Hur köper och finansierar ni er elbil?

Håller med – numera finns det få fördelar med privatleasing men tidigare ihop med miljöbonus och att vissa företag tog rätt stor risk med andrahandsvärderna så blev det ett förhållandevis billigt ägande per månadsbasis. Exempelvis vår Audi Etron 55 kostade runt 5000 kronor i månaden för privatleasing – hade kostat det dubbla genom andra finansieringsalternativ. Då behövde Audi verkligen få ut elbilar. Nu finns inte de skillnaderna mellan privatleasing och andra finansieringsformer.

Nej, blir ju inte det när man tar C.B.V
Får deala till mig lite andra saker :wink:

1 gillning

Jag håller med dig men nu när priser på nya bilar/elbilar lätt kan landa på 700 000 kr hur skall man då finansiera sin bil? Innan elbilar så köpte jag alla mina bilar kontant men jag gissar att de är få som har uppemot 1 miljon på sitt sparande som man är villig att lägga på en bil? Alternativ-investeringen är ju dessutom troligtvis bättre om du istället betalar 10 000 kr per månad och kan investera det övriga kapitalet.

Jag vill även tillägga att begränsningen i körsträcka per år är ett riktigt stort problem för min del när det kommer till privatleasing. Är billån då det enda alternativet, men med de räntorna som gäller idag så känns ju det inte så lockande.

Bilar är väl ingen direkt investering, mer konsumtion! Har aldrig haft en bil som ökat i värde men kommer ihåg de som betalde för att vara först med Saab 9000 turbo! För mig är sådant obegripligt, är det ett transportmedel eller en k-förlängare? Vänta ett par år och köp bilen direkt från återförsäljaren till rätt pris! Elbilar har plötsligt gjort att en del gladeligen lägger 800000kr på en bil, allt kan väl inte vara tjänstebilar? Drabbar väl ingen fattig men det är lite sjukt! Om de räddar mänskligheten så må det vara hänt. Personligen lägger jag hellre pengarna på insats till en bostad. Nu låter jag som kapten Stofil: billigare elbilar åt folket utan en massa onöd

Nej, bilar är verkligen inte någon investering. Var det någon som hävdade det? I mitt inlägg så menade jag snarare tvärt om. Dvs om du leasar så behöver du endast lägga en mindre kostnad på bilen i det korta perspektivet och därmed kan du istället investera ev andra sparade medel i en indexfond eller rent av fondrobot. Men absolut inte i en bil.

Jag tror inte det var ett svar till någon så mycket som ett konstaterade :slight_smile:

1 gillning

Nej jag förstår dig, det blir ju en helt annan situation nu när räntorna är höga och klimatbonusen avskaffad. Jag hade tur och lyckades tajma att Volvo med lanseringen av modellår 2023 sänkte priserna samtidigt som klimatbonusen höjdes så jag köpte min XC40 till ett helt annat pris än det skulle innebära att köpa en likadan idag. Men om det inte finns möjlighet att ta det genom ett företag känner jag inte till något annat sätt att finansiera än billån eller privatleasing. Ja förutom om det finns möjlighet att utöka bolånet istället då. Och det finns åtminstone möjlighet att få lite aningen förmånliga billån för bilar med låga/inga utsläpp.

Begränsningar i körsträcka och modifiering av bilen är ytterligare nackdelar, sant.

Privatleasar en Polestar 2 (LR) med Pilot och Plus sen maj 2022, hade turen att få bonus etc. och betalar 4 500kr/månad. Ganska oslagbart. Vad nästa bil blir får vi se när det är dags. Tror motsvarande idag kostar över 10 000kr/månad när jag kollade senast, om inte mer.

2 gillningar

Tror svärfar har samma deal från mars 2022, väldigt prisvärt! Och en bra bil!

1 gillning

Korttidsleasar en Kia EV6 via imove, väldigt nöjd och sjukt smidigt men ungefär lika sjukt dyrt.

