Börjar med att det blir inga bilder då bilen är privatägd
Lite backstory Ägaren är en kollega och har sedan 90-talet jobbat med flera stora importörer/distributörer av bilar och har idag dragit ner och jobbar med en stor eftermarknadsdistrubutör och flyttat till andra sidan Sundet Han är vad man kallar en “Track Rat” som spenderar fritiden med Classic Racing och nöta asfalt på Nürburgring och SPA-Francorchamp I garaget finns en Mk1 Lotus Cortina ett par Hundkojor en “flat floor” E-type och en diesel tjänstesläde
När motorjournalister i USA och Europa började höja Ionic 5N till skyarna blev han intresserad av att ta klivet in i “elbilsträsket” Började med att kontakta Svenska distributören men dom visade 0 intresse att ta fram en men genom kontakter hos Tyska Hyundai GmbH lyckades han lägga en beställning på en mörkgrå som efter leverans fick all plast på utsidan färgmatchad och alla oranga detaljer borttagna 21” blev vinterhjul och den fick en uppsättning klassiska JDM Rays TE37 19” som nu hade Toyo Proxes Semi Slick men har tidigare haft Advan och Michelin
Hjulinställningar har gjorts för banbruk och klistriga däck vilket gör den lite knixig och spårkänsligt till däckstemperatur och farten byggt upp då är den helt otrolig på varma Österlen vägar Förarplatsen passar inte mig stolarna är väldigt “sportiga” men samtidigt obekväma jag fick inte till en bra sittställning hur jag än försökte Första repan med motorljud på full volym och växla upp och ner gav rysningar längs ryggraden bara att kunna köra på “varvtalsregulatorn” i en EV är brutalt det går lätt hiskeligt fort men aldrig känns den okontrollerad DETTA ÄR MAGISKT Efter ett tag tröttnade jag på “motorljudet” det blev väldigt digitalt och stängde av det men då körde man ofta på “varvtalsregulatorn” och det störde körningen Den har en bra HUD (som även denna behövde jag släcka i mörker) och där skulle jag vilja ha en 4 gröna 3 orange och 2 röda rektanglar varvräknare det kanske finns men jag ville inte röra för mycket i inställningarna men då hade den varit så mycket bättre
Kvalitet och materialval känns premium jag har ingen erfarenhet av Ionic 5 så inget att jämföra med men designen tilltalar mig verkligen Under samma tid hade jag även en svart Mk1 Golf GTI hemma och min vita Mk1 Golf Cabriolet tillsammans med 5N på uppfarten där är det många pennsträck som talar Giugiaros Mk1 Golf designspråk i Hyundaien och det var ett otroligt coolt Three Car Garage
Nu den stora frågan Väckte den habegär? Absolut
Skulle jag vilja ha en Absolut inte det finns inget den gör bättre än min 131 Abarth Stradale gör många gånger bättre med riktigt motorljud avgas och bensindoft på en tredjedels motoreffekt eller som 5N ägaren sa efter han försvann ut på Österlen vägar med den i två timmar “fy fan vilken bil detta är vad man säljer en njure för att äga en gång i livet” Jag har båda mina njurar kvar Efter att han hämtat den i helgen bar det av ner till SPA Francorchamp man hade ju velat hänga med….
Ionic 5N är allt det som andra elbilar inte är