Hur kommunicerar appen med bilen?

Att appen är extremt långsam och funkar ganska dåligt är väl känt. Men hur fungerar den?

Jag är med på att det är onödigt för bilen att betala för ett 5G-abonnemang - den behöver ju verkligen inte den hastigheten eller mängden data. Den skall ju bara ta emot lite instruktioner då och då, skicka sin position och lite sådant. Man borde klart kunna ha något billigt abonnemang med låg prioritet i hastigheten utan att det blir olidligt.

Någon som vet hur det fungerar?

Jag har första generationen Leaf från 2014 och jag har alltid fått för mig att den kommunicerar genom det fria GPRS protokollet och som jag förstår kommer GPRS avvecklas vid utgången av 2025. Nissan borde erbjuda en lösning innan detta sker, men det är nog mer en förhoppning från min sida…

Hejsan! Knappast troligt att Nissan bygger om massa gamla bilar för att få snabbare internet. Jag kan ha fel, vi får väl se.
Nu har vi 5G och GPRS kallas också 2.5G och är mycket långsamt i jämförelse. Men dåtidens bilar kanske inte skickar så mycket med data från bilen. Det kan annars vara själva molntjänsten som är långsam så det behöver inte vara själva uppkopplingen.
Maximala hastigheten i 2G-nät med GPRS är 50 kbit/s eller 500 kbit/s med GSM EDGE.
5G kommer att möjliggöra maximala nerladdningshastigheter på över 10 Gbit/s.

Nej, jag tror inte heller att Nissan kommer bygga om några bilar. Men att erbjuda en lösning där det förmodligen handlar om att byta en modul med en annan är troligare. Det kanske till och med finns i Nissans utbud om de tänkt “rätt” från början där nyare modeller är bakåtkompatibla mot äldre system. I en Nissan Leaf finns det inget behov av 5G, det är väldigt lite data som går mellan molnet och bilen då inga mjukvaru- eller kart-uppdateringar görs OTA.

Detta är ju ett problem som kommer att bli värre och värre. En bil är ju numera inte en pryl som du kan släppa när den är levererad. Det kommer updateraringar som ibland bara måste göras (säkerhetsfrågor) och andra som är mindre nödvändiga, men önskvärda.

En biltillverkare kan inte släppa bilen efter leverans, utan blir mera som en tillverkare av operativsystem eller programvara, som måste vara med en lång tid efter att produkten först såldes.