Ionity vs. Circle K

Ryktesvägen är det bekymmer med markåtkomst för att ställa upp en ny nätstation.

Max hastighet på alla Tesla modell 3/Y utanför SuC är cirka 190kW, Nya model S/X ungefär 215kW utanför SuC. Det är alltså laddaren som begränsar och 500A limit som finns.

Vet inte om jag har rantat om detta innan men det är tokfel att märka DC-laddare med ”EFFEKT” 300kW hit 400kW dit. Det bygger på att batteriet har en spänning på 800Vdc vid låg SoC, ungefär 0 (noll, zero) modeller har det, även dagens lastbilar har för låg spänning på ca 650Vdc.
Vi har batterier i bilar som som säljs idag med så låg spänning som 280Vdc vid låg SoC (BMW iX1) det innebär att teoretisk max hastighet är 140kW på en ”400kW-laddare”. Jag tycker detta är vilseledande.

Tack för förtydligande! I höstas fick vi en laddhastighet på >200 kW enbart under 20% SOC så det lär gå mycket bra att ladda även på andra märken ser det ut som, om man vill ha så kort laddningstid som möjligt (förutsatt att jag lurar bilen att värma upp batteriet genom att navigera till en SuC i närheten av tänkt laddare).

Precis, i dagsläget behöver man navigera till en närliggande SuC för att förvärmning skall fungera på tesla men det är ändring på gång där enligt Tesla själva under Q1 -24 skall det fungera på många fler bla. elmacken så jag håller tummarna.

Tesla är ett lotteri ibland, nu var det längesedan jag provade men det har gått att få den att förvärma på vissa stationer. Denna bilden tog jag i november 2022.


s

Ju mer man närmar sig leverans av bilen och därmed försöker sätta sig in i hur saker funkar så blir jag bara mer och mer förbryllad.
Jämförde just priset på Circle K och IONITY i Gränna (som ligger på samma ställe)
Vem sjutton (förutom de med Elli eller IONITY passport) väljer IONITY med de prisskillnaderna?


Inte många, antar jag.

Det är en jäkla djungel med de olika priserna. Och man får migrän av att se hur många roamingaktörer det finns. Av just den här anledningen kommer jag, i stort sett, enbart att ladda hos Tesla framöver (nu när mitt abonnemang hos Elli/We Charge har löpt ut). Tesla har ju ett väl utbyggt nätverket, så känns som ett enkelt val. Sen lär man väl svänga in hos CircleK/OKQ8 vid behov.

Och ännu intressantare blir det när det verkar vara dyrare om man exempelvis har Plugsurfing. :joy:
Kommer nog att försöka hålla mig till just Tesla och Circle K också.

Med just Polestar så gäller inte Plugsurfings ordinarie pris utan du får ett bättre pris på Ionity, så den där bilden talar inte om hela sanningen :slight_smile: Tror Polestar ligger på 4,30kr/kWh hos Ionity med Plugsurfing.

Oj, det var stor skillnad!

@TeknikPappa man får med ett plugsurfingkort till bilen och sen finns det en egen app som heter Plugsurfing Polestar edition. 4,30 kr/kWh är det jag får nu hos Ionity med det. Från början (november 22) kostade det 3,53/kWh fram till åtminstone i somras. Vet inte om det blivit högre pris generellt eller om det efter första året blir sämre rabatt. I vilket fall är fortfarande 4,30/kWh bra och jag har nästan uteslutande laddat på Ionity p.g.a. det.

1 gillning

Där verkar hända grejor med strömstyrkan på CCS2? Alpitronic skriver nu i produktbladet att åtminstone HYC 400 är förberedd för 600A boost.

Vet du mer om detta? Tänker att det isåfall är tidsbegränsat typ 5-10 min.

Det finns en anledning till varför nästan varje bil man ser på ionity är Volvo/PS. Men det är väl snart slut med det nu när kontraktet med plugsurfing är brutet.

Ja, det nya avtalet gör ju att Volvo/PS kommer kunna sprida ut sig till andra leverantörer och inte bara Ionity, är nog ett av de bästa dealen en tillverkare ger nu! Dock inte bekräftat att Polestar ska få den dealen men det låter otroligt om dom hittat på något eget :slight_smile:

Jag kan inte hitta någon prislista alls för det nya avtalet med DCS. Vet vi hur det ser ut?

4,40kr/kWh på snabbladdare över 100 kW med månadskostnad 159kr/mån :slight_smile: Finns här: Volvo public charging service | Laddnätverket för din Volvo | Sverige

Intressant, har inte sett det. Boost till 600A går nog ett litet tag i synnerhet på vintern när kabeln är nerkyld.
Jag kör overboost till 375A på en 300A-kabel och vintertid går den aldrig i taket på +80C däremot en varm sommardag börjar den bromsa pga värme efter 8-12min.

Ja, ungefär 5-10 minuter med 600A bör nog anslutningsdonet tåla.

1 gillning

Källa till 600A boost. Står ingenting om duration tyvärr men jag tvivlar starkt på att det är mer än 5 minuter egentligen. Det genererar massor av värme.

Sidospår….

Stämmer det att OKQ8s laddare delar effekten 150kw på två uttag men att hårdvaran egentligen tillåter 300kw per stolpe som hos Cirkle K?