ID.BUZZ hype i USA

För några veckor sedan lanserades ID.BUZZ LWB i USA och även här i Sverige både jag och min ID.BUZZ har varit på ett par dealer events här i södra Sverige dom senaste veckorna

I USA har motorpresen höjt den till skyarna den har blivit en riktig snackis och den limiterade tillgången har som vanligt i USA gjort att en “Dealer Markup” nu hamnar ovanpå MSRP (Manufacturers Suggested Retail Price) som är Volkswagens rekommenderade försäljningspris som för ID.BUZZ LWB börjar för base $59.995 upp till runt $71.000 för en fullutrustad men vill du ha en av det fåtal bilar som kommer 2025 får du slanta upp en Dealer Markup på mellan $20.000 till $35.000 ovanpå MSRP så vill du ha en topputrustad ID.BUZZ kan den landa på över $100.000 cirka 1.1 miljoner Svenska

Jag bodde i USA när first gen Mazda Miata som var en relativt liten och billig öppen sportbil presenterades men ville du ha en första året fick du räkna med att slanta upp dubbla MSRP för att få en och idag går det inte att få en ny Porsche 911 utan att lägga upp en ordentlig Dealer Markup

Dealer systemet i USA är otroligt komplicerat och konservativt utformat detta gör att bla Tesla med sin webförsäljning inte kan sälja bilar i vissa stater som bara tillåter bilförsäljning av dealers vilket gör att man får korsa state line för att köpa sin bil

Låter otroligt men är sant

https://www.motortrend.com/reviews/2025-volkswagen-id-buzz-rwd-first-test-review/

https://www.motortrend.com/features/cool-cars/?utm_campaign=feed&utm_medium=referral&utm_source=later-linkinbio

I rätt imponerande sällskap…

När Tanner Foust har en Would you

Ingen EV sen Rivian och Lucid har fått så mycket exposure tillochmed så att Dodges jättepromottion av Dodge Charger Daytona R/T och Scat Pack EV hamnat lite i skymundan

Hypen för IDBuzz var ganska stor här också och det surrades i varje hörn om denna nya revolution av skåpbil.

Men den har ganska kraftigt haltat av och flera med mig insåg att detta inte riktigt var den ersättare till en Transporter eller familjebuss som vi hoppats på.

Framförallt att MEB tekniken stått stilla i utveckling fram tills nu när nya förlängda nu lanserades och de känns som att det äntligen är en teknik värdig 2023. :wink::grimacing:

Sjukt cool bil som går att göra till en kul reklampelare.
Men inget jag iaf vill sitta och köra 4-5000mil om året i.

Kanske nåt att kolla på för dig @J.Erasmie :slight_smile:

Tack för tipset men jag föredrar ett hotellrum :+1: