Om man jämför på nya bilar och leasing i båda fallen , så verkar det som från första milen om man nu tycker att man klarar sig med kortare räckvidd. VW Golf med tillvalen automatiskt växellåda och bränslevärmare för att det ska bli jämförbart 4261 kr i månaden plus en femhundring i vägskatt gissar jag på . VW ID3 hittade jag inte på leasing , men en Cupra Born 4495 kr i månaden med numera 48 mils WLTP mot 42 mil på den jag kör . Mer mil dyrare på Golfen . Klarar man sig med en basutrustad manuellt växlad Golf så ? . Svårare att veta vid köp av nya eller av begagnade bilar , så där blir det väl mycket gissningar om framtida restvärden / livslängd och reparationskostnader. Värdeminskning och reparationskostnader blir väl dom största utgifterna om man kör normalt mycket mil per år . Eller har någon bättre koll på begagnade bilar ? . Ytterligare subventioner verkar inte behövas i denna jämförelsen , det är redan ekonomiskt fördelaktigt att välja Elbil .
Slå ut kostnad för laddare med lastbalansering och allt som tillhör över perioden också för den familj som står inför att göra ett sånt byte från fossil till el. Visserligen en engångskostnad men något som man behöver ta i beaktning.
Ja det har du rätt i . Kanske räcker dom 300 kr i månaden som Golfen kostar mer inklusive skatten ? .
En annan intressant jämförelse. VW Passat Sportkombi eHybrid 4995 kr i månaden och ID4 4995 kr i månaden . Fritt val , det blir inte dyrare att välja Elbilen . Mitt personliga val hade blivit Passaten , då den numera täcker mina vardagsresor på El till 90 % . ID7 fanns inte med på VW sida välj din VW .
Ja om man har med phev i beräkningen blir allt genast lite svårare.
Passaten är bra, men lite trist kan jag tycka, hellre Audi A5 Avant eHybrid Quattro med 12 mil wltp på el finns för 4795kr
Fyrhjulsdriven familjeracer
Ja tack ![]()
Intressant! Vi borde hjälpas åt att hålla någon tråd igång på forumet med tips kring privatleasingar. Vissa märken kör ju sådana otroliga kampanjer att man undrar om de verkligen räknat rätt.
Finns en tråd redan ![]()
Dock enbart elbilar
Tråd med bra privatleasing-erbjudanden - Elbilar - Elbilsveckan
Du tycker inte att det är lite bra då , att valet elbil har blivit ett ekonomiskt enkelt val för den det passar vid privatleasing ? . Laddbox mm har man ju nytta av i årtionden. En mer förväntad reaktion i ett sånt här forum . Men det är bra att ni är vidsynta, så positivt i mina ögon ändå .
Inte så svårt att förstå egentligen. VW passat laddhybrid har väldigt låga officiella utsläpps siffror . Så att laddhybriderna och elbilarna är billiga ett leasa hos VW koncernen, som har väldigt stor andel försäljning till privatleasing är inte så konstigt . Dom får betala miljard böter till EU om dom inte får ut tillräckligt många bilar med låga utsläpp. Och dom kan inte som Tesla dumpa priserna , för då förstör dom restvärdena på bilarna . Då blir inte finansbolagen glada som köpt bilarna om än till rabatterade priser . Alrik med flera har försökt informera om dessa förhållanden .
Det lönar sig dag 1, i form av ökad komfort, körglädje, miljövänlighet och uppleva häftig teknik ![]()
Men absolut, du kan hitta massa finurliga sätt att minmaxxa ditt bilägande. På samma sätt som man kan köpa sina kläder second hand, sluta äta ute och flytta ut till landet för billigare hyra. Frågan är hur långt man är villig att gå för att offra livskvalité och tid för ekonomi. Har väl själv landat i att dessa ekonomiska kalkyler tar oftast bort glädjen av att få äga och köra en häftig bil som man gillar. Måste finnas rimlighetstänk här med. Men är säkert också färgad och förslappad av min nuvarande inkomst.
