IONITY har 3 stora problem

I sin senaste video går @Esse igenom de värsta problemen med IONITY. Personligen är det två stora problem som jag ser med IONITY:

  • taxibilar som laddar till 100%
  • total anarki gällande laddkö (gäller i princip hela landet)

När mitt We Charge-abonnemang går ut kommer jag enbart att ladda hos Tesla. Det funkar inte att man kommer till knökfulla IONITY-stationer där kanske 1-2 laddare är trasiga.

Vad tycker ni är värst med IONITY?

3 gillningar

Läget. Dom står nästan aldrig på några roliga ställen.

2 gillningar

Sant. Och efter x stycken latte från CircleK drömmer man om att få stanna på ett OKQ8 och köpa deras Starbucks-latte istället. :smiley:

Okq8 har ibland också laddare

1 gillning

Bra video som sprider kunskap och belyser de utmaningar som finns :+1:

3 gillningar

Apropå snabbladdare generellt, när får vi se fler skärmtak? Det finns knappt en bensinmack utan skärmtak men för elbilsladdare verkar man tycka att det är onödigt? Så dyrt kan det väl knappast vara?

2 gillningar

CircleK i Lund är ett föredöme på den punkten. De har sina laddare under tak, vilket fler borde ha…

5 gillningar

Skärmtak är kanon, skyddar också utrustningen från direkt solljus/väder vilket gör att de förmodligen håller längre och kylning på utrustningen förbättras sommartid.

3 gillningar

Du som har koll, varför byggs det så lite tak över laddarna här jämfört med utomlands? Är det en kostnads eller bygglovsfråga?

Bild från fastned utanför Amsterdam där man gör taket av solceller.

Fast sen, är det nödvändigt? Bilen har tak och/eller affären/restaurangen/macken där laddaren står.

2 gillningar

Förutom när solceller är inblandade har jag svårt att se att det skulle vara fler som bygger med tak utomlands än här.

Det är en bra fråga, varför så få laddare har tak i Sverige. Nu är elmacken en extremt liten operatör med en station idag, men inför nästa etablering tittar vi på skärmtak.
Kostnad avskräcker och man vill ha en station som är så kostnadseffektiv som möjligt för att ropa hem investeringen så snabbt som möjligt, så lönsamhet är nog det största hindret skulle jag säga.

4 gillningar

Håller inte med. Kan inte på rak arm peka ut en enda laddare i Sverige som har tak medan det tvärtom är ganska vanligt i bl.a Norge.

Med reservation för att jag inte sett alla länder såklart.

Men kan fortfarande inte se behovet, bilen har ju tak och sköna säten man kan sitta i. Gör jag långkörningar brukar jag ta en tupplur, därför jag har krav att bälteslåsen inte får sticka upp i baksätet :+1:

Intressant frågeställning: Skulle du vara beredd att betala mer för att få en laddstation med tak? Jag skulle nog inte göra det.

1 gillning

Det kommer i alla fall vara nödvändigt med tak på många ställen. I Norrland finns det ju något så sällsynt som ett vitt pulver som faller ner från skyn. Och laddare utan tak där är inte jättekul…

Jag hade tur i julas när vi åkte på vår första långtur till Lappland och något snökaos var det inte vid någon laddare. Dock var det otroligt halt på EON-laddarna i Tönnebro. Det verkar som att ingen sandar vid dem. :face_with_raised_eyebrow:

1 gillning

Användarvänligheten blir helt klart bättre med tak men att det måste finnas för att vi har snö i Sverige håller jag inte med om :slight_smile:

Min gissning är att många sätter upp laddare nu för minsta, möjliga kostnad så att dom har pengar kvar till fler laddstationer, vilket egentligen är det mest essentiella. När allt fler skaffar elbil och pengarna börjar rulla in så kommer nog många vidareutveckla redan existerande stationer.

1 gillning

Ja i slutändan handlar det väl om att vi som konsumenter inte kräver tak.

Om du tänker dig ett riktigt snökaos, då vore det inte jätteroligt att komma fram till översnöade laddare.

1 gillning

Men är det värt kostnaden att installera tak på alla stationer, och därmed få mindre pengar över till fler stationer, för ett snöoväder som kanske kommer under vinterhalvåret? Vi är fortfarande i uppstartsfasen för elbilar och då tycker jag det är bättre med fler laddsre utan tak än förre laddare med tak :slight_smile:

2 gillningar

Jag intervjuade faktiskt ett gäng bensinbolag för ett tag sedan och frågade just om tak.

  • Circle K lyfte fram sin station i Lund, och att flera i Norge har det. Laddare under tak kommer bli en del av en naturlig utveckling.
  • OKQ8 har med laddare under tak i sitt planeringsarbete.
  • Preem talar om en naturligare plats i framtiden (som då blir under tak).
  • St1 vill “säkerställa säkerheten för att ha elladdning under skärmtak”
7 gillningar

Gött ändå att bensinbolagen blir bäst på service runt laddarna också.

2 gillningar