Nu när de sänker priset på Polstar så skiljer det inte mycket i pengar mellan ID7 GTX och Polstar 4. Men vilken av dem är att föredra som tjänstebil
Polestar 4 verkar vara en mycket trevligare bil som jag tycker bjuder på en hel del extra godsaker där ID7 GTX mer är en vanlig bil. Bättre infotainment, bättre interiörkvalitet, bättre baksäte, ännu mer hästkrafter (med DM), bättre körkänsla, full OPD, digital nyckel, bättre dragvikt.
Enda fördelarna för ID7 jag kan komma på är större bagage om man ska packa stora lådor och möjlighet att dimma panoramataket (om man valt till det).
Polestar 4 LRDM för 722 000kr är för mig en riktig hit.
Ska väl börja med att säga att jag är inget fan av alla dessa SUVar på marknaden
Jag har en bekant som i november tog leverans av en Polestar 4 dual motor long-range extra allt Till att börja med tycker jag designen är ganska generisk kinesisk SUV den enda vinkeln som är spännande är rear three quarter utan bakruta vet inte om det är något som kommer i andra bilar med det ger en intressant profil Jag har bara haft ett par 3 timmar i den så svårt att vara helt objektiv men som i ID.7 GTX och i5 X-drive känns den extra motorn fram bilen tung i nosen och vill gärna understryra i snabbare kurvor den känns klumpig och det känns som det adaptiva chassit inte riktigt pallar med den extra vikten På släta raka vägar är fjädringen riktigt bra men inte ID.7 bra Skulle vilja köra den bakhjulsdrivna Materialval i Interiören känns påkostad men lite för Swedish Minimalist för min smak Den elektriska backspegeln funkar riktigt bra och man saknar aldrig en bakruta Google systemet är IMHO bland det bästa på marknaden en kul funktion är Google Home för mig som har alla fastigheter Googlefierade är något jag skulle önska mig Det absolut bästa med min väns Polestar 4 är lackeringen han valde guld och betalade för extra lackerade paneler det är i princip bara rutor och glastaket som inte är guld den ger en Flashback till 80-tals Cadillac den ser så mycket större ut än dom gråa och svarta 4or jag sett och som vanligt min käpphäst är välj en färg inte en gråskala
VW ID.7 ID.7 Tourer har jag spenderat åtskilliga timmar i och en ID.7 Tourer GTX som jag hade ett par dagar i före jul är mer en bil till min lite konservativa designsmak den är väldigt beroende av färgval igen gråskalan går bort och den Ferrari röda passar IMHO inte alls Designen på både sedan och Tourer är så nära perfekt det kan bli och fortfarande behålla någon form av VW Heritage Inredningen känns premium och microfiber på vissa ytor känns så otroligt bra Jag gilla att sitta lågt och rak i ryggen och här är det on point och inte som i Polestar 4 Innerutrymmen känns och är störst i klassen Tourer sväljer i bagaget nästan som min ID.BUZZ Infotainment systemet är ett riktigt lyft och känns väldigt intuitivt (efter att haft 4 år i VW är det nog lite enklare att förstå) det har finslipats lite sen jag körde första ID.7 till GTXn här före jul men det absolut bästa är VW adaptiva chassit det går att justeras från Amerika gung till sportsedan när man väl hittat sin inställning har man en bil som uppför sig på såväl småvägar som Motorvägar den ligger uppe med BMW I5 bakhjulsdriven som även med vikten kan jämföra sig med ICE sportsedaner Tyvärr blev jag igen besviken på 4-hjulsdrivna GTX precis som BMW och Polestar mår den inte bra av den ökade vikten över framhjulen det tillför absolut inget mer än mer pengar på prislappen Igen färgval färgval
Mitt alldeles egna val är en ID.7 eller ID.7 Tourer om hundar ska med men snåla inte på utrustning adaptivt chassi är ett måste
Lycka till med ditt val
Nog för att Polestar själva kallar 4 för SUV, men den är faktiskt lägre än ID7 så i min värld är det knappast en SUV.
Jag provkörde en ID7 GTX Tourer nyligen och visst är det en genombra bil, men inget med den ger mig några vill-ha-känslor. Det är väl förvisso lite så VW alltid varit. Synd också att man blir påtvingad det röda temat i inredningen, det ser bara billigt ut.
Som tjänstebil hade jag tagit en Polestar 4 dual motor. Då behöver man bry sig mindre om livslängd på pop-ut-handtag, motoriserad laddlucka, kamerabackspegel och annat dumt som garanterat kommer börjar strula med tiden. Att den dessutom har drygt 200 hk mer hade gjort valet enkelt för mig.
