Hur ska man tänka om elbilars livslängd , om man kör lite mil per år?

Läste om CATL nya batterifabrik i Ungern , där det uppgavs att dom skulle tillverka batterier med extrem livslängd på 12 år ! . Det fick mig att tänka att man kanske borde söka på bra elbilar med gott rykte , som har gått långt och därför är billigare om man kör lite . Att elbilars batterier tål många mil har ju visat sig med Taxi bilar mm . Är det kanske bättre att köpa en elbil som har gått 20 30000 mil och är endast 3-4 år gammal för kanske 150 - 200000 kr , än att betala 300000 kr för en likadan med lite mil på mätaren om man bara kör 500 mil om året ? . Några tankar om detta i forumet ? .

Livslängd på 12 år låter som en ganska kort tid. Menar man då till 80%? Visst tiden sliter på ett batteri med men det viktigaste är ändå antalet laddcykler och batterikemi. CATLs NMC batterier brukar hålla riktigt bra och har bra rykte.

Höga miltal på elbilar är mindre alarmerande än på bränslebilar men det finns fortfarande komponenter som slits ut. Tex med Tesla där du har bristande länkarmar, mögelproblem, rostproblem, elektronikproblem, motorproblem etc. Och där kan reparationer bli väldigt kostsamma samtidigt som du kör en äldre elbil med utdaterade karaktäristika. Kör man bara 500 mil om året är nog elbil dyr affär hur man än vrider och vänder på det. Man tar helt enkelt inte igen hur billig en bränslebil är i inköp. Du kan köpa en bränslebil för 100k, och även med reparationer på 10k om året blir betydligt billigare bilägande än högmilad elbil med hygglig räckvidd. Detta förutsätter att du inte kan få elbilspremie. 500 mil/år innebär väldigt låga bränslekostnader även om bensinen kostar 25kr/L.

Så hade jag bara brytt mig om ekonomi och kört lite hade jag nog avstått risken med att köpa högmilad elbil och hållit mig till billig äldre bensinbil med efterföljande lågt inköpspris, billig försäkring och billiga reparationer.

Är man helt fast på elbil så skulle jag nog ändå köpa en lågmilad, lite dyrare bil. Om jag kör den sällan så tappar ju den mindre värde med vilket innebär att jag får tillbaka en del av det jag inte kör för. Och du tar inte lika stor risk som högmilad bil med ev komponenthaverier.

1 gillning

Min EQS hade 9k mil vid inköp, testade sedan batteristatus några veckor senare 98%.
Nu har iof min modell 10% buffert (Gross 120kWh vs Net 108kW) så troligen har MB programmerat så att min buffert har minskat med tiden så bilen “ser” nästan 100% batteristatus.
Men gott att MB har stora bufferter i sina bilar, seriöst!

1 gillning

Om inte annat så gör det enormt mycket för andrahandsvärdet.

1 gillning

Tror få känner till detta faktiskt.
Bara nördar som vi.
Just buffert var en viktig faktor för mig då jag valde beg bil.

Merca gör det bra!
EQA 250: 79.8kWh vs 66kWh
EQE 100kWh vs 90.6
EQC 93kWh vs 80

Andra…
Polestar 4 100kWh vs 94
Hustruns C40 Twin Performance: ENBART 82 vs 79 och det märks…

Då måste man alltså börja kolla bruttoeffekten vid köp om man ska vara riktigt säker :grinning_face_with_smiling_eyes: