Hur mycket måste man köra för att det ska löna sig att köra elbil

Alrik i Alriks bilar som också verkar tycka att det är skoj med bilekonomi . Verkar också han se nöje i att fara till Tyskland för prisvärda och lite mer upplevelserika bilköp , än att gå till närmaste bilhandel . Den videon senast nu när han köpte sin Volvo C70 som hans hjärta brann för , gav minnen tillbaka i tiden . Han har gjort flera video där han gör jämförelser med köp eller leasing av nya eller begagnade främst El bilar .

Ja, men där kommer väl min poäng; ekonomi är inte allt med bilar. C70 var en gammal dröm för Alrik och han fick till ett riktigt lyckat köp. Det finns säkert smartare ekonomiska bilar att köpa än C70 och det är ju importbil så svårare säljare vidare men ändå helt rätt val för honom. Man måste få låta känslorna styra ibland med, inte bara plånboken.

Jo jag har aldrig köpt / ägt någon bil som jag inte väldigt gärna velat ha , eller för att den varit så billig så jag har kunnande sälja med vinst . Det ena behöver dock inte utesluta det andra . Kan man köpa eller leasa en bil man vill ha så gör det ju inte ont att det dessutom blev billigt . Audin laddhybriden som tidigare nämndes blir ju inte tråkigare för att man leasar den förmånligt , men vill man äga så är det ju bara att köpa då , svårare än så är det inte . Och tröttnar man på den efter tre år , och suktar efter något annat så är det ju bara att välja något annat eller friköpa . Jag kan garantera att mitt köp av Mercedes i Tyskland var lika glädjande och lyckosamt för mig som Volvon för Alrik . Jag ångrar dock ändå att jag sålde den för tre gånger så mycket som jag gav , för det var verkligen en bil jag älskade . Men jag hade samtidigt en älskvärd Chevrolet pickup med V8 , och kände att en av dom borde säljas eftersom det fanns fler bilar på gården dessutom . Ekonomisk i övrigt är jag inte , utan tyckte det var skoj med bilaffärer . Har alltid ätit på restaurang i jobbet , när det skulle bytas kök för några år sedan tog vi total entreprenör, och for till Cypern medan dom bytte köket . När det skulle bytas altan på baksidan fixade en duktig snickare det medan vi semestrade på Gotland . Köper inga kläder på sekond hand osv . Ganska okekonomisk skulle nog många tycka . Att svenskar ges möjlighet att kunna leasa en elbil eller laddhybrid för samma peng som en likvärdig bensinbil , förstår jag inte hur du kan se som något problem. Du verkar ju nöjd med din Polestar från Geely koncernen . Snygga bilar så glad för din skull .

Polestar har haft en del väldigt förmånliga privatleasing erbjudanden dom också för dom dom föredrar det . Samtidigt som det skrivs i media att dom förlorar pengar på varje såld bil . Märklig bransch i dessa elektrifierings tider .

Jag ser verkligen inte det som ett problem. Även om jag är tveksam om den ekonomiska kalkylen för att leasa nödvändigtvis är fördelaktigt. Det lämpar sig nog bäst för de som kör mellan 1,000-1,5000 mil om året och kan ladda hemma. Kör man mindre eller mer så kanske köpa ändå är mer värt.

Ja, jag gillar verkligen min Polestar 2. Den är verkligen helt perfekt för mig. Det fanns ekonomiskt betydligt smartare val att göra men till slut vann hjärtat och jag valde nåt som också är rolig och snabb. Jag kan nästan ångra lite att jag inte slog till att köpa direkt då jag gillar bilen såpass men hoppas jag får möjligheten till det när leasingen går mot sitt slut. Bilhandlaren var vag här, vi får se.

Möjligt att det kan bli ännu billigare med köp vid mycket mil , men jag betalar ca 23 kr milen för Cupra 6000 kr i månaden inklusive service och försäkringar för 3500 mil om året , ger 291 mil i månaden . 6000 delat på 291 ger 20,6 kr milen plus lite däck då . Det tycker jag blir billigt jämfört med många andra bil alternativ . Opeln har kostat betydligt mer per mil första året . Men det är en bil jag valde med hjärtat , så den får kosta lite mer .

Det var riktigt bra deal du fick med tanke på att du kommer i stort sett radera mycket bilen är värd efter leasingperioden är slut :laughing: Hittar man en sån bra deal och räckvidden är inom ens behov och man kan ladda hemma så är det en no-brainer helt klart. Då får man det bästa av båda världar.

Frånpriset var lägre då för två och ett halvt år sedan , och Cupra tog då 250 kr extra per 500 mil extra . Så det blev 4000 kr i grundpris plus 1250 kr för extra milen , plus försäkringar då . Opel 7000 kr i årlig service, 6000 kr i två nya sommardäck, 2500 kr för byte bromsklossar bak , ca 15000 kr i värdeminskning plus 6500 kr i försäkring delat på 800 mil . 46 kr milen plus bränsle då fick jag det till lite snabbt räknat på jobbet . Men då utslaget på färre mil .

Nu går det att läsa i Carup , om VW dilemma . Dom tvingas sälja elbilar med för små marginaler för att få ut så många som möjligt , och försöka undkomma böter till EU . Men lyckas ändå inte utan väntas få betala 15-17 miljarder uppger tidningen . Ändå tycker vi att bilarna är dyra . Hur dyra kommer dom då inte vara när biltillverkaren bara ska leva på att sälja elbilar ? . Blodbad för tillverkarna i Central Europa . Volvo väntas lämna Gent för att lönekostnaderna i Slovakien är en tredjedel av lönerna i Belgien . Vi ska vara väldigt glada i Sverige över att Geely / Volvo storsatsat miljarder i fabriken på Torslanda .

1 gillning

Ja det är en bra och klurig fråga faktiskt. Vore intressant att se en lista över vilka tillverkare av elbilar som har en resonabel vinstmarginal och samtidigt sålde prisvärda bilar under föregående år. Kan du sammanställa den?

Ny Elbil för mig är snik valet , billigt billigt . Hade det inte varit så dyrt med bensin , och att jag körde lite med gott miljösamvete eller mer och klimatkompenserat med att äta mindre med kött . Då skulle jag då tagit ut en ny Golf GTI med manuell växellåda . Inte lika bekvämt , men Sååå mycket roligare . Nu finns dom nog inte längre med manuell växellåda, men en ganska ny golf kan man köpa med manuell låda .

Intressant läsning om elpriset för dom som inte har tillgång till laddstolpe vid bostaden.

Helt ärligt är det skitkonstigt att iaf inte allmännyttan bygger laddplatser, det behövs ju inte på alla perkwringsr heller och det behövs inte 22kW stolpar heller.

2 gillningar