Hur noggranna är ni med tvättandet av era bilar . Och hur ofta tvättar ni dom?

Jag själv är nog enligt många en slarver , som kör bilen i automat tvätt en eller några gånger i månaden . Ibland kör jag in i tvättbås , men då bara för att spola av bilen . Tvättar aldrig för hand med tvättsvamp , mer än där automattvätt inte kommer åt, som i dörröppningar mm några gånger om året . Även leasing bilarna jag haft . Aldrig heller vaxat någon bil . Bara mekat en hel del .

Jag är extremt noggrann. Tvättar 1 gång i veckan typ och då bara handtvätt. Polerar vår och höst. Inne i bilen är jag ännu noggrannare :sweat_smile:

ID.BUZZ kör jag i biltvätt en gång i månaden Vid omläggning till vinter och sommardäck lämnas den till rekondare för en grundlig handtvätt ut och invändigt

Golfen handtvättar jag ut och invändigt på uppfarten när jag plockar ut den från vinterförvaring och vid behov tre fyra gånger per säsong

1 gillning

Den bil jag har för tillfället bryr jag mig inte ett dugg om så den får ingen speciell behandling.

Den tvättas kanske 3-4 gånger per år och då bara automattvätt. Invändigt kanske 1-2 gånger per år.

När jag köper ny bil kommer jag dock behandla den bättre. Då blir det nog bara handtvätt och mycket oftare än nu.

Är hyfsat noga med mina grejer, oavsett vad det är: bil, hus, arbete, kläder, träning, mat och relationer med andra människor.
Vi har tvättabonnemang på båda bilarna, tvättar 1-2ggr/v. Gör även manuell rengöring av fälgar, flugor och flygrost/tjära regelbundet.
Dammsuger bilen regelbundet och har aldrig skräp eller prylar i bilen. Inga slängda laddkablar mm.
Men kass på att damma och dammsuga hemma, och förråden ser för hemska ut.
Prioriteringar…

2 gillningar

Hemmet städar Tanja från Ukraina genom städfirma varje fredag . Otroligt noggrann och plikttrogen , som även tidigare Kvinnor från Ukraina varit . Förra fredagen trodde jag knappt mina ögon när hon hade tagit bort listerna till dusch dörrarna , och gjorde rent i skårorna på listerna . Redigt och duktigt folk Ukrainare . Bekvämlighet för oss och arbetstillfällen till dom som behöver det . Bilen dammsuger jag själv hyfsat ofta , trevlig sysselsättning och den miljön jag vistas i .

En tanke som infinner sig efter att ha lämnat tillbaka fyra leasingbilar utan anmärkning på lack , där Cupran även fick beröm för att den var fin för att ha gått 7500 mil . Alla automat tvättade med borstar . Är det verkligen självklart bättre med hand tvätt än automattvätt ? . Beror inte det mycket på hur handtvätten utförs ? . Borde inte det mest skonsamma mot lacken vara , automattvätt utan borstar ? .

Åker till tvättstation (Glimra) och tvättar 1 gång i månaden cirka.
Är en sån där man station man går runt bilen och spolar själv.
Sommartid mest bara med högtrycksspolning, men annars även med borste, ser inga report direkt.
Wet coat wax i samband med avspolning, och sen torka av med mikrofiberduk.
Brukar kosta runt 150kr.

1 gillning

I use my model 3 for daily work commute, around 15 swedish mil every day. So i normally wash twice per week in Glimra with the normal neutral shampoo and deionized water. But i also do the spray coating and glass sealing by myself every 2nd month. I have all the acid and alkaline shampo at my disposal. May be I have severe OCD :^| but I want to have my car presentable (but still i get scratches and stone chips anyway, so fu*k me​:clown_face:)

1 gillning

På sommaren kör jag automattvätt eller Glimra 1-2 ggr/månaden och på vintern automattvätt 2-3 ggr/mpnaden. Kan ibland lämna in bilen rekond på våren när sommardäcken åker på. Någon gång har jag gjort det även på hösten.

Handtvätt varannan vecka hos OKQ8 GDS. Följer man det regelbundet går det betydligt enklare och snabbare att tvätta jämfört med om man väntar för länge mellan gångerna. Jag ser på det hela som ett lite roligare träningspass och försöker hela tiden få slå mitt personbästa utan att tumma på resultatet.

Abonnemang hos OKQ8 via företaget så mellan 4-8 ggr/mån i automattvätt.