Ionity vs. Circle K

Jag inväntar leverans av min första elbil som ska komma i början av januari.
Försöker förbereda mig genom att sondera terrängen när det gäller snabbladdare mm.
Då jag tidigare tankat mina fossilbilar nästan uteslutande hos Circle K så dyker ett par frågor upp gällande just dem.
Det känns som att Ionity ofta etablerat sig där men nu ser jag att fler och fler stationer även sätter upp egna snabbladdare.
Tror ni att befintliga Ionity-laddare som sitter på Circle K på sikt ersätts av Circle K-laddare eller kommer de fortsatt installera dem parallellt?

Jag tror deras avtal sträcker sig ganska långt, iallafall 10+ år. Ionity vill inte göra en svindyr satsning bara för att Circle K sen ska mota bort dom :slight_smile: Men finns Circle K så ladda där i första hand, deras ordinarie pris är billigare än Ionity, även med deras Ionity Pass, och är man Circle K-kund, vilket jag antar du är, så får du 10 öre rabatt per kWh :slight_smile:

1 gillning

Vad är det för bil du ska få? Många kommer med olika typer av rabatterade priser en viss tid.

Jag har bara bra erfarenheter av Cirkle K:s laddare, gillar dessutom att man lätt aktiverar Autocharge, bara sätta i kabeln och ta en korv!

En Polestar 2 LR DM blir det.
Jag vet att det ska finnas någon rabatt kopplad till Ionity, men jag värdesätter även möjligheten att använda så få aktörer som möjligt.

Exakt det jag tycker låter smidigt också, samt att man lärt sig var nästan alla stationer söder om Stockholm ligger :wink:
Hade varit en dröm om alla stationer hade haft egna snabbladdare framöver.

Kan det vara en anledning till att exempelvis Circle K i Värnamo inte fått upp egna snabbladdare än, för visst är det fortfarande endast Ionity och Mer där?

Vart jag förstått har tillverkaren problem med leveranser av deras laddare. Det är inte bara Circle K som har platser lediga och väntar på installation, hört från andra laddoperatörer också. Även här i Uppsala har Circle K preppat 10 platser som stått redo i flera månader men fortfarande inga laddare på plats :frowning:

1 gillning

Just i Värnamo har CK precis fått bidrag för att bygga laddning anpassad för tung trafik (400 kW).
Se: Stort stöd till Circle K ger 13 nya laddstationer för tung trafik – Allt om Elbil

Så där kommer fler laddplatser inom 1-2 år beroende på hur lång tid det tar att dra fram matning. Redan idag är det “trångt” i elnätet på Bredasten, Värnamo enligt lokala energibolaget.

1 gillning

Deras respektive nätverk har ju olika styrkor i nuläget. Båda expanderar, men CK har fler laddare redan idag och på sikt kommer de ha klart fler sajter och laddade än Ionity (min gissning).

1 gillning

Laddar också på Circle K egna i första hand, inte bara för priset och poängen utan för Autocharge, hatar nämligen appar :joy:

Är CK:s laddare också 800 V? Dvs, maximala laddhastigheten på min MY LR kommer inte att bli så hög där (och kanske inte heller på någon annan laddare utanför SuC-nätverket?)

Både ABB och Hypercharger som CK/Ionity använder har sk multi-voltage (200-920V resp 150-1000V), dock är CCS-kontakten ofta begränsad till 500A ström. Tesla går väl upp högre i strömstyrka än så för att nå högre laddeffekt med ett 400V-baserat system?

Då tänker vi likadant i den frågan, jag tror också att Circle K och OKQ8 m.fl kommer att expandera fort nu, de sitter ju redan på lägena.
Den enda trånga sektorn är väl tillgången på tillräcklig frammatning (precis som i Värnamo).

Ja, det är min gissning också, jag har för mig att @elmacken har skrivit något om det tidigare? För ~250 kW bör ju strömstyrkan ligger på över 600A i ett 400V-system.

… För man poäng när man laddar på ck?

Flest poäng (hotel,flyg etc) när man dör gäller…det är sedan gammalt

1 gillning

På tal om poäng. I en undersökning från IONITY som jag svarade på var det en hel del frågor om hur man ställer sig till olika ladderbjudanden. Och det var måååånga alternativ där man samlade Miles & More-poäng. Min enda slutsats är att IONITY kommer att erbjuda det i sitt kommande abonnemang.

1 gillning

Är det inte Emirates skyward så får det vara :wink:

CCS 2.0 som alla utom tesla förhåller sig till har en standard på Max 500A. Samtliga ”400V-laddare” klarar att gå upp till 500Vdc därmed blir teoretiskt max effekt 250kW på ett 400V-system.

Tesla rundar detta genom att låta strömstyrkan gå uppemot 650A på SC v3 därför når deras bilar 250kW vid en spänning i batteriet på strax under 400V.

Pratade med produktchefen för polestar på e-carexpo för nån vecka sen och hon berättade att polestar skall lösa 250kW på ett 400V-system genom en DC-DC omvandlare som antagligen ser till att spänningen mot laddaren är nära 500V hela tiden för att kunna nå peak på 250kW som marknadsförs för Polestar 3. Då kan man ha 380-390V i batteriet vid låg SoC men alltid begära 500V från laddaren så sker spänningsomvandling lokalt i bilen via DC-DC enheten. Dessa detaljer berättade hon inte, hon bekräftade bara att det sitter en DC-DC enhet i bilen, resten är mina antaganden. Men det märker vi när bilarna är ute och laddar i det fria.

3 gillningar

Med en Polestar 2 som har laddporten vänster bak så passar Tesla Superchargers också väldigt bra för dig. De har lägre priser än Circle K.

1 gillning