Jag har svårt att avgöra vilken min nästa bil är, står mellan två val. Kör idag en Hyundai Ioniq electric fr 2020
Mina krav. EL-bil, drag för husvagn 1500kg+ , V2L, Lane assist, justerbart motorbromsning (paddlar som man kan justera regenereringen i realtid), bekväma samt el justerbara stolar med profiler, remote klimatsystem, camp mode,
Intressant: pris,interiör, garantier. räckvidd, pålitlig i drift (statistik om det finns), autopilot (stöd för comma ai), batteriförvärmning, AWD
Om man ska köpa en Ioniq 5 hade iallafall jag sett till att det är en MY2025+ så man slipper de obligatoriska kylvätskebytena varje 60 000 km/36 månader som är unikt för denna bil och är omöjliga att göra själv då det kräver specialutrustning. Lease:ar man bara i 36 månader och inte kör jättelånga sträckor så spelar det såklart mindre roll.
Någon som gått igenom denna process kan säkerligen säga hur mycket det har kostat i Sverige.
Tja, båda “derivaten” är ju trevliga bilar på många sätt och frågan om vilken man ska välja beror i stort på tycke och smak enligt mig. Men även praktiska frågor som närhet till handlare/verkstad kan ju spela in i valet av bil.
Jag är part i målet och har en Ioniq 5 2022. Stalltipset är väl ändå att köpa en 2023 och framåt, eller om plånboken tillåter 2025 och framåt. Har sett några 2025 med Essential-utrustning på Blocket för en klart billigare peng än listpris, man får bara kolla upp att dragvikten gäller även dem.
En personlig värdering är att jag trivs avsevärt bättre i en Ioniq 5 med den ljusa interiören. Det blir en så mycket trevligare plats än den kolkällar-svarta interiören på EV6. Glastaket var en bonus, men uppskattas nog mest att baksätespassagerarna - plus för att den har elektrisk gardin och kan stängas helt.
Av dessa, Kia EV6 som är min favvo-aseat sedan den kom. Ligger finfint på vägen. Usel infotainment om man jämför med MB/BMW, med de ligger i en klass för sig enl mig.
De har olika styrkor, jag tyckte att Kian var trevligare att köra och snyggare att titta på både ut- och invändigt medan Ioniqen känns rymligare (eller rättare sagt mer utrymmeseffektiv) och bekvämare. Att jag i slutänden valde Kia har dock mest med återförsäljarna att göra, eller snarare bristen på Hyundai-åf inom pendlingsavstånd eftersom jag inte kunde motivera mig att köra förbi åtminstone 3 Kiahandlare för att köpa en Hyundai.
Jag har kört min Ioniq 5 RWD Advanced 2022, som jag fick levererad i dec 2021, i knappt 4000 mil. Mycket nöjd med bilen. Köpte den på RA Motor i Uppsala med serviceavtal, men bor i Huddinge. Serviceavtalet kostade 9259 kr och i det ingick ett byte av kylvätskor. Uppskattar uppdateringarna av Infotainment-systemet, där Hyundai infört batteriförvärmning och förbättrad navigering. Nu har också MyHyundai appen uppdaterats och blivit lite enklare att använda. Vid servicen det tredje året fick jag också nytt 12V batteri. Serviceavtalet krävde resor till Uppsala, men det var inga problem att vänta några timmar tills service och uppdateringar blivit utförda. Numera har RA Motor verkstad och försäljning i Haninge, vilket gör det lite bekvämare. Har dock haft två lite allvarliga problem, som åtgärdats på garantin, byte av ICCU och frontradar. Bilen har varit körbar vid bägge dessa fel och reparationerna har utförts snabbt. Att det går att skjuta baksätet gör att det går att lasta mycket. Har inget skrammel och bilen ser ut som ny efter en lackbehandling när bilen var ny och en till i oktober i år. Har den svarta läderklädseln, men det ljusa innertaket och de stora fönsterytorna gör att bilen upplevs som ljus. Har behandlat bakrutan med Rain-X och upplever inte avsaknaden av torkare på bakrutan som ett stort problem. Kollade nyligen batterihälsan med min ODB2 läsare och bilens BMS anger fortfarande att SOH är 100%.