Jag tror att det är den enda hittills som jag har sett med laddare under tak - mycket trevligt.
Jag tar här med tillbaka allt bra jag sagt om Ionity…
Oj då vad har hänt ?
Hjälpte ett av barnen med ikea i i dag. Vi startade i hennes modelY med ganska lite laddning men tänkte jag kunde destinationsladda när vi handlade. Men alla laddplatser var tagna så tänkte: Inga problem…vi tar en längsvägen påväg tillbaka. Såg direkt att en ionity låg 2milbort och jag har strax över det på batteriet… Kom dit och det var TVÅ ionity laddare. Ingen av de två fungerade. Man pep kortet och inget mer hände. Jag har sett det förut och en omboot av stolpen brukar lösa.
Det kom en Audi Etron. Den fungerade inte heller…strax därefter kom en Ioniq 6:a eller va de heter. Inte heller den ville.
Eftersom jag har så dåligt med batteri så var jag tvungen att få igång den. Ringde kundtjänst som var stängt på helger. Ringde den svenska kundtjänst som sa att jag ska ringa den internationalla kundtjänst som efter 15min svarade och sa att det inte var något fel på stolen utan jag gjorde fel. Med kundtjänst i telefon försökte jag igen och även fast jag gjorde EXAKT som de sa…så kläcker de ur sig: “Du gör fel, du måste förstå att vi inte kan hjälpa dig om du inte gör rätt”…
De skulle absolut inte starta om laddaren för det var inget fel på den enligt dem.
som tur var så var det en riktigt skysst kille som jobbade på macken där laddaren stog så fick Schuko ladda en timma tills jag tog mig till en fastned laddare.
Tråkig upplevelse, historier som detta är väl priset ionity och deras kunder får betala för att man valt en hårdvara som tidigt kunde leverera 350kW som nu är daterad med låg tillförlitlighet.
Såg på något ställe på att man skulle börja bygga med alpitronic HYC 400 som har dynamisk balansering om 50kW, men inte sett några sånna i Sverige än på ionitys nya etableringar, klart bättre val men inte optimalt det heller.
Ytterligare ett skäl att avsky IONITY. Man skickar ut världens segaste onlineformulär… IONITY är ju svindyrt även utan månadsavgiften, så jag stängde av undersökningen.
Jag stör mig mer och mer på över hur icke-premium IONITY är. Dyra, få laddare…
Och den här svenskan alltså…
Fråga gällande det du skrev @elmacken från en kommande elbilsförare med lite kunskap:
Använder Circle K samma typ av äldre laddare på sina egna laddstationer eller är de modernare än Ionitys som ofta verkar stå precis bredvid?
Circle K har väl Hypercharger, dom verkar ju ha gott rykte och bra systemstöd.
Cirkel K använder alpitronic HYC300 för det mesta. Finns också några äldre laddare på cirkel K med hårdvara från ABB och Tritum. På Cirkel K truck stop används ABB Terra 360 som är ABB:s flaggskepp.
HYC300 och ABB Terra 360 har liknande koncept hårdvarumässigt. HYC300 har 4 interna moduler på 75kW var och varje skåp kan ladda 2 bilar samtidigt. Terra 360 har 4x90kW och kan ladda 2 fordon samtidigt, skulle släppas en variant med 4 uttag som jag själv var lite intresserad av men oklart om den versionen är ute på marknaden än.
Ionity använder i huvudsak hårdvara från Tritium som är i huvudsak framtaget för ionitys ändamål, tänker främst på de långa laddarna med ”halo” ring. Tidiga ionity laddare var korta och breda också från tritium som även andra operatörer använde, fanns också några ionity laddare utomlands med hårdvara från ABB.
Ionity har halverat priset på fem stationer i Sverige. Väntar fortfarande på ett svar varför.
Vidare spekulationer är att det handlar om en framtida strategi med mer dynamiska priser. Det har snackats en del om det på senare. PDF:en jag fick med nya priserna heter dessutom ” Dynamic_pricing_week1”.
Stort tack @elmacken!
Jag fyllde i den där undersökningen.
De skriver något om ett nytt abonnemang, så det kanske hänger ihop med ovanstående om rörliga priser.
Körde nyss förbi IONITY Mantorp, kö till laddarna (som vanligt). En Porsche bland annat.
Trist att de inte körde en liten bit till Tesla-laddarna där jag betalar 4,15 kr/kWh just nu utan abonnemang.
Vill minnas att i senaste avsnittet så nämndes det att Ionity bör jobba på utbyggandet. Jag kan nämna att det sedan någon vecka tillbaka står 6 st nya laddstolpar i centrala Malung, i anslutning till rondellen som kopplar samman E45 och E16. 350 kW.
Skulle ladda hos Ionity Värnamo – kö och lite kaos. Körde vidare 4 mil till Ljungbystopp och laddade
Problemet med Ionity Mantorp är ju att Norrköpings Ionity är så felplacerad så den fungerar inte som backup.
Men om 6 månader går mitt Elli-abonnemang ut så då kan det kvitta.
Fick just detta från Ionity, någon kommentar (tror aldrig jag använt deras laddare, laddar mest hemma eller på Tesla, fastän jag inte har någon Tesla)?!
That’s why we are reducing the monthly PASSPORT base price* by 50% from 23 January 2024 in all 24 countries of the IONITY charging network**. All new and existing customers will pay just 5.99** euros per month from the next invoice instead of the previous 11.99** euros, or according to the local currency*.
The basic monthly price is amortised from the very first charging session. PASSPORT customers naturally continue to benefit from the 20*** cent discount per kWh on our IONITY DIRECT tariff.****
In addition we lowered the kWh prices in Austria, Denmark, Norway and Sweden.
5,14 kr/kWh tycker jag ändå är för dyrt när man har ett månatligt abonnemang.
Laddar då hellre hos Tesla med sitt välutbyggda nätverk - eller hos mackarna. Tycker det är ett jäkla ofog att så många vill tvinga in kunderna i abonnemang.
Ja, OKQ8/CK känns som bra bulkladdare om man är på genomresa. Eviny har också relativt bra priser, även om de höjde 50 öre nyss.
Deras app är dessutom otroligt bra!
Jag har svårt att se hur IONITY tänker. Det känns väldigt byråkratstyrt och förvånansvärt lite marknadsanpassat. I alla fall landar man ju helt fel på den svenska marknaden med en prissättning som ligger åtminstone 1-2kr över likvärdiga konkurrenter såsom, Tesla, CirkleK och OK/Q8. Kan ju vara att situationen ser annorlunda ut i resten av Europa och att de inte tittar så mycket på den svenska marknaden. Jag får anta det för annars måste man ju idiotförklara IONITYs ledning.