Säg hej
till nya Hyundai Ioniq 3. premiär idag. ![]()
Kristofer om Ioniq 3.
(inlägg raderat av författaren)
Någon som vet något om dragvikt? Kristofer Rask nämnde inte något om det.
”Sitat Kristofer Rask”
Hyundais nya infotainmentsystem Pleos Connect som bygger på Android Automotive OS
Bra
för den gamla är bara skräp.
Föresten… Vet ni om att på Hyundai Ioniq 6 så kan man inte köra med ACC (cruise kontroll) när man har husvagn bak. Men på samma plattform Ioniq 5 och KIA EV 6 så kan man. Fattar inte varför det är så?
Saknar det
på min Ioniq 6
Kia EV2 har 750 kg med stora batteriet och 500 kg med lilla, skulle gissa på att denna får samma eftersom det är samma drivlina.
Tycker det är synd att den inte kom med 800V system.
Haha… snart har Hyundai gått runt hela bilen med laddnings porten.
Nu är den på högra sidan strax bakom förhjulet.
Hyundai Inster har den i ”grillen” där framme
Och dom andra höger sida bak. ![]()
På Hyundais svenska hemsida hittar jag ingenting om IONIQ 3. Det är för dåligt alltså. Vill de inte sälja bilar?
Jag antar svaret är nej eftersom de inte bjudit in mig för att göra en video om den ![]()
Skämt åsido, det enda jag hittar är det svenska pressmeddelandet: Hyundai Motor Europe introducerar IONIQ 3: Aero Hatch förbättrar elbilstekniken för enkel, rymlig och intuitiv mobilitet | Hyundai Motor Sweden
Inget är sagt om dragkrok, samtidigt är specifikationerna som släppts idag preliminära. Vi får nog en fullständig lansering längre fram med fler specifkationer.
Tack Kristofer ![]()
Här är min genomgång:
- Standard Range 42 kWh >340 km
- Long Range 61 kWh >490 km
Laddning
-
DC snabbladdning:
- 10–80 % på ~29–30 min
-
AC-laddning:
- Upp till 22 kW
-
Dc 130 kW
-
V2L (Vehicle-to-Load):
- Interiör + exteriör
-
Plug & Charge-stöd
Prestanda
-
Drivning: Framhjulsdrift
-
Effekt:
-
108 kW
-
100 kW
-
-
Vridmoment: 250 Nm
-
0–100 km/h:
-
9.0 s (Standard)
-
9.6 s (Long)
-
-
Toppfart: 165 km/h
Dimensioner & vikt
-
Längd: 4,155 mm
-
Bredd: 1,800 mm
-
Höjd: 1,505 mm
-
Hjulbas: 2,650 mm
-
Vikt: 1,550–1,580 kg
Utrymme & praktikalitet
-
Bagageutrymme:
-
Totalt: 440 L
-
Bagage: 320
-
• • Megabox: 120 L (under golv)
Förlåt en nybörjare på Elbilsveckan. Men hur gör ni när ni vill svara på till exempel dig Peter? Så att din kommentar kommer i min svar?
Ser att du skriver hur långt dom kör. Om det handlar om kilometer så får du lägga till en nolla efter ![]()
Mil så blir det riktigt. I all välmening ![]()
Tack, fixat!
Om du svarar på senaste inlägget så står det inte vem du svarar på. Men om du svarar på ett tidigare inlägg så står det ![]()
Nu svarade jag på ett tidigare inlägg och då ser du det – svaret är för övrigt 750 kg respektive 500 kg kan vi utgå i från som på Kia EV2.
Okej, tack Peter. Mycket informativ video. Gillar när du går i djupet. Tänker stort i baksätet. Kliar det i fingrarna nu?
Du som är lite på gång och ser på små bil till familjen.
När jag fick köra Hyundai Inster en vecka då min bil var på service. Så tänkte jag…. Herre Gud lika komfortabel som min Ioniq 6.
Små bilar idag har blivit så mycket bättre ![]()
Finns flera YT videos. The Ioniq Guy har en genomgång, med mycket detaljer.
Här är en länk till Electrifying’s presentation. https://www.youtube.com/watch?v=hHCgmR0UvVI
Lite besviken ändå att den tappade konceptversionens låga och sportiga profil. Denna ser ju ut mer som en nerkrympt Ioniq 5. Ser annars ut som väldigt bra stadsbil. Måste säga att Hyundai har helt klart övertaget över Kia när det gäller design. Efter EV6 har Kia enbart släppt fyrkantiga kartonglådor till bilar. Hyundai är lite mer vågade.