Kan vara intressant att få information om hur man upplever sin nya bil jämfört med den gamla.
Jag har bytt min Ioniq 5 årsmodell 2022 til en Ioniq 5 årsmodell 2025.
Jag hämtade ut min första Ioniq 5 i december 2021. Lite fövånad över att värdeminskningen bara blev ca 4000kr/månad. I mitt fall blev det billigare med köp än leasing.
Mina intryck efter några veckors användning av den nya bilen.
Bättre komfort jämfört med årsmodell 2022. Går tystare och klarar ojämnheter i vägen bättre.
Uppskattar att man ändrat positionen på skärmarna. De är sänkta och tillsammans med den nya mittkonsolen fås en bättre cockpit-känsla. Ratten är också mindre vilket jag uppskattar.
Knapparna för rattvärme och stolsvärme är också bra. Tidigare var man tvungen att vänta på att infotainment skärmen blev tillgänglig att använda, men nu kan man hantera stolsvärme och rattvärme när som helst. En fördel är också att man inte behöver släppa blicken från vägen, utan man känner var knapparna finns.
Jag tycker att kamrorna ger bättre bild.
Det är lätt att stänga av varningen för hastighetsöverträdelse, man håller bara in en knapp på ratten och man får en varning på infotainmentskärmen att det är gjort. Man ser varningen utan att behöva ta blicken från vägen.
Låsning och upplåsning av bilen är ändrad. När man närmar sig bilen vinklas dörrhandtagen ut och man behöver inte förklara för passagerare hur man öppnar dörren. När man låser bilen trycker man på en sensor i dörrhandtaget.
Det finns en ny funktion, som gör att man ser i förardisplayen hur bromsljuset fungerar. Vid L1 är bromsljuset inte aktiverat, vid L2 och när man bromsar med vänster rattpaddel är bromsljuset aktiverat. När man bromsat med vänster rattpaddel och släpper den när bilen står still är bromsljuset aktiverat. Det är en sak jag tidigare undrat över, då det inte är så roligt att stå sist i en bilkö med släckta bromsljus.
På Hyundais elbilar är det känt att det kan bli problem med ICCU:n. Jag fick byta på min 2022:a, då AC laddningen slutade att fungera. Säkringarna i elcentralen gick.
Jag frågade Gemini om status på ICCU:n i Ioniq 5 och fick ett omfattande svar. Det här är Geminis sammanfattning.
Sammanfattning: Är den säkrare?
Ja, sannolikheten för ICCU-problem är betydligt lägre på en 2025:a än på en 2022:a.
2022-modellen: Har varit föremål för flera återkallelser där man i första hand försökt lösa problemet med mjukvaruuppdateringar, och endast bytt hårdvara om felkoder upptäckts.
2025-modellen: Levereras med den senaste hårdvaran från fabrik.
Det är dock värt att nämna att tekniken fortfarande är relativt ny, men de barnsjukdomar som drabbade de första årsmodellerna av E-GMP-plattformen (Ioniq 5, Ioniq 6 och Kia EV6) anses vara adresserade i och med denna facelift.
4 gillningar