Jag är på väg att beställa ny bil och valet står mellan BMW och MB. Jag gillar i5:an bäst, både utseende och stolar, men har läst om allt för dålig räckvidd. Ngn som har kunskap om detta och om hur den senare uppdateringen spelar in? Läser lite olika testresultat även på Elbilsmagasinet, där det varierar i olika tester, troligen pga temperarturer.
Jag har en i5 xdrive40 som jag hämtade ut i maj i år, dvs med den nya uppdateringen.
Detta är en helt fantastisk bil, är så otroligt nöjd med den och finns knappt något att klaga på ![]()
Gällande förbrukning så snittar jag 20,1 kWh per mil under de knappt 1 000 mil jag kört hittills. Att förbrukningen är något högre i maj är för att jag då drog husvagn ca. 40 mil.
Kolla även in mitt inlägg där jag skriver en del om förbrukning och laddning på resa till Legoland: Vägval till Danmark (Legoland) - Nr 10 av PBCW
Är det något mer du vill veta om i5:an är det bara att fråga!
Låter toppen och speglar min uppfattning. Skulle gärna ta xdrive, men försöker prioritera räckvidd, då jag ofta kör lite längre sträckor. Har dragit mig för el ett par bilbyten nu, så är mer eller mindre tvingad in i det i och med tjänstebil, men det är en fantastisk bil, det jag upplevt vid ett par provkörningar.
Välkommen till forumet!
Båda är bland de bästa enl mig. Följ ditt hjärta. Bättre att du trivs med bilen än att räckvidden är 5mil längre…
När man väljer mellan BMW och MB så är det mycket hjärta avgör men EQE går definitivt längre per laddning särskilt om hastigheten är högre pga den lufthala karossen om räckvidd är superviktigt. Båda bilarna är ganska daterade elbilstekniskt som man bör ha i åtanke om du köper privat, är det förmånsbil så köp den du trivs bäst i.
Ja, tack för input.
Det är viktigt att trivas och gilla bilen, så det är ju helt avgörande.
Tack, jag vet att de inte är längst fram just nu tekniskt sett, men föredrar dem bilarna utifrån andra aspekter.
Just räckvidd blir viktigt för mig som kör mkt landsväg.
Men om det skiljer ett par mil spelar mindre roll.
Så frågan är hur mkt det skiljer mellan bilarna.
…och ja, det är förmånsbil.
Har ju dragit mig för detta länge pga ”räckviddsångest”, men nu finns ingen återvändo.
På landsväg går nog EQE 7-8, kanske 10mil längre än i5 men det beror mest på större batteri i EQE. Om du ofta kör mer än 40mil per dag så är laddning viktigare än räckvidd i min värld, båda dessa laddar ungefär lika.
Om det råkar vara så att du ofta kör mer än 40mil men alltid kortare än 50mil då kan räckvidd vara just en vinnande egenskap hos EQE.
Jag kör i4 med lika stort batteri som i5, de dagar jag kör runt 60mil per dag är i4 OK, de fåtal gånger jag kör 80mil per dag är i4 jobbig och över 100mil oacceptabel för då håller den på att strypa DC-laddning osv.
Men 90% av tiden klarar jag mig på AC-laddning över natten då är i4 underbar bil.
Tack för en bra och sammanfattande beskrivning.
Detta plus det du skriver om räckviddsångest = EQE.
Kolla även på vd en snikutrustad EQS kostar, den kommer ännu längre
Stort tack för alla svar.
Jag ska ta en ny vända innan beslut och troligtvis behöver jag göra lite omvärderingar.
Vänta på neue classe. Ska vara stor skillnad mot nuvarande 5-serie.