Hur bra är röststyrningarna på moderna bilar

Från leverantörer så hör man olika bud på vad de erbjuder i röststyrningsväg.
Kia t ex säger att de har det.
När man frågar ytterligare om de erbjuder det på svenska, så får man ja … men begränsat med kommandon.
När man frågar vidare på deras AI röststyrning som de skryter med. Där man kan fråga om restauranger m.m. Då får man svaret att det har dom på engelska, men svenska kommer senare utan att precisera vad senare är. :roll_eyes:

Röststyrning har jag på min golf från 2010 som funkar ganska knaggligt, men den tar svenska kommandon iallafall. Sedan går det oftast snabbare att trycka på knapparna istället, än att behöva ta om kommandona ibland.

Min fråga till er som redan har moderna bilar där man använder AI röststyrning och kan fråga om ditten och datten enligt reklamen.

Funkar det bra?
Funkar det också på svenska?

Jag gissar att många som ställt frågor fått svaret “kommer senare” på denna AI hype. Jag misstänker starkt att det dröjer många versioner av de bilars mjukvara och troligen också hårdvara som nu säljs på den reklamen, innan detta “kommer snart på svenska” inträffar.
Vore som sagt intressant höra hur ni upplever AI röststyrningen och även kommando röststyrningen om den förbättrats nåt sedan 2010 :slight_smile:

Tycker den funkar riktigt bra på min Volvo C40 med Googles system. Hade förväntat mig att det skulle vara lika kasst som det alltid varit, men jag tycker Google fått ordning på det där. Sen kan man ha många andra synpunkter på systemet, men röststyrningen har blivit bra.

2 gillningar

Har Google-röststyrning i min Renault Mégane E-tech, och det fungerar… sådär.

Röststyrning för att navigera till addresser fungerar underbart. Bara trycka på röststyrningsknappen på ratten och säga “Navigera till Paradisäppelvägen 111” eler till och med bara “Paradisäppelvägen 111”, eller “Bauhaus Sickla” eller vad som helst.

Annat som funkar väldigt bra är t.ex. “Ring till Bauhaus Sickla” eller “När stänger Bauhaus Sickla”.

Att ringa till kontakter fungerar sådär. Min fru har ett ovanligt namn som Google-röststyrningen inte förstår, och man hamnar i en loop där Google om och om frågar “Vem vill du ringa”. Det är tydligen ett problem som funnits länge med Google-assistenten, och andra har ondgjort sig över detta, bland annat Linus Sebastian, en youtuber som driver Youtube-kanalen Linus Tech Tips har klagat på detta i flera av hans streams. Så det är inte specifikt för bil-versionen av Google assistent. Kanske kan gå runt det genom att ge min fru ett “smeknamn” i mobilen som bilen förstår men har inte fipplat med det än.

Att fråga bilen om konstiga fakta eller liknande fungerar rätt dåligt. När jag vill att Google ska googla något och försöka använda sin AI-magi för att ge mig ett svar händer det nästan aldrig, men ibland när den missförstår mig så kan det hända att jag t.ex. säger något som “aktivera stolsvärmen” (kanske inte exakt de orden) så går Google in och säger “Enligt Volvo Cars så kan stolsvärmen aktiveras genom att…” (ja tack för det, jag sitter i en Renault…)

Att aktivera bilfunktioner fungerar… ibland, men det är rätt bökigt. Det går att säga “Aktivera rattvärmen”. Så säger bilen “Okej, jag aktiverar rattvärmen.” Sedan går man in och säger “Aktivera sätesvärmen” så svarar Google att “Okej, jag aktiverar sätesvärmen för föraren”. Så kan man sedan säga “Aktivera sätesvärmen för passageraren” etc. Men det går inte att säga “Aktivera sätesvärmen och rattvärmen” t.ex. Då börjar förstår Google plötsligt inte alls längre. Men då är ju mycket enklare att bara trycka på två knappar istället än att gå in i en lång utdragen konversation med bilens assistent.

Att ändra körlägen i bilen fungerar också… ibland. Det går att “Aktivera sportläge”, men “Aktivera komfortläge” verkar inte funka. Igen, det finns en stor fet knapp på ratten man kan trycka på istället, så det stör mig inte riktigt.

En funktion man hade velat ha vore “Sätt farthållaren på 90” t.ex. Så att man lätt kan välja en hastighet utan att behöva fippla med vippknappen. Men nej, den funktionen finns inte. Suck. Det går ju att sätta vald hastigheten till vad skyltavläsaren läst av senast, men det är ju inte alltid det stämmer, eller så vill man ha en hastighet som är lägre, så ibland behöver man välja en hastighet manuellt.

Sammanfattningsvis, röststyrningen är guld värd för att navigera till addresser, och funkar bra för att ringa upp företag, och kolla öppettider. D.v.s. allt som är koppat till kartan. Jag upplever inte heller att den har svårt att förstå mig, det blir oftast rätt första gången.

Men resten fungerar inte lika bra, tyvärr.

(Jag har inte provat prata engelska eller franska med bilen.)

1 gillning

Tack för din utförliga information, sånt är guld värt!!!

Kan tillägga att jag sade “Spela morgonekot” till den också och att den då fattade att den skulle skicka frågan till appen Sveriges Radio Play och spela långa sändningen från i morse. Funkar rätt bra för att spela musik via Spotify också. Det tänkte jag inte på när jag skrev inlägget :slight_smile:

Intressant. Man säger ju nu att de AI system man bygger in i bilarna ska “lära känna” de som sitter i bilarna. Alltså lära och anpassa sig till sin omgivning. Nu tror jag inte ens google kommit så långt, men kanske lite finns kring lärandet i din bil :slight_smile:

Vore intressant höra hur det ser ut i bilar som inte bygger på google-röststyrningen. Misstänker att det ser lite sämre ut och att man kanske bara fått information “kommer senare” när man ställt frågan till leverantören?