Mobil nyckel ser åtminstone inte jag som något positivt, jag kommer alltid föredra en dedikerad nyckel som fungerar oavsett vad Apple eller Google hittar på. Något som VW tillhandahåller med två tradionella fjärrkontroller med både knappar och nyckelblad. Till Polestaren får man mig veterligen bara ett nyckelkort samt en kloss till fjärr utan knappar och med ett batteri som behöver laddas upp ofta (med gissningsvis livslängd som en mobil?). Som tjänstebil i tre år är det väl OK, som privatköpare hade jag dragit öronen åt mig.
Hörde om en bekantas bekant som var på resa och stannade längs vägen för ett frilufts toalettbesök och när han kom tillbaka till sin Tesla hade telefonen laddat ur och han kunde inte öppna bilen det blev en lång promenad till en bensinstation och ringa sonen som också hade Tesla appen i sin telefon som kunde öppna bilen och han fick gå tillbaka till bilen koppla in telefonen och ladda den
Håller med jag gillar VWs nyckel men jag skulle vilja kunna låsa bilen via appen då den nästan alltid står olåst på uppfarten och ibland vill jag kunna låsa den utan att leta fram nyckeln sen är jag nöjd…
Jag gillar valfrihet men måste jag välja föredrar jag riktig nyckel. Däremot är det inte dumt att kunna använda mobilen om man vill.
Jag vill också gärna kunna låsa/låsa upp etc via app, fast i så fall som komplement till en dedikerad bilnyckel. Utvecklingen verkar tyvärr gå mot att ta bort bilnycklar och istället ersätta med mobilnyckel.
Sedan 5.0 kan man låsa/låsa upp med appen i iaf ID.7.
Personligen 2 saker som jag absolut skulle testa innan jag väljer P4 eller ID.7. Det ena är om det fungerar med digital backspegel, hört en del som med deras “synfel” inte kan hantera fokus ändringen. Det andra är om det fungerar komfortmässigt att vara utan ställbart nackstöd, Gullin klagade väl en del på det i sina videor om P4.
Personligen hade jag valt ID.7 Pro S, lång räckvidd, relativt snål, bra komfort och utrymmen och nu kommit så långt i mjukvaran att barnsjukdomarna till mycket är borta. P4 är fortfarande tidigt i mjukvara och varit en del förbättringar att önska vad jag förstått.
Bra poäng om barnsjukdomar. P4 verkar ha en hel del barnsjukdomar i mjukvaran så om man har låg tolerans för buggig mjukvara ska man nog vänta med P4 ett tag.
En annan orelaterad sak jag läste om P4 häromdagen är att den saknar sensor för spolarvätskenivå. Man har alltså snålat in på det så bilen varnar inte själv när det börjar bli låg nivå av spolarvätska!
Ett märke som alltså vill konkurrera med Porsche. Ingenting annat än patetiskt.
Var positiv till P3. Provsatte en men insåg snabbt att det var ett värdelöst bagageutrymme (samma med EQE suv). Att folk tolererar så stora bilar med små utrymmen.
Som sagts redan är ju ID.7 Tourer lite mer “vardagsbil”, “en bil som råkar gå på el”, “vanlig”. Det är en jättefin bil på många sätt men jag hade personligen valt P4 DM. Det är en mycket mer intressant bil, erbjuder mer dragvikt, bättre mjukvara (tycker jag). Det jag har svårt att komma över är nackstöden, jag tycker jag sitter bättre i VW ID.7. Är det tillräckligt för att jag skulle skippa P4? Nä, jag tycker inte jag sitter 100% i den i4 jag har idag heller, tillräckligt för att det ska vara okej men inte 100% nöjd
Det med spolarvätskegivare verkar trenda. Min Mg är nog den första bilen jag inte har det på av alla jag haft som varit av årsmodeller mellan 1966 och 2020.
Det låter ju väldigt märkligt om den inte har sensor för spolarvätska, har du källa på det? Nu är det absolut inget problem för mig, jag fyller ändå på spolarvätska långt innan det är slut men.
https://www.polestar-forum.com/threads/confirmation-no-low-washer-fluid-indicator.16018/
Här skulle Polestar kunna “göra en Tesla” och med mjukvara räkna fram när spolarvätskan börjar ta slut baserat på antal sprut förutsatt att man anger när det är fullt.
Har aldrig ägt en bil med givare för spolarvätska (tror jag), brukar ändå öppna huven ibland. Har dock torskat några gånger på vintern, en gång i en Saab 99 i snöslask som frös direkt det landade på rutan, var mindre kul, bara tur att det inte hände en olycka, fick stanna och skrapa rutan.
Igår sa golfen till om spolarvätskan. T.om på dom lyckades man.
Det där kan väl inte stämma? Jag har aldrig varit med om en bil utan…
Beror på hur gammal man är😂
Möjligtvis har Kian det, fyller alltid på i god tid!
Saab 99 78/83 och Opel Corsa 92, VW Polo 93 hade det definitivt inte…
Jag brukar försöka tömma behållaren på spolarvätska som inte klarar riktigt låga temperaturer - och sen fyller jag på för -35 i samband med att vi besöker mina föräldrar.