Om man jämför på nya bilar och leasing i båda fallen , så verkar det som från första milen om man nu tycker att man klarar sig med kortare räckvidd. VW Golf med tillvalen automatiskt växellåda och bränslevärmare för att det ska bli jämförbart 4261 kr i månaden plus en femhundring i vägskatt gissar jag på . VW ID3 hittade jag inte på leasing , men en Cupra Born 4495 kr i månaden med numera 48 mils WLTP mot 42 mil på den jag kör . Mer mil dyrare på Golfen . Klarar man sig med en basutrustad manuellt växlad Golf så ? . Svårare att veta vid köp av nya eller av begagnade bilar , så där blir det väl mycket gissningar om framtida restvärden / livslängd och reparationskostnader. Värdeminskning och reparationskostnader blir väl dom största utgifterna om man kör normalt mycket mil per år . Eller har någon bättre koll på begagnade bilar ? . Ytterligare subventioner verkar inte behövas i denna jämförelsen , det är redan ekonomiskt fördelaktigt att välja Elbil .
Slå ut kostnad för laddare med lastbalansering och allt som tillhör över perioden också för den familj som står inför att göra ett sånt byte från fossil till el. Visserligen en engångskostnad men något som man behöver ta i beaktning.
Ja det har du rätt i . Kanske räcker dom 300 kr i månaden som Golfen kostar mer inklusive skatten ? .
En annan intressant jämförelse. VW Passat Sportkombi eHybrid 4995 kr i månaden och ID4 4995 kr i månaden . Fritt val , det blir inte dyrare att välja Elbilen . Mitt personliga val hade blivit Passaten , då den numera täcker mina vardagsresor på El till 90 % . ID7 fanns inte med på VW sida välj din VW .
Ja om man har med phev i beräkningen blir allt genast lite svårare.
Passaten är bra, men lite trist kan jag tycka, hellre Audi A5 Avant eHybrid Quattro med 12 mil wltp på el finns för 4795kr
Fyrhjulsdriven familjeracer
Ja tack ![]()