Installera laddbox hemma nu?

Hej alla glada!

Fick hem reklam i brevlådan igår att installera en laddbox (Zaptec go) för runt 5800kr. Bor i villa och har ingen elbil och kommer troligen inte köpa heller dem närmsta 5 åren. Kör inte så mycket bil så det är svårt att räkna hem en elbil och nyss köpt en stuga så alla pengar går dit. Men ska man “passa på” att installera en laddbox nu med grönt el bidrag eller är risken att det kommer hända så mycket i utvecklingen att när man väl skaffar elbil så vill man ha en annan laddbox ändå? Hur tänker ni?

Alltså har du pengarna så kör, om inte så vänta.

Låter som att det är bättre att fondera de pengarna och låta dem växa under 5 år i stället.

Men viktigare än så… Väääääälkommen till forumet!

2 gillningar

Om du bor i villa och “funderar” på att skaffa elbil inom de närmaste åren. Då kan det vara en annan sak som kan vara mera relevant. SÄKRA UPP. Dvs större huvudsäkringar. För när bulken av användare skaffar elbil så kommer det troligen inte vara möjligt att säkra upp då kapaciteten i villaområdet är “förbrukad”. Det enda som kan vara undantagna från detta är villaområden byggda mellan 1975 och 1995 som var tänkta för direktverkande el. Där finns det vanligen en rejäl överkapacitet i nätet som inte används just nu med alla olika värmepumpar som matar in värmen istället.

Jag ser egentligen ingen anledning till att öka säkringen för just elbilens skull – den laddar ju på natten när ingenting annat används.

Om man inte har värmepump kanske…

Inte ens när det är becksvarta vinternatten och hustrun samt sonen just har skaffat sig varsin elbil…

När “nätet” är fullt så kommer ingen att få öka sin säkringsstorlek innan nätet har förstärkts. Där ligger skillnaden. Det var problem för ca 30 år sedan som tog mer än 10 år att lösa när alla ville kasta ut sina oljepannor i äldre villaområden och stoppa in elvärme eller värmepumpar istället. Samma problematik kommer att komma när alla vill kunna ladda två eller flera elbilar varje natt…

Brukar man köra så långt med 2-3 bilar? Visst, jag förstår om t ex en i hushållet pendlar långt, men det måste vara ovanligt att alla bilar kör långt.

Frågan kvarstår ju – varför skulle man vilja öva från 16 eller 20 amp till 32 amp – du hinner gott och väl ladda två bilar under natten med 11 kW.

Har gjort en video om just ökad effekt.

Har du fjärrvärme så är det troligen inget problem.
Men många villor har redan idag problem utan elbilar med 16A huvudsäkringar. Detta periodvis vintertid.

Så det jag ville med mitt inlägg var att få folk att fundera hur det ser ut just där dom bor. Och att då se om de skulle vara i riskområdet för behov av uppsäkring. För i så fall behöver dom säkra upp innan alla andra vill säkra upp. Allt för att slippa risken att inte få säkra upp om och när behovet uppstår.

Och jag tycker frågan är högst relevant av flera anledningar.

Vilka anledningar tänker du på?
Bor själv där vårt nätbolag använder effekt avgift på vardagar mellan 07:00-19:00.
Effekt avgifter nov-mars 135sek / kW april-oktober 56 sek / kW. Att ladda elbilen fel tid här, kan kosta skjortan.

Äldre hus har ofta bara haft enfas tidigare, trefas värmepumpar av mindre modell kör ofta pumpen på L1 och eltillskott på L2 & L3 samt alla andra förbrukare på L1.

Många laddboxar kan inte flytta last och bli en fas full - pang så stannar laddningen.

Bygg om elcentralen säger många, men det är inte alltid så näpet som det låter i äldre hus.

Om 16A idag maxas så bör man säkra upp en smula ja det håller jag med om – men frågan är varför det inte gjordes när värmen installerades? Så fall smäller ju propparna när du drar igång tvättmaskinen, torktumlaren och diskmaskin samtidigt ändå redan idag.

Inte om du ser till att de ligger på varsin fas…
Dessutom klarar vanliga säkringar ca 50% överlast i 15-30 minuter.
Däremot en elbil som laddar kan mycket väl lasta säkringarna till max under många timmar…

Så det är ett verkligt problem. Effektvakter och liknande kan minska problemet.
Men det känns ju lite “fånigt” att köpa en bil för 300-700 tusen kronor och sedan behöva sitta och frysa hemma för att man har klena huvudsäkringar.
Alla har definitivt inte problemet, jag har det inte. Jag har ett “ledigt” 50A abonnemang då kåken varit eluppvärmd en gång i tiden medans den nu värms med pellets. Jag var för lat för att säkra ner vilket visar sig vara praktiskt med två elbilar i familjen samt en tredje på gång och ett behov på minst 50kWh/natt just nu. Men det blir snart ytterligare 20kWh. Detta är varje natt, sedan blir det mera då och då. Jag gillar inte “elransonering” hemma, eller konceptet att behöva vänta. Så jag letar aktivt efter en DC laddare på 35-50kW att ha hemma. Jag har några ledtrådar, vi får se hur det går. Vår energibesparingskostnad är ju runt 100 tusen per år så jag har inget problem att handla en dyr laddlösning bara för att jag kan.

Men det finns många som inte har det lika bra förspänt. De behöver se om sitt elabonnemang i tid innan de andra i området gör det. Annars kan det lätt bli ett chicken-race om strömmen.

Har ett hus från 1946. Säkrade upp från 20A till 25A pga överbelastningar och har ändå lyckats smälla en säkring vid 3x16 laddning när tvättmaskinen och mikron körde samtidigt. Drog ner 2 ampere i Teslas app och nu har det gått två månader utan att någon huvudsäkring gått. Skulle egentligen behövt en effektvakt, men det visste jag inte när jag köpte boxen till min dåvarande bil, en laddhybrid.

Om du har 2 KW ledig per fas att fördela vitvaror och annan utrusning hemma (plus ugnen som tar 3 faser) så har du också utrymme att ladda bilen på natten.

Men jag håller med – scenariet 16A, värme som drar en hel del och två bilar som skall laddas varje natt – det kommer inte gå utan att ta upp till i alla fall 20A

Effektvakten skall ju aldrig sättas på värmen utan på elbilsladdningen för övrigt.

Det kan nog bli så att om man måste välja mellan att komma till jobbet eller att frysa lite så kommer valet att komma till jobbet att vinna.
Så skulle jag välja om jag vart tvungen…

Du kommer inte behöva välja. Det är elegansen med effektvakter.

Oftast ska sägas där med. Är det väldigt kallt och blåsigt ihop med en luft/vattenvärmepump och klena säkringar så kan det faktiskt bli så att bilen inte får någon laddning alls på natten.

Been there…

VP och elpatron på max, 18 grader inne och ingen ström över till bilen.