Jag tycker det är svårt att hitta bra information kring dom olika tillverkarnas filhållningsassistanser. Känner någon till en bra sida med jämförelser eller recensioner av dessa? Jag funderar på att byta bil och finner att det vore skönt att ha den här funktionen för resor till landet (ca 30 mil med mycket 110 en del 70-90 väg). Har provkört en del bilar men på så kort tid så kan man inte pröva så mycket.
Frågor som uppstår:
Har bilen en kapacativ ratt eller måste man rycka i den hela tiden som i Teslan?
Vid vilken hastighet kopplas funktionen ur, t.ex. vid stillastående köer?
Vid vilken hastighet kan funktionen aktiveras? Läser man vissa texter så är det 90 km/h, andra 70 km/h.
VW hävdar att dom enbart kräver en streckad linje med “svärm data”, men har inte sett någon information om hur mycket av vanliga vägar i Sverige som har svärm data.
Hur fungerar funktionen på natten och vid vinterväglag?
Kort svar: @cgullin brukar vara väldigt tydlig med sin åsikt om systemen i bilarna han kör.
Vet inte om kapacitiv ratt finns, är också nyfiken. Oftast måste man lägga lite tyngd på den men det är lite olika. Vissa bilar har en del lyckats klämma in en apelsin på ratten så har bilen varit nöjd.
På Min MG är det igång hela tiden även i köer när “MG Pilot” är igång, sen att systemets funktion är sådär… Vill minnas att även Mustang Mach E jag körde gjorde samma.
Skulle tro att det fungerar liknande på de flesta bilar med nån form av “autopilot” system.
Pass på hastigheten, känns väldigt olika från gång till gång men alla bilar jag provat har det funkat i 50 iaf.
Svärmdata har jag dålig koll på, systemen i sig är ganska simpla som regel både i funktion och programmering, i princip skulle man kunna bygga ett sånt system själv med komponenter för någon tusenlapp.
Jag upplever att systemen fungerar bättre på natten och i måttlig dimma, det är nog enklare för kameran att se strecken då. I vinterväglag med snösträngar har alla bilar jag kört haft problem, har dock inte provat en Tesla. Samt på helt snötäckt väg, där fungerar dom inte alls.
Mest problem har mina haft på spåriga vägar i motsol.
Mercedes har tryckkänsliga punkter klockan 3 och klockan 9 på ratten. Fungerar mycket bra. Nu när jag gått från Mercedes EQS till Skodan som inte har det är det ett nedrans tjat om att jag måste hålla i ratten fast jag inte gör någonting annat än håller ratten!
Tesla har inte en kapacitiv ratt vad jag förstår. Provkörde Model 3 och den ville att jag skulle rycka i ratten då och då för att visa att jag höll i den. Inget vidare tycker jag. Så var det inte alls på Renault Megane, ID4, EV6 eller Nio ET5 Touring.
Dedär filhållargrejerna kan göras på flera sätt med.
Baserat på hur jag TROR baserat på hur de beter sig så använder de enklaste en liknande teknik som Pixy 2 använder ihop med en Arduino där du lär en kamera att känna igen mönster och följa dom, eller göra något om de inte ligger inom vissa parametrar. Man visar at man ska ha vita linjer inom ett visst område på bildsensorn. Man kan ha flera zoner, ligger linjerna i grön zon t.ex rullar vi på, gul zon så signalerar vi och röd zon rycker vi i ratten.
Alternativ två är att man använder en riktigt Computer Vision driven av AI. Det är mer involverat där stora mängder bilder ska annoteras och stora datamodeller tränas. Här talar man om vad som är körbara, körfält, körfältsdelare, fil och kantlinje. Dessa kan bli bättre över tid och här märks vilka som har resurser bakom systemet, det går att mata modellen med bilder från datormiljö, dataspel m.m och få den fungerande men varierad data från verkligheten är mer svårslaget.
Detsamma gäller igenkänningen av hastighetsskyltar. Här kan man träna en modell att känna igen olika hastigetsskyltar, eller så lär man modellen känna igen typen av skylt och läser hastigheten från den datan med OCR. Det sista blir mer exakt men det första kan ta hänsyn till mer variabler som snö och regn.
Latmansvarianten är att ladda in alla skyltar från körkortsboken ett par hundra gånger var och gå hem för dagen, skulle bli en MVP men fungera skitdåligt.