Ionity - laddkrediter vid ”gott uppförande”

Intressant drag.

2 gillningar

Märkligt att de inte lyckas skriva kWh i artikeln utan istället skriver kW från en laddoperatör…

I övrigt bra drag, det är många som laddar på Ionity nu under sommaren. Undra om man får ta del av detta om man inte startar via Ionity-appen, nu har jag aktiverat via We Charge istället för att kunna nyttja Plug n Charge.

1 gillning

Skulle kalla det rent pinsamt. De skriver fel upprepar tillfällen dessutom.
Å andra sidan är det ytterst få beslutsfattare inom politiken som kan skilja på energi och effekt. Inte undra på elsystemet är helt förstört.

Men bra initiativ av IONITY :+1:

Helt sanslöst uselt :see_no_evil_monkey:

Kan vara PR byrån men borde passera en sign off innan release. :thinking:

En PR-byrå eller intern AD får endast textunderlag, de skriver inte själva. Och som du skriver, texter kollas alltid av beställaren.

Tror det är riktigt smart av Ionity. Det kostar inte många kronor att bjuda på 5 kWh (!) men psykologin hos kunderna ändras och man kommer ha mer koll på sin laddning. Och sen när man har de där 5 kWh i sitt saldo vill man ju besöka Ionity nästa gång igen. Som sagt, riktigt smart!

Sen… om man får 5 kWh om man avbryter innan 85%… vad händer om jag slår av laddningen vid 82% via appen och sen sitter kvar 10 minuter till och äter upp min glass? :smiley:

Det kan nog fungera bra i vissa fall, men jag tror inte de flesta kommer bry sig så mycket att samla krediter. Den typen av erbjudanden har man ju haft i vanliga matbutiker, mobiltelefonabonnemang m.m där man belönas med krediter då man anpassar sig till leverantörens önskan. Jag tror det är lite nyhetens behag här också, men snart orkar man nog inte bry sig att skaffa krediter.

Men, men bättre än inget som det heter.
Varför kan man inte styra detta generellt i laddstationerna hur mycket bilarna får ladda. Då kan man anpassa detta säsongsvis också för att slippa onödig trängsel på laddstationerna?

Man borde inte få tanka sin bil fullt om man vill? Dit hoppas jag verkligen inte att vi kommer, hellre kö

Verkligen.

Den operatör som stänger av min laddning oavsett anledning mister mig som kund på sekunden…

Tror också detta är ett bra drag om nu kunderna har en aning om det då jag såg det av en ren slump, och var tvungen att googla för att se om det enbart funkade med appen som det först verkade eller även med laddkort.

Sen skulle jag nog aldrig sträcka mig till att ladda över 75% om det inte verkligen kniper…

Men här sitter man i Luleå och samlar krediter iaf. :laughing:

Funderar på hur krediterna fungerar om man stoppar laddningen vid 82% för att sen flytta bilen till nästa laddare på denna helt öde station och ladda upp till 100%.

Då slipper jag ladda dyrt vid dundret imorgon och tar mig hela vägen till Jokkmokk :innocent:

Jag håller med om att man borde kunna ha valfrihet, men jag ser också fördelar om den som äger laddstationen vill ha snabbare rotation på sina laddare när det är högsäsong så att säga.
Hellre få in flera som kanske handlar annat också med korta eller inga köer, än att bilister ger upp att svänga in överhuvudtaget då det är för stora köer. Även laddägarna borde väl få ha sina friheter tänker jag!

Om det kan framgå i bilarnas information om hur många lediga laddare det finns, samtidigt som man ser eventuell tankbegränsning, så tror jag en del faktiskt skulle välja det istället för att stå länge i kö.

Ja det är väl bättre än Tesla som har straffavgifter om man står över 80% vid en laddstation som dom anser är fullbelagd.

1 gillning

Ionity verkar behöva alla kunder dom kan få och detta är kanske ett sätt

Gjorde en tur och retur till Huvudstaden från Österlen härom veckan och längs E4 så gapade många Ionity stationer helt tomma Jag som är gammal och helst skulle ladda för kontanter körde som vanligt på Circle K med kortbetalning det stog en och annan bil och laddade men aldrig behövde jag eller någon annan vänta på en ledig laddare

Jag kör nuförtiden helt utan ruttplanering när det börjar bli dax för laddning toalettbesök eller påfyllning av kaffe säger jag bara till Gemini “navigera till en Circle K laddare innom två till fem mil” det är så otroligt smidigt

Känns som det är lite överetablering längs E4

1 gillning

Kan ju finnas många orsaker tillsatt man behöver högre SoC oavsett säsong

Nima Energy har samma sak, jag fick betala minuttaxa för den tid jag laddade över 80%. Nu var det jag och en bil till som laddade samtidigt på stationen i Åmål som har totalt 8 ladduttag. Kan tycka att laddaren borde känna av om det är fullt eller inte, om det är fullt är jag absolut en förespråkare av “straffavgifter” men inte om det finns flera lediga laddare.

Är du säker på de var Nima? Jag har laddat över 80 där och betalade inget extra, kan inte heller hitta någon information att de är så.

Har kollat upp detta lite mer och det är faktiskt BMW Charging (använde deras kort för betalning) som debiterar 3,50 kr efter 45 minuters laddning. Dock kostar laddningen 4,50 kr per Kwh med detta kort istället för Nimas ordinarie pris på 4,99 kr per Kwh, så i slutändan så blev laddningen billigare med BMW Charging trots minuttaxan (6 minuter).

Mer info om IONITYs krediter.

man måste ladda till över 80% för att få krediten. :exploding_head:

Att ladda 65kwh men stanna vid 79% ger ingen kredit.

Samma sak man måste ladda över 40kwh.

Att ladda 39,79kwh och stanna vid 84% ger ingen kredit.

:face_with_peeking_eye::laughing:

1 gillning

Ajdå, Börjar bli riktigt krångligt nu att jaga rabatter på laddstationerna. Tanken var iallafall bra men kreditsökarna kommer nog att svära ve och förbannelse om laddningen slutar funka precis innan gränsen, eller kan de då fortsätta vid annan stolpe?

Nej men nu måste du fått de snett. Man måste ju koppla ur innan den når 80% däremot så är de du som säger att man måste ladda en viss mängd, 40 kWh minst.

Så ja de blir ca 10% rabatt kan man ju säga.

Inte en endaste tomte som kommer orka bry sig m.a.o.

2 gillningar