Vänder mig till @elmacken mfl som vet och inte bara killgissar
Vill inte piska upp någon skrämselpropaganda men i dagens YA är det en artikel* om hur hackare kan och tar över laddstationer folk har klistrat upp QR koder som skickar vidare till gud vet vad Vi vet ju att det sitter en arme av tonåringar som försöker hitta ingångar till nätverk bara för att det är kul sen har vi proffs som inte gör annat hur säkra är våra laddstationer
*Artikeln som är syndikerad i landsortstidingar men ligger digitalt bakom betalvägg på YA så knäppte jag en bild av artikeln för dom som inte kan läsa den digitalt Sorry dålig bild
Bra regel, aldrig scanna QR-koder. Aldrig !
Detta är inget speciellt för laddning.
Gå bara in på kända hemsidor (som ska ha godkänt certifikat) och verifierade Appar.
Är därför betalning via verifierad App är att föredra över QR-kod vid laddning.
Inte direkt det jag undrade över Personligen använder jag mig inte av appar taggar eller QR koder jag laddar uteslutande på laddare med kortbetalning
Då undrar jag om jag kör in sveper mitt kort knappar PIN och går att ladda kan min kortinfo på något sätt då eller senare hämtas från en hackad laddstation som verkar (från artikeln) ha ett invecklat internt nätverk men som också måste vara kopplad till the interwebs för att hämta info om kortsaldo och lägga en betalning den är även kopplad till en bil som ofta också är uppkopplad Sen om hackare kan gå in och göra annat skada som beskrivs är det så….
Jag har tankat med kort (som tydligen kom 1965) sen 90talet och har bara haft ett tillfälle där en maskin tuggade upp mitt kort Jag är så gammal att jag har tankat med 10 kronors sedlar och där har väl en och annan försvunnit men aldrig upplevt problem med kortbetalning vid drivmedels pumpen
@elmacken ska vi tänka en gång extra om och var vi väljer att ladda med kortbetalning
Även skimming av kreditkort blir mer och mer sofistikerade, så man ska nog vara vaksam på alla betalningsmedel. OK’s 10kr sedel tankstationer väcker nostalgiska känslor även hos mig
Som mattserl skrev, det är en risk.
Allt man gör lokalt är relativt enkelt att scamma.
Är därför jag undviker det.
I fysisk butik, tex ICA är det mindre risk generellt, då dessa är bemannade, vilket inte är fallet vid pump eller laddstation!
Jag laddar väldigt sällan offentligt, men dom gånger jag gör det så väljer jag MER i första hand om möjligt . Jag har en tagg där som känns smidigt och tryggt . Blipp så startar laddningen , och räkningen kommer nästa månad med bra information så man kan kolla att allt stämmer. Tappar jag bort den så har jag tappat bort hela plånboken i så fall , och lär då märka det . Så då får man väl ringa och spärra taggen .
Säkerhet och trygghet vid en laddplats är viktigt. Det är lätt hänt att man i en omogen omställning tar fram osäkra metoder för betalning då man prioriterar enkelhet och tillgänglighet för underlätta övergången. I samma ögonblick öppnar man upp för illasinnade idéer.
Hos elmacken har vi inga QR-koder, jag gjorde ett test med QR tidigare men tog bort det ganska snabbt. En kortterminal är mycket säkrare. Så fort man ansluter kabeln så ber vi kunden betala vid kortterminal på displayen för att leda kunden rätt omedelbart. Dock betyder inte det att en kortterminal är vattentät men det finns bara fåtal terminaler som är godkända att hantera MC/Visa/Amex på svenska marknaden för laddplatser. Rättare sagt så är det ofta inlösande bank som säger ”dessa två har vi testat och godkänt, vänligen använd någon av dessa två”
Man kan också starta laddning via div. Roaming appar och taggar hos mig men det är bortom min kontroll som CPO, det som jag tar ansvar för är kortbetalningen resten är roaming som innebär att slutkund har sitt betalmedel lagrat på ett säkert sätt förhoppningsvis hos den leverantören.
Det tog emot men jag har även släckt ner Swish sen cirka 4mån tillbaka pga, pris och tillförlitlighet. Det gick ner centralt för ofta som skapade problem samt att Swish jobbar med genererad QR-kod som jag vill bort ifrån.
Man skall inte heller förringa hur laddplatser är placerade, upplysta, övervakade. Allt det bidrar till en passiv säkerhet på platsen.