KIA EV3 - förhandstitt

Testkörning av förproduktionsbil i Arvidsjaur om jag gissar rätt.

1 gillning

Ytterligare lite om ev3

Belgisk prislista – ser ut som att enbart det stora batteriet kommer till Europa.

1 gillning

40k euro… Då lär den väl hamna på. 600k iaf…

Vi får väl vänta och se men det ser ju lite trist ut ifall den kommer kosta som en Niro/kona. Verkar ju dock bättre än dem men ändå…

jag var inne på Förenade Bil i Göteborg som säljer Kia här.

De sade att de trodde EV3 skulle komma på “sensommaren/tidig höst” men hade förstås inget att säga om prisbilden.

Ser man till vad en EX30 kostar i BE, så ligger den instegsmodellen av EV3 på samma pris som en EX30 Plus med single motor. Då har den dock ett bra mycket större batteri än den kinesiska räktrålaren.

Jag har hört, från någon som är lite insatt, att man troligen även kommer att ta in det lilla batteriet till Sverige. Kanske den då kan landa runt 400k med det lilla batteriet.

Den som lever går se… :blush:

2 gillningar

Nu finns det även en prislista från Nederländerna. De har valt att ta in både lilla och stora batteriet, samt valt andra namn på de olika versionerna jämfört med grannarna i Belgien.

Jämför man dessa priser (exkl. MOMS) med priserna på EX30 i NL så landar instegsmodellen ca €1100 under enklaste Core versionen av EX30. Tar men en GT-PlusLine så ligger den på samma pris som en EX30 Ultra Single motor.

2 gillningar

Såg priserna är offentliga för Sverige. Insteg blir EV3 LR 498.300kr, med plus paket 530.300kr. GT-Line 580.300kr. 58kwh varianten verkar inte komma till Sverige (iaf som det ser ut nu)

Var inte det lite dyrare än vad det borde varit för att det skulle vara en riktig fullträff? Finns många bilar där ute runt 550 000 att konkurrera med och Kia är ju inte direkt ett premiummärke.

Dessutom har designspråket som vi numera känner igen från EV9 som kanske kändes fräscht när EV9 presenterades inte riktigt landat hos mig när jag nu ser dem i verkligheten. Tror både EV3 och 9 kan landa lite i samma läger som Ioniq 5 där designen några år senare kanske inte känns kanon eftersom långt ifrån alla andra tagit ut svängarna när det kommer till design.

Såg precis priserna också och är mycket besviken. En till 500k bil i mängden :frowning:

Apropå Hyundai. Du får en Hyundai Ioniq 5 Advanced för 579 900 kr, alltså samma pris som EV3 GT-Line. Jag vet ju vilken jag skulle välja, även om EV3 har 100 km högre WLTP…

Håller med att jämförelsen Ioniq 5 är ett bättre val än EV3 med dessa priser.
Hyfsat bra utrustad iallafall i standardversionen, men hoppas den kommer med lilla batteriet (kommer 2025 enligt uppgift) och tillvalspaket där HUD ingår. HUD verkar bara finnas i GT line tyvärr. Sen skulle det inte skada med lite priskrig mellan EX30 och EV3, eftersom KIA tycker att det är Volvo de ska konkurrera mot!
För övrigt så tycker jag standardversionen är lyxigare än både plus och GT line.
Standardversionen har 17 tums fälgar, tygklädsel och förvaringsfack istället för skjutbordet i mittkonsolen :slight_smile:

De har ju bra pris på ev6. Är lite sugen på den med. Blev besviken på ev3 faktiskt att den var så dyr

1 gillning

Kia gör sig själv en björntjänst när man väljer att rulla ut EV3 i Sverige med bara long range som alternativ. Det hade räckt att de hade haft grundversionen med lilla batteriet och att de prissatte den lite aggressivare.

Men sett till EX30 long range så är den rätt OK prissatt, men eftersom Svenne Banan har en tendens att slentrianköpa Volvo så kan det bli lite tufft att få ut EV3 i stort antal. Men samtidigt så har Kia många kunder i Sverige som säkert fortsätter att klra just Kia.

1 gillning

Ja, det är obegripligt. Renault har 60 kWh som “stora batteriet” i Mégane E-tech, d.v.s. ungefär samma som Kia EV3:s “lilla” på 58,3 kWh, och det räcker lagom långt. Mer än så är mest dödvikt för alla som inte nöter motorväg dagarna i ända.

Biltillverkare behöver lyssna mindre på fokusgrupper med räckviddsångest.

1 gillning

Jag håller med, framtiden får väl visa om våra farhågor om felsatsning från Kia stämmer.
Nu killgissar jag att Kia har ett långsiktigare mål, genom att nu bara lansera Kia EV3 med det större NMC batteriet i Sverige. Genom att istället 2025 lansera Hyundai’s egna billigare LFP batteri (som enligt plan ska finnas tillgängligt i slutet av året) på sina modeller, så skulle de kunna konkurera rejält med alla Volvo EX30 varianterna i samband med att de också släpper sin GT version på EV3.

2 gillningar

Kia Niro EV är ju “rätt” prissatt numera, från 399 kSEK. Antagligen skulle det bli för mycket intern kannibalism om EV3 58 kWh introducerades på marknaden. Men jag håller helt med om att modeller med rimliga batteristorlekar (dvs ca 60 kWh) behövs för att hålla priserna på nya elbilar på rimliga nivåer.

Vad jag kan se är det en kampanj just nu och gäller bara med KIA Finans, annars 492k. Men jag håller med i övrigt.

Kan ju vara en kampanj som man kör för att trycka ut dessa inför introduktionen av EV3 ”short range” under 2025.