Men för att besvara on topic; tror absolut om man kör få mil om året att det finns leasingerbjudanden för elbilar som blir svårslagna. Tex Renault 5 för 3k/mån. Kör man många mil om året kan man nog hitta billig Renault Zoe/Hyundai Ioniq/Nissan Leaf eller kanske till och med en tidig Model 3 att köra tills de dör.
Ja om du gillar att äga bilar och att bo där du bor . Ska du ju naturligtvis fortsätta med det . Bra att du är nöjd med dina val . Men det betyder ju inte att andra avundas dig och dina val . Andra människor har annan syn hur dom tycker att det är mest njutbart att bo eller vad man tycker är skoj med bilar . Väldigt vanligt det där att man utgår från att man själv är normen . Jag t.e.x tycker att det är skoj att byta bil ofta , och har haft och ägt några hundra bilar genom åren , som ju verkligen inte heller är normen på något sätt . Alla är vi olika , jag skulle inte vilja bo centralt i en stad om det så vore gratis . Och jag skulle njuta mer av att äga och köra en VW pickup med V6 Diesel än en Porsche 911
Tycker inte det är fel på nåt sätt att vilja bo på landet eller köpa second hand. Föredrar själv köpa billigare plagg. Men det är objektivt mer ekonomiskt att bo utanför än i storstad. Det som jag syftade till. Min poäng var helt enkelt att det finns massa sätt vi kan leva billigare men just i bilägande verkar det finnas väldig fixering på det absolut billigast möjliga. Den fixeringen har vi inte på samma sätt till andra ting i livet, eller hur?
Så är det kanske för dom som ser bilen som en vitvara . Men för mig som tycker det är skoj med bilekonomi , och som kan njuta av känslan att färdas bra och billigt så funkar det inte så för mig . Det roligaste bilminnet jag har , är från 1998 när jag och exfrun semestrade i Tyskland . Jag köpte lokala tidningar som luslästes på bilannonser , och hittade en MB 123 Kombi som var ovanliga och dyra i Sverige på den tiden . En vecka senare åkte jag och en bekant ner till Northeim med en biltransport kärra , och hem till en lantbrukare familj där vi bjöds på den mest fantastiska kvälls måltid jag upplevt . På med Mercedesen som köptes väldigt billigt på kärran som vi drog med en Slö Volvo diesel och inte helt lagligt . Vi blev omkörda av långtradare i backarna . Låter säkert för normala människor som ett fasligt besvär , men det roligaste jag gjort i bilväg .
Resor också för min del . Njuter extra mycket på det fyrstjärniga hotellet på för oss nytt resmål , om jag har hittat en riktigt billig charter resa .
Vad menar du? Att laddbox är en engångskostnad för den som vill byta från fossilt till el är ett objektivt faktum. Jag lägger ingen värdering i det mer än att det måste räknas med i en ekonomisk kalkyl.
Tack för din förklaring. Om det stämmer som du säger så förklarar det ju en hel del. För mig som privatperson ser jag ju bara affären mellan mig och märket.
Jag förstår vad du menar nu. Du ser det som en charm i sig att kunna navigera i bilträsket med prisvärda köp och du verkar värdera dessa minnen högt. Är faktiskt lite avundsjuk på dig, för mig låter den historien på motorvägen som rena traumat för mig ![]()
Obs på att jag på nåt sätt inte nedvärderar att vara ekonomisk, ville bara sätta diskussionen i en annan kontext som tankespel. Men förstår nu vilken premiss du spelar på vilket är också härligt.
Ja härligt att vi är olika , tråkigt vore det annars . Jag skulle nog uppleva trauma om jag backpackade i Amazonas eller fjällvandrade och sov i tält eller tog mig runt Vättern på en Cykel. Men väldigt många andra som älskar att semestra så . Men åka elbil bekvämt på billigt bränsle gillar jag
. Men billigt och bekvämt är också största nöjet med elbilar och laddhybrider för mig . Annars kör jag hellre min Opel med manuell växellåda eller Gummans Diesel Volvo .
Jag har kanske en övertro på livslängden på en laddbox .