Hur ofta byter ni batteri i era bilar?

Lågspänningsbatteriet menar jag alltså, för att vara tydlig. Högspänningsbatteriet ska ju hålla hela bilens naturliga livslängd! :slight_smile:

Jag har förstått att en av de absolut vanligaste anledningarna till att elbilar inte startar är att 12V-batteriet slutar fungera, vilket i sin tur gör att högspänningsbatteriet i bilen inte kan aktiveras, eftersom det krävs lågspänning för att det ska funka.

Därför är det klokt att byta ut det med jämna mellanrum. Men hur ofta är rimligt? Kollar man online så är rekommendationerna mellan allt från 2 till 8 år, vilket är ett ganska stort spann.

Eller ska man lita på att det dyker upp en varning i bilen om batteriet börjar strula? Det är ju inget man kan “höra” eller “känna” jämfört med en traditionell startmotor som man kanske märker om den börjar kämpa lite extra.

Haft MG:n i snart 3 år och det är inte bytt. Golfen har inga dokumenterade batteribyten.

På mina fossilbilar bytte jag heller aldrig några batterier, det är slöseri och hålla på med för bytandets skull.

Jag har bytt 2 batterier på min 15-åriga automatbil. Hade jag inte varit slarvig med att stödladda batterierna då jag mest bara åker korta sträckor och står i kallgarage långa perioder, så hade det kunnat vara färre byten.
Än värre är det med mina skivbromsar som motioneras väldigt dåligt med automat. Elbilarna har jag förstått per automatik motionerar bromsarna en gång om dagen och det är ju en bra funktion!

Vet inte om elbilar kan/ eller åtminstone borde vara snällare också med 12V batteriet och kanske kan agera batteriladdare när det behövs?

Problemet är att det uppstår en slags “kycklingen och ägget”-situation.

Högspänningsbatteriet är normalt kopplat via en kontaktor som, när kontaktorn är strömlös, ser till att batteriet är helt urkopplat. Detta av säkerhetsskäl. När högspänningsbatteriet väl är igång så laddar det batteriet lågspänningsbatteriet med en DC-DC-omvandlare, i alla fall på de flesta bilar, som jag förstått det.

Om lågspänningsbatteriet är urladdat så att det inte kan köra bilens system så att högspänningsbatteriet kan starta så kan du ha ett full-laddat högspänningsbatteri, men du kan ändå inte starta bilen, och därmed kan du inte ladda lågspänningsbatteriet om lågspänningsbatteriet är urladdat.

Det är därför ett trasigt 12V-batteri kan göra att bilen inte startar, även om det är en elbil.

Ja dessa batterilösningar borde man kommit längre med i bilarna.
Märkligt att man inte kunnat lösa det med den möjlighet som finns med elbilar.
Fördelen med elbilar är ju att de har kräm och borde kunna hålla igång kontroller av bilens 12V batteri, så att det aldrig hamnar i läget att bilen inte kan starta. Känns lite gammaldagstänk att 12V batteriet ska behöva sitta som en SPOF enhet i en elbil.

I brist på annat så kunde de väl åtminstone sätta in 2 batterier och lastbalansera mellan dessa så att ett batteri alltid kan hålla igång högspänningen och kontrollen av 12V batterierna kan jag tycka.

Eller varför inte en plats i bilen där man kan stoppa in ett AA-batteri? Tillräckligt mycket kraft för att sluta kontaktorn tänker jag, så att 12V-laddaren kan starta…

Många elbilar laddar batteriet då och då, oftast är det dock kontraproduktivt när det är kallt.

Däremot finns det enstaka bilar som inte laddar 12V när man laddar högvoltbstteriet, vilket är totalt vansinne.

Vissa tillverkare är t.om så duktiga att dom tar hänsyn till yttertemperatur och trycker i lite extra för att motstå kylan bättre, ända upp mot 15,5 volt.

Problemet många bilar har sedan egentligen euro 5 kom i slutet av 2000-talet är att dom ”optimerar” laddningen genom att hela tiden övervaka laddnivån och helt enkelt stänga av laddningen för att spara några milliliter bränsle och är det lite dåligt tajming då så stänger man av bilen när den gått ner på gränsen för att starta laddningen och i samband med lite ålder och en köldknäpp kan man stå där.

En långtur är inte heller säkert att det hjälper eftersom dom ofta ”regenererar” och kopplar in laddningen vid motorbroms.

Mycket uppkopplade tjänster m.m gör inte underverk heller för batterilivslängden.

Lite off topic forumtråden som behandlar 12V batterier kanske men lyfter frågan ändå då det handlar om driftsäkerhet även av 12V batterierna.

Såg Mercedes satsning på parralellkopplade batterier och undrade varför man hittills seriekopplat batterier i bilarna, då det borde vara sämre rent driftsmässigt.
Parrallellkoppling borde ju vara fördelar i alla batterilösningar tänker jag.

Tolkar jag det rätt nu att man nu är nöjd med den spänning man vill ha, dvs 800V, men att batteritekniken nu är såpass utvecklad att man nu kan fortsätta att öka kapaciteten på batterierna istället med bibehållen spänning?

Det är en mix hela tiden. Cellerna är på 3,2v ish styck så man seriekopplar flera celler till ett batteripack som seriekopplas till ett till som
Paralellkopplas sen.

Ja och om jag förstått det rätt så kan man även byta ut enskilda celler i batteriet som i sig kan skilja i kapacitet (Ah)?

Ja det går utmärkt att byta enskilda celler, lite pill bara. Det smidigaste är är att byta hela cellpaketet till ett nytt sen renovera det gamla i lugn och ro.

1 gillning