ID7 Tourer GTX - finansiell/operationell leasing

Hej,

Jag tittar på att byta min ID4 mot en ID7 Tourer GTX efter sommaren.

Funderar på att ta den som förmånsbil via mitt AB och ta nettolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet.

Vad säger experterna här? Är finansiell leasing ett bra alternativ eller är operationell att föredra så som osäkerheten kring andrahandsvärdet ser ut i nuläget?

Svårt att sia om framtiden och hur det ser ut om 3 år när avtalet löper ut. Men jag tänker att VW som själva äger VW Finans kommer försöka hålla uppe andrahandsvärdet och därför bör finansiell leasing vara mest fördelaktigt?

Hej

Har själv en ID.7 Tourer GTX, som förmånsbil. Jobbar på ett mindre företag. Vi tog den på operationell leasing, då vi bara såg fördelar med det. TCO vi fick från VW var ca 2000:- billigare i månaden +man slipper den första förhöjda avgiften. Det var med exakt samma bil som räkne exempel.
Som jag fick det förklarat, så kunnde den operationella leasingen vara billigare för att man gick tajtare mot deras beräknade restvärde, då domla till lite extra höjd för att den med finansiell leasing för att minimera risken med att stå med en bil som är värd mindre än restvärde. Så därför valde vi operationell leasing. Visst vi förlorar om bilen har ett fantastiskt andrahandsvärde efter 3år, men att den ska lyckas hämta hem den första förhöjda hyran och sedan lite till känns svårt.
Bilen är en vit med endast 1år extra garanti och 3000mil/år

Tack för svar!

Vid finansiell leasing har man möjlighet att påverka både första förhöjda avgiften och restvärdet och därmed månadsavgiften, men verkar svårt att få ett rätt/ärligt svar på vad som är korrekt restvärde att sätta. Man ska ju inte sätta ett för lågt värde som gör att det ses som ett avbetalningsköp då rätten att dra halva momsen försvinner om jag förstått det rätt.

Vad som blir mest fördelaktigt vet man ju inte förrän när man väljer att avsluta en finansiell leasingen och vet marknadsvärdet jmf med restvärdet. (Operationell får man väl inte avsluta i förtid utan avgifter?)

@Esse, hörde i podden att du sitter med finansiell leasing där marknadsvärdet nu är långt under ditt restvärde. Hur gick tankarna och hur sattes ditt restvärde från start? Skulle du gjort annorlunda idag? Blir nästa bil med operationell eller finansiell leasing?

Är ingen expert. Men har själv tagit in offert på operationell leasing på just en ID7 GTX Tourer.

De olika bilhandlares sidor där jag “klickat” runt och jämfört operationell leasing mot finansiell utan första förhöjd hyra, så har jag hittills inte sett att operationell leasing inte skulle vara att föredra.

Vi köpte en Id7 på finansiell leasing. Fördelarna tyckte vi med den lösnignen är att du är mer fria tt köra olika miltal än att behöva betala övermil på operationell leasing och att du kan byta bil innan tre år om det är så utan problem. Man står risken själv med restvärde, men så länge man har med seriösa bolag att göra så räknar de på en rimlig värdeminskning.

När jag testade massa bilar så var den en Audisäljare som tyckte finansiell leasing skulle han välja alla dagar i veckan, just på grund av flexibiliteten och annat.

Med osäkerheten för vår del hur många mil vi behöver köra, kan beror mycket på vart uppdraget ligger (konsultfirma). Nu var det inget annat alternativ på just bilen vi valde än Finansiell leasing, mend det var för att den var begagnad. På ny hade vi valt samma ändå…Vi plockade offerter på båda alternativ.

Om du har lägre TCO vet du inte förrän när bilen är återlämnad. Du får ju restvärdet och har man räknat tight så får man ju tillbaka mellanskillnaden. Vi valde just att inte räkna tight mot andrahandsvärdet för att vara på “säkra sidan”

Stämmer, och man behöver betala övermil. ÄR som ett privaleasing, där man även måste stå för skador när man lämnar tillbaka. Typ mer slitna däck drar de av enligt höga schabloner.

ang andrahandsvärdet på som Esse och även den andra i podden hade minns inte om det var han från Elbilsmacken. Där är det dels fråga om otur, med Tesla ochd eas sänkta priser, samt läget idag… Och den andra bilenv ar också liknadne att den har gått ner en hel del i värde, precis som mågnga elbilar har gjort sedan dess.
Marknaden var ganska knasig, tycker man snart kommer att se en mer normal värdeminskning. Just nu är Dieslar skyhögt andrahandsvärde på.
Vi sålde vår nu när vi bytte till elbil och den bilen har man förlorat minst på genom alla bilköp man gjort tiidigare.

Tack för input!

Jag roade mig att utforska Chat GPT:s djupanalys och kom fram till att break even i nuläget ligger vid om marknadsvärdet skulle vara 56% (3 år / 6000 mil).

Operationell leasing hos VW räknar just nu mot 58% i restvärde.

Med tanke på att min nuvarande ID4 i nuläget är värd under 50% efter bara 2,5 år lockar operationell lite, men flexibiliteten i finansiell väger tungt och att ingen kan förutspå läget om 3 år får man också ta hänsyn till.

En elkombi som ID7 Tourer borde vara mer eftertraktad om 3 år och därmed ha ett högre %-marknadsvärde än vad min ID4 har idag eftersom det inte kommer finnas lika många begagnade ID7 som ID4.