Vi i familjen står redo att köpa ny bil. Efter lite provkörningar i helgen (och såklart en hel del pluggande inför första elbilsköpet) har vi kommit fram till VW ID.7 GTX Tourer.
Nu kommer vi inte köpa en helt ny bil, utan en bil som rullat en mindre sträcka. Vår fråga, som vi haft svårt att läsa/få svar på, är huruvida det finns några skillnader på bilarna som producerats 2024 (årsmodell 2025) och 2025 (årsmodell 2026). Vi tror inte att det är så, men OM det finns skillnader vill vi kunna väga in även det i vårt val. Just nu har vi nosat upp en årsmodell 2025, tillverkad 2024, som gått dryga 2000 mil med DCC och panoramatak för ca 580 tkr, vilket vi tycker verkar vara en bra affär.
Tacksam för kloka svar och andra inspel som ni där ute kan tänkas ha!
Det enda jag vet är att årsmodell 2026 fått ökad dragvikt till 1800kg från 1200kg på GTXen, tror det började gälla på bilar producerade från augusti 2025.
I övrigt så har väl mjukvaran uppdaterats då och då. GTX tror jag ibörjan levererades med 5.2. Nu är de uppe i iaf 5.6 eller högre på nyproducerade bilar. OTA är inte snabbt hos VW, såg en som fått sin id.7 uppdaterad via OTA från 5.0 till 5.6 just innan jul, största skillnaden han upplevde var snyggare HUD med visualisering gällande parkeringssensorer.
Nej, det som funnits är att man kunnat göra dispensansökan för att få höjt till 1400kg, VW handlaren kunde vara behjälplig med det. Vet faktiskt inte vad de gjort för att höja dragvikten, ändring av konstruktion eller bara nytt typgodkännande.
Som du säger på B-kort får man ändå bara dra 750kg för nu med GTX. Får väl se vad som händer här framöver i EU diskussionen om att höja viktgränserna för b-kort och elbil.
Det är dels på grund av att vi är två som fattar besluten här hemma, men framförallt storleken på bagaget. Djupet som ID7an har känns riktigt lockande, vi har idag krångel att packa bra i vår XC40.
Sedan tycker jag inte att ID4an är så rolig att titta på heller. Så hade vi gått SUV-vägen framåt hade det blivit något annat är VW.
Förstår. Vi hade också XC40 innan och tittade både på ID4 och ID7. Djupet i bagaget är odiskutabelt bättre i ID7 beroende på vad man ska packa, men volymen i bagaget blir ganska lika ändå tack vare höjden. Jag tycker ID4an sväljer förvånansvärt mycket, och saknar inte att gräva 1,5 dm (+1 dm lasttröskel) längre in när jag ska ha något i bagaget
Förstår, det är ju svårt att känna ordentligt förrän man gjort sin första långresa med full bil. Känslan med bägge bilar bredvid nuvarande XC40 gjorde ändå att ID7an kändes rymligare.