, men det är rätt bökigt. Det går att säga “Aktivera rattvärmen”. Så säger bilen “Okej, jag aktiverar rattvärmen.” Sedan går man in och säger “Aktivera sätesvärmen” så svarar Google att “Okej, jag aktiverar sätesvärmen för föraren”. Så kan man sedan säga “Aktivera sätesvärmen för passageraren” etc. Men det går inte att säga “Aktivera sätesvärmen och rattvärmen” t.ex. Då börjar förstår Google plötsligt inte alls längre. Men då är ju mycket enklare att bara trycka på två knappar istället än att gå in i en lång utdragen konversation med bilens assistent.
Att ändra körlägen i bilen fungerar också… ibland. Det går att “Aktivera sportläge”, men “Aktivera komfortläge” verkar inte funka. Igen, det finns en stor fet knapp på ratten man kan trycka på istället, så det stör mig inte riktigt.
En funktion man hade velat ha vore “Sätt farthållaren på 90” t.ex. Så att man lätt kan välja en hastighet utan att behöva fippla med vippknappen. Men nej, den funktionen finns inte. Suck. Det går ju att sätta vald hastigheten till vad skyltavläsaren läst av senast, men det är ju inte alltid det stämmer, eller så vill man ha en hastighet som är lägre, så ibland behöver man välja en hastighet manuellt.
Sammanfattningsvis, röststyrningen är guld värd för att navigera till addresser, och funkar bra för att ringa upp företag, och kolla öppettider. D.v.s. allt som är koppat till kartan. Jag upplever inte heller att den har svårt att förstå mig, det blir oftast rätt första gången.
Men resten fungerar inte lika bra, tyvärr.
(Jag har inte provat prata engelska eller franska med bilen.)