Lyssnade på Gullins gästspel hos M3. Blir helt snurrig av att räkna ut vad 10-80% på 40 min ger i verkligheten när det är dålig räckvidd från början. Eller 10-80% i relation till 74 eller 110kwh batteri. Visst det är eller var relevant att kunna ladda till 80% när räckvidden var begränsad, men som verkligen ser ut nu då kan en kvart ge 400 nya km. Så länge man inte åker Stellantis…
Tycker det är ett bra sätt att räkna också, om än lite svårare att ”ta på”.
Sen vore det jobbigt för alla klumpiga suvar, då hade hastigheten inte varit lika imponerande längre, tror fortfarande att den gamla 28kWh Hyundai Ioniq är den snabbast laddande bilen som finns då.
Absolut, hur vill du att man ska räkna?
Antal kilometer på sommaren? På vintern? Antal kilometer motorvägsfart? Blandad körning? WLTP? Hur räknar du dina 400 km på 15 minuter? Vilken bil refererar du till?
Det jag gillar med 10-80% är att det är standard, samma för alla. Det är ett mått man kan mäta och jämföra, precis som WLTP ![]()
Exakt, det var serbisk menade med ett värde som går att ta på.
Är ju inte lika imponerande om en gammal lätt snål bil laddar 400km/h medan en modern tjockis-SUV laddar 300km/h.
Även om det är mer rättvisande ut förbrukningssynpunkt.
Jag får ju ståpäls när man uppger 300km/h och 400km/h i en bils specifikation FTW
10-80% är ett rakt bra sätt att räkna laddning, få bilar vill man ladda högre och få ”vanliga” bilägare vill köra ner batteriet lägre.
Det ger en tidsrymd vad det tar att ladda bilen för merparten av användarna helt enkelt
För skall vi sen börja detaljstudera med optimal laddning ja då är det enorma mängder av bilar som kanske är bäst använda 2-50% på långkörningar och andra är bäst 20-60%
Och vad betyder WLTP va verklig förbrukning?
har sett flera företag marknadsföra X antal Km på 15min.
Och ofta gör de det för att efter 15min så faller laddkurvan så skarpt att det knte längre blir så imponerande. ![]()
Nej 10-80% är bra. Eller ja 10-74% på Kia om vi skall vara så. ![]()
Fast det är ju inte alls samma för alla? 10-80% är helt olika i praktiska termer på en bil med 300km räckvidd jämfört med en bil med 600km räckvidd. Jag tycker varken mått är idealt men då vi redan har WLTP kan man enkelt räkna 10-80% i WLTP kilometer. Då har vi åtminstone bara ett mått att förhålla oss till. Det blir väldigt missvisande när långa 10-80% tider skyltas som något negativt i bilar som går 500km+ verkliga kilometer. I sådana långkörare blir 10-80% likaså ganska irrelevant jämfört med en bil som bara klarar 250km.
Jag laddar mest hemma och brukar tänka 10% per timma , enkelt och bra
. Det blir billigast så
Jo men 10-80% är alltid 10-80%. När jag stannat för att ladda så vill jag ju veta hur lång tid det tar att ladda till 80%, då är jag ganska ointresserad av om man får 350 km enligt WLTP på 28 minuter. Att prata om kilometer per minut är ju nästan bara intressant i teorin medan tiden 10-80 är intressant i praktiken. I mitt tycke ![]()
Jag tror vi är ute efter olika saker. När jag stannar för att ladda så vill jag veta hur länge jag behöver stå tills jag har 80%. Det är fördelen för min förare att jag då har tiden 10-80%. Att ha siffror som WLTP per minut eller något sådant är ju enbart för att jämföra bilar mellan varandra, det har ingen praktisk fördel.
Jag med, enda viktiga siffran för oss i familjen.