Hej, det är möjligt att detta rapporterats tidigare men jag tror Norge ändrat förmånerna med att köpa elbil så nog vore en genomgång av skillnaderna på plats? Särskilt som Danmark dragit ifrån i elbilsförsäljningen sedan Tidöpartierna skrotade elbilspremien och ersatte den med en subvention som jag tror nästan ingen kommer använda (därför riskfritt att öka den budgetposten). Jag säger inte att just dessa regler är fel men jag tror inte det kommer få elbilsförsäljningen att lyfta. Vad gör Danmark rätt som inte Sverige kan inspireras av? Nu sitter vi i skiten med fossiloberoende för framförallt fordonsflottan, man har haft lång tid på sig att hantera detta (även tidigare regeringar) men gjort det halvhjärtat. Att direkt gå och sänka punktskatten känns som att kissa i byxorna, och detta efter några veckors krig, likaså att släppa loss oljereserver. Iran kommer inte att lägga sig platt och Trump kommer inte sätta in några större trupper i Iran, räcker med att det börjar komma hem bodybags så blir det TACO.
ja vi vet ju vad vi får från Tidö-laget nu, men självklart kommer de att komma med nya fagra löften om att få fart på elbilsflottan. Vad som kommer ut med en annan regering står väl också skrivet i stjärnorna, men troligen blir det mera el och mindre fossil oavsett, då ETS2 kommer vare sig hur nästa regeringen ser ut. Ja de borde titta på hur våra grannländer som lyckats bra har gjort. Bättre sent än aldrig!
Vad gäller Trump så är han bara intresserad att sko sig själv och sina närmsta vänner och skiter nog fullständigt i hur många bodybags det skickas hem. De vet redan att de är rökta om det blir ett demokratiskt mellanårsval!
I Danmark har man valt att gå fram med piskan ![]()
Eller morot kanske beror på hur man ser det
En bensin VW Tiguan exempelvis, får flera hundra tusen i nyregistreringsskatt, men en ID.4 slipper det.
Så Sverige skulle kunna göra något motsvarande tycker jag ![]()
Mer järnväg fler tåg och avgångar , billigare subventionerade biljetter , färre bilar oavsett drivsystem färre lastbilar mer gods på järnväg . En person i varje bil som i dom flesta bilar man ser , är inte räddningen för miljö och klimat . Annars så tycker jag nog att förra regeringen, med hög reduktionsplikt så att även befintlig bilpark blir mer klimatvänlig var bra . Investeringar i produktion av miljöbränsle kommer om efterfrågan finns på längre sikt . När det inte behövs till bilar längre , så behövs det till flyg och fartyg . Gärna subventionerat miljöbränsle också, för folk får inte kortare sträcka till jobbet eller släktingar för att bränslet är dyrt . Dom blir bara fattigare. Ekonomisk fördel för elbilar är det redan för den som väljer det som mig . Så jag önskar inte ökad försäljning i något land av några bilar , utan önskar färre fordon . Min elbil till största del avsedd för pendling hade aldrig behövts tillverkas, med stor påverkan på miljö och klimat , om jag hade kunnat ta tåget till jobbet .
Funkade ju i Danmark och Norge som inte har några egna biltillverkare (okej, Th!nk och någon cykelbil men ingen stor tillverkare) men det skulle vara lite svårt idag om helt plötsligt en fossilbil skulle öka från 400000kr till 700000kr!? Kan tänka mig att det inte skulle vara helt populärt… men effektivt.
Jo precis såhär enkelt är de.. men man undrar hur staten i Danmark hanterat de skattebortfall som de såklart blev jämför med innan elbilar ens fanns.
Oavsett så tycker jag Tidö gör rätt i att låta de som inte har råd med elbil får köra fossilt till ok pris men man borde lägga på en ordentlig registrering avgift på just fossilbilar som i Danmark. De gör ju att existerande bilar kör man “slut" på men att nya bilar kommer bli elbilar, tycker de är de är mycket mer rimligt än att de blir dyrt för alla all köra fossilt oavsett om man är rik eller fattig. Jag syftar på dyr bensin/diesel så som Mp vill ha de.