Kempower 300A-laddare

Jag laddar väldigt sällan på Recharges laddstationer, men nu när de har ett abonnemang för 79kr/månad och man får ladda för 4,49kr/kWh valde jag att testa dessa igår när jag var ute på en liten rundtur. Mitt första stopp var på Recharge i Tindered, en station som jag inte ens tror är ett år gammal, och min ID4 (årsmodell -25 med förvärmning) indikerade att jag skulle kunna få i 170 kW. Men jag fick bara 110 kW, och Kempowers display angav fordonsbegränsningar som anledning. Märkligt tyckte jag eftersom bilen hade indikerat att den kunde ta mycket mer. Drog mig till minnes att jag hört att Kempower-laddare kan vara märkligt typade, och mycket riktigt på baksidan av laddaren fanns en liten etikett som angav 1000V men bara 300A. Med den spänning min bil har blir det då inte mycket mer än 110 kW vid låg SoC. Riktigt lurigt av laddaren att skylla på bilen, i min värld är det då laddarens Ampere-gräns som sätter begränsningen och inte bilen. Rullade vidare till Recharge IKEA Kalmar och visade sig vara samma laddare även här, så samma visa upprepade sig med max 110 kW trots att dessa laddare är typade till 200 kW.

Sammanfattningsvis är jag inte så nöjd med upplevelsen av Recharge, är alla deras Kempower-laddare max 300A? Är dessa anpassade för 800V-bilar? Ska man se upp för laddstationer med Kempower om man kör 400V-bil?

Intressant! Tindered ska dock bara ge max 150 kW enligt Recharge-appen (och Chargefinder). Men, ska man med en 400V-bil snarare satsa på 200 kW-laddare än 300 kW, eftersom de senare ger 150 kW vid 400V?

Alla operatörer konfigurerar olika. Kempower hårdvara som är märkt med ”300A” klarar 300A kontinuerligt, beroende på ålder och övrig setup så kan man få en boost på 375A eller 500A. Vissa operatörer kör ingen boost alls dvs alltid 300A men i det läget skall ”Laddar Max” tändas bara om funktionen är aktiverad i konfigurationen.

Välkommen till elmacken en liten operatör där allt är konfigurerat för bästa upplevelse. :grin:

4 gillningar

Intressant! Så om laddarna är konfigurerade korrekt så ska man alltså kunna få det som är angivet, dvs 150 kW eller 200 kW även på 400V? Lite märkligt då att jag inte fick det på någon utav deras stationer?

Kan du förtydliga vad du menar med när ”laddar max” ska tändas? Som sagt fick jag upp fordonsbegränsningar men det kan inte berott på bilen, totalt gjorde jag tre laddningar och samma resultat varje gång.

Hade gärna stannat och laddat vid elmacken men tyvärr är ni inte placerade där jag kör :grinning:

Ja, om allt är rätt så skall 150kW i displayen betyda 375A och 200kW 500A. Men det är svårt att veta det eftersom angivna effekter i display går även att sätta manuellt. Som du ser på bilden blir det 192kW eftersom vi inte riktigt har 400V i batteriet.

Det finns fyra lägen på indikeringen vad som begränsar laddningen, “Fordons begränsningar” innebär att laddaren erbjuder mer ström än vad bilen anropar, det kan du oftast kontrollera på laddarens display. “Laddar maximalt” innebär att maximal ström som uttaget kan leverera begärs av fordonet. “Delad effekt”, DC-kraft är slut i skåpet och man delar oftast demokratiskt, finns andra inställningar också hur logiken i delning skall vara. “Nät begränsningar” inställda värden dynamiska eller statiska på inkommande AC-sidan har uppnåtts.

1 gillning

Tack för info! Skulle naturligtvis kollat vad jag laddade med för Volt och Ampere. Men enligt det du skriver skulle det varit fordonet som begränsade, annars skulle laddaren ha skrivit ut att den begränsades av tillgänglig Ampere?

Utifrån det du beskriver så låter det som fordon begränsar på riktigt, ja den borde indikerat ”Laddar maximalt” om den är låst till 300A. Men det är vilda gissningar eftersom vi inte har data att analysera sessionen i efterhand.