Vilket utrustningspaket har bilen, har du koll? Inte fått något svar när jag frågat dom :slight_smile:

Min EV6 är en RWD snikversion tyvärr, inte ens trådlös mobilladdning. Men är ju ganska bra speccad i grundutförande med adaptiv farthållare, backkamera, döda vinkel, keyless, elbacklucka. Hade gärna haft HUD och 360 kamera dock. (om det var mig du frågade :smiley: inte helt lätt att se)

haha ja, det var dig :slight_smile: Tack, ja HUD och 360 är ju riktiga nice att ha :slight_smile:

Måste återkomma till det här med finansiering, sitter och diskuterar med hustrun och ofta har kvinnor en mer praktisk attityd till bilar och transportbehov. Jag leasade en Skoda Citigo-e tidigare i 36 månader för 3500kr/mån. Där någonstans ligger smärtgränsen för mig när det gäller bil som transportmedel. Har aldrig i hela mitt yrkesliv behövt ta bilen till jobbet (är 56) och har sett bilen som en bekvämlighet. Bor nu i hus sedan många år tillbaka och använder bilen för att fixa saker på fritiden, åka till återvinningen, handla virke, jord etc (förvånande mycket man får in i en Citigo med baksätet fällt). Bor granne med svärföräldrarna som envisas med att köra stora bilar fastän de är 2 (statuspryl) och vi lånade deras bil vid behov (skidsemester typ). Pandemin och ökad möjlighet till hemleverans av varor har varit en push för minskat bilberoende, önskar bara politikerna kunde utnyttja det och förbättra kollektivtrafiken. Bilpool vore också bra men tyvärr så verkar villaägare vilja äga sin bil, dvs underlag saknas där jag bor. Lite off topic kanske men elbilar är dura och även de drar resurser, dock är de bättre ur ett långsiktigt perspektiv och önskar att de dom verkligen behöver bil gick över till elbil.

1 gillning

Tesla 3 leasade jag via DNB men det blev ett kortlivat fiasko

VW ID.3 privatleasar vi mycket pga vi inte visste hur den skulle funka för oss lite för att det varit mycket skriverier om ID.3 så man vill inte stå med Svarte Petter men mycket för att VW gjorde i princip vad som helst för att få ut lagerbilar vid årsskiftet 20/21 en fullutrustad 1st Edition med månadskostnad billigare än en MG och tre år obegränsad laddning via We Charge Tyvärr har månadskostnaden dragit iväg pga räntorna och i december ska den tillbaka men vi får behålla den till ID.BUZZ levereras i mars

VW ID.BUZZ köper vi kontant dels för att Bilanpassning i Staffanstorp ska montera en Turny Evo utfällbar passagerarstol så mitt :heart: kommer i och ur lättare Dels för att vi är pensionärer och detta blir troligtvis den sista A till B bilen vi köper så andrahandsvärde är ointressant viktigast för mig är att ha en ÅF med en riktig serviceverkstad med kunniga medarbetare En BUZZ med den utrustning vi specat blir inte billig men den blir perfekt för oss Jag har lånat en BUZZ i ett par omgångar från min ÅF så jag vet att vi inte köper grisen i säcken

1 gillning

Beställde min Volvo C40 före bonusen togs bort för 1 år sen, fick bilen i våras.
Privatleasing för 7000 i månaden, samma utförande kostar idag runt 10 (om jag minns rätt), nästintill maxutrustad.

Ångrar att jag inte beställde en Tesla M3 istället. Beroende på hur fackets maffia utspel kring Tesla får vi se om man vågar beställa en sån om 2 år.

Men av erfarenhet nu med cbv, så vet jag inte om jag kan rekommendera det.
Det är generellt prisvärt med vinterdäck ingår, hotell, service osv till en fast kostnad som inte ändras pga ränta och miltal kan justeras upp och ner.

Men du kan inte överlåta avtalet om du måste göra av dig med bilen, däremot kan du köpa loss avtalet mot 40% av resterande tid.

Nu fångade du mitt intresse. Ingår allt det + att månadskostnaden är fast + att man kan justera mil under leasingperioden på Car by Volvo? Låter lite som exakt det jag är ute efter och som till viss del saknas i de privatleasing-upplägg som jag själv varit fastlåst i. Lägger de på en orimlig kostnad om man behöver justera milen?

Japp, Care by Volvo vill vara en enkel lösning och sommar och vinterdäck ingår i hyran. Det är ingen justering pga ränta då bilarna hyrs direkt av Volvo istället för att leasas med en bank emellan. Har aldrig justerat milen själv men vill minnas att jag fått berättat av säljare att det är mellanskillnaden som man betalar bara. Bilarna går att bygga på Volvos hemsida med Care by Volvo så man ser vad det kostar.

För någon som vill byta bil ofta är det rätt smidigt eftersom man kan välja 3 månaders uppsägningstid :stuck_out_tongue:

Förutsatt du valde det från början. Vad jag förstått kan du inte ändra det i efterhand.