Nja man ska koppla ur efter 80% och före 85%, man ska ju ha aktiverat denna 80% notis också, samt tidpunkt måste vara 9-17. Och laddat minst 40kWh.
Men sen får man även 5kWh om man laddat under natten 22-06, oavsett 80 eller inte, bara man laddat minst 40 kWh. Man kan troligen ladda från 55-100% SoC och ändå få bonus.
Fast Lane Reward gäller vid IONITYs laddstationer i Europa för laddsessioner som påbörjas mellan klockan 09.00 och 17.00. Förare som aktiverat aviseringen “80% Charged” i IONITY-appen får en pushnotis när batteriet nått 80 procent. Om laddkabeln kopplas ur innan batteriet når 85 procent krediteras 5 kW automatiskt till användarens konto.
Off-Peak Reward - belöning för laddning utanför rusningstid
IONITY belönar även förare som laddar under tider då belastningen är lägre. Kunder som laddar mellan 22.00 och 06.00 får en kredit på 5 kW. Syftet är att fördela laddningen över dygnet och öka tillgänglighet när efterfrågan är som störst.
Bonus till alla som laddar över 40kWh är bra. Snittet för 2026 hos mig är 30,1kWh per session. Det är ovanligt att folk kommer in med 10% och laddar till 80% som alla säger att man borde göra. Här är ankomster och avgånger hittills 2026:
Ankomster SoC (13.856 sessioner i Smålandsstenar, noll-laddningar bortfiltrerade:
<10% 6,9%
11-20% 19,3%
21-30% 22,3%
31-40% 19,3%
41-50% 13,6%
51> 18,4%
Avgångar: (13.856 sessioner i Smålandsstenar, noll-laddningar bortfiltrerade:
Jättelite och häller inte många som kommer in med under 20 %
Är de rädda att bli stående någonstans med tomt batteri?
För vilka andra skäl kan det annars vara tror ni andra?
Jag siktar på ca 5 %, aldrig över 10. Hustrun kör efter 10-20% i sin C40,
Det verkar som dom flesta (precis som jag) kör med hängslen och livrem in strax över 20% och ut 70-80% då flyter resan på man hinner med ett toalettbesök och påfyllning av kaffe utan stress vi laddstolpen Det gör att man kanske laddar en gång extra på långresan men va fan hur bråttom har man egentligen att jaga så låg SOC in känns ju lite nördigt
Om jag ska gissa så framöver när mer “vanligt folk” kör elbil kommer nog normen bli in runt 20% och ut 70-80% det känns tryggt och kommer att ladda på 10 max 20 minuter precis lagom tid för en bensträckare och med tanke på hur räckvidden ökar år för år kommer man komma långt nog på det Man kör ju sällan ner sin ICE under kvarts tank på en långresa vem skulle vänta till Low Fuel tänds och börja leta mack
Min bil laddar sjukt långsamt efter 75% så då har jag normalt kopplat ur sedan långe
Sen verkar man heller inte få någon bonus om man plockar ut en bonus under den laddning, dvs rent krasst behöver man ladda tre ggr för att få bonus 2ggr.
För mig o hustrun handlar det enbart om handlingsfrihet, att stanna där vi vill, tex luncha eller paus. Inte bli styrda av laddning.
Vår E-klass kom 140mil på en tank. Lampan tändes vid 110-120 mil, vi körde alltid ner till under 10mil kvar.
Vill undvika mackar med stress och trängsel.
Vi är alla olika.
Elbil är skitbra då man kan ladda hemma så man slipper besöka mackarna vid vardagskörning.
Förståelse för att vi har alla olika behov och önskemål är bra, samt att alla inte är entusiaster och early adopters som står ut med vad som helst.
Ja, att räckvidd i princip alltid kommer upp säger väl allt.
Det är ju så sant står jag på en Cars & Coffee med ID.BUZZ ska alla fråga “hur långt går den på en laddning? och på vintern då?” kommer jag med min Fiat 131 Abarth Stradale är det ingen som frågar hur långt jag kommer på en tank vanligare är “hur många miljoner kan en Fiat kosta”
Men om du backar +100år var frågan relevant för bensinbilar! Håller den, kommer vi fram?
Som vanligt i teknikskifte, tar det några år innan tekniken är bättre på allt viktigt som föregångaren fixade.