Vi hämtade vår bil en Tesla Model Y 2023 i Stockholm den 18 juli 2023 och redan på vägen hem så upptäckte jag problem med bilen.
Det första jag noterade var ett rasslande ljud i vänster förardörr, ett högfrekvent pipande ljud som inte kändes riktigt rätt både vid låga och höga hastigheter samt dåligt ljudkvalitet vid telefonsamtal likt en sprucken högtalare.
Dagen efter hörde jag av mig till Tesla support via telefon som hjälpte mig skapa mitt första ärende. Min första service bokades till den 22 augusti 2023 hos Service Center i Norrköping.
Inför den första servicen så noterade jag även att det saknades pluggar i frunken som håller fast plastpanelen över batteriet, samt att det svarta plastbiten som sitter på förardörren vid sidospegeln satt löst.
Dessa två problem tog jag upp muntligt när jag lämnade bilen och demonstrerade alla punkter i en provkörning tillsammans med tekniker, men dom kunde inte titta på detta då det inte var med på arbetsordern.
Jag fick hämta min bil två dagar senare utan att något problem åtgärdades med svaret att dom inte kan reproduceras även fast jag visade tekniker samtliga problem. Verkstadschefen hänvisad mig till att skapa ett nytt service ärende om problemen kvarstod.
(Se bifogad fil i mappen service 1 för den ljudfil jag skickade in inför servicen på det högfrekventa ljudet.)
Eftersom samtliga problem kvarstod på vägen hem från verkstan så skapade jag ett nytt ärende. På denna serviceorder tog jag med dom saknade pluggarna och den lösa plastbiten vid spegeln samt det som inte åtgärdades på den första servicen. Service nummer två blev bokad 7 september.
Efter ca en vecka åkte jag in till service centret då min service var beräknad att vara klar då men när jag kliver ur bilen på parkeringen utanför så får jag en notis om att dom behöver mer tid och den beräknade tiden hade skjutits fram. Man ska tydligen få ett samtal när bilen är färdig (det fick jag inte på första servicen). Jag passade ändå på att ta ett samtal med verkstadschefen gällande det högfrekventa oljudet och fick då veta att dom fortfarande inte kunnat återskapa ljudet. Vi sätter oss tillsammans vid en av deras datorer och lyssnar igenom ljudfilerna jag har skickat in och några dagar senare får jag information om att den bakre motorn ska bytas.
Den 29 september fick jag hämta bilen igen och då hade det bytts motor bak, pluggarna och plastbiten vid spegeln hade åtgärdats. Men det går inte att åtgärda oljudet vid telefonsamtal med hänvisning att Tesla just nu har problem med just iPhone.
(Se bifogade filer i mappen service 2 för dom ljudfiler som jag skickade in inför servicen)
Det blev en annan ljudbild i bilen efter att motorn byttes bak men det uppstår fortfarande ett kvittrande/elektriskt ljud som kommer och går i hastigheterna 0-25 samt 70-110.
Jag bokade ytterligare en service och var på Tesla Service Center 9e oktober där verkstadschefen säger att dom fokuserat så mycket på bakre motorn att dom missat felsöka det andra oljudet. Jag gör en demonstration av problemet när jag är där samt att dom gör en inspelning med en diktafon innan jag får ta med mig bilen och dom analysera ljudfilerna.
(Se bifogade filer i mappen Service 3 för dom ljudfiler jag skickat in)
Idag fick jag samtal där dom säger att det oljud jag hör är som det ska och ingen åtgärd kommer att göras.
Mitt bilköp känns väldigt tråkigt, att köpa en bil för så mycket pengar och få en defekt bil från fabrik och detta bemötandet då jag har känt att jag måste vara drivande och skapa egna ljudfiler för att övertyga att jag ska få hjälp med bilen.
Ingen typ av kompensation har jag fått för dom tre gånger jag behövt åka in med min nya bil och ta ledigt från jobbet.
Jag har efterfrågat att få prata vidare med någon ytterligare ansvarig men verkstadschefen kan inte förmedla mig någon kantakt. Jag kommer inte vidare utan förväntas leva med detta problem.
Har ni några tips på hur jag skulle kunna gå tillväga?
Någon med liknande erfarenhet?
Har ni andra med Tesla Model Y 2023 samma oljud vid dessa hastigheter?
Här kan ni hitta mina egna ljudinspelningar jag gjort med en iPhone 13, det är inte bästa kvaliten och jag har noterat att t.ex min Macbook filtrerar ut vissa ljud.