Hur filtrera ut 800V-laddare?

Apropå dagens releaser av CLA-provkörningarna. Jag har inte hittat något sätt att söka ut vilka laddare som stödjer 800 volt. Inte ens chargefinder fixar det. Att Tesla V2-V3 inte gör det förstår jag, men övriga? OKQ8 150 kW tex, hur är det där?

Tror man kan filtrera på över 200 kw så får du bara 800 laddare (bortsett fr teslas)

Vad du tror är jag inte intresserad av.

Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt

Haha, men jag hade en mycket specifik fråga som varken Esse eller Gullin har berört. Jag har läst att “de flesta nya” levererar 800 volt, men jag hittar inget filter för “de flesta nya”

Vi har berört det flera gånger när frågan dykt upp. Det finns inget sådant filter idag. Detta då det inte verkar gå att få ut max spänning från någonstans vilket gör det svårt. Hur Mercedes har gjort vet jag inte eftersom de endast visar laddare som bilen fungerar med… säger dem :slight_smile:

Filtrerar du på över 250kW kommer du få 800V-laddare.

CCS2 stöder 500A, 500A x 500V = 250kW.

En 400-voltsbil är upp till ca 500V

Otroligt taskig attityd.

9 gillningar

Jag vet att de flesta OKQ8 har 800-V stöd trots endast max 150 kW. Står på laddskåpet.

1 gillning

Jag har snackat en del om det här med någon som är kunnig (folket bakom Chargefinder).

Det finns idag ingen filtrering på 400 volt eller 800 volt som är pålitlig. Som jag förstått det så har vissa operatörer specificerat detta i de databaser som finns, men långt ifrån alla. Eller så har man gjort det fel.

Hur Mercedes ska lösa detta är en gåta för mig. Och det fanns inte heller någon som kunde svara på det i samband med att jag provkörde CLA, mer än att de kommer lösa det om det behövs.