KIA EV3 - förhandstitt

Femtioelva Youtube-kanaler har alla filmat samma Kia EV3. Och alla kommer ut samma minut. Men det är ju så det fungerar.

I övrigt verkar ju bilen otroligt intressant! Det rör sig verkligen. Nu handlar det bara om prissättningen blir rätt. Det är försåts svårt att ha en uppfattning om annat än hur den ser ut på bilderna/filmerna, men det ser i alla fall positivt ut!

Att den inte laddar blixtsnabbt borde inte vara en avgörande faktor. Detta är väl inte tjänstesläden för flängande säljare i första hand.

1 gillning

Helt klart ett möjligt alternativ som en andrabil. Gillar om vi återigen kan se mindre bilar som prioriterar ner snabbladdning och räckvidd. Sådant behövs inte om du pendlar till jobbet och till 99% laddar hemma.

Lite besviken över att vi inte fick priserna nu samt att det kan vara så att den inte dyker upp förrän till slutet av året. Kan det vara lite för sent? Jag tror också att pris nu kommer bli en riktig mardröm för en del tillverkare. Inte kul att lansera en andrabil för 500tkr-600-tkr om det kommer finnas alternativ för 300tkr-400tkr.

Ja, jag har en privatleasing som går ut i september och funderar på hur jag skall göra. Jag hade nog klarat mig med denna som enda bil, men jag är också ensamhushåll som inte kör enormt mycket. Jag hade absolut kunnat tänka mig en bil som inte är jättestor.

Jag tror att denna Kia EV3 kan kosta lite mer än vad som anses som ett bra pris och ändå sälja. Det känns som om den verkligen är en väl sammansatt bil på alla sätt.

Jämfört med Volvo EX30 så är KIA EV3 en klar vinnare enligt mig. Detta är ingen andra bil utan en första bil för majoriteten. 30 min snabbladdning är fullt tillräckligt och själv hade jag valt det lilla batteriet och instegsmodellen.

1 gillning

Ja, det där med laddhastigheter… Tänkte på det då jag gjorde en 2 x35 mils-tur förra helgen. Vi valde bort min Leaf till förmån för en diesel-BMW. Det var kanske rätt val, men kanske inte primärt pga ladd-hastigheter.

Vi stannade ändå för en fika och bensträckare på ungefär en halvtimme eftr halva vägen ändå. Vilket ju jag är ganska säker på att de flesta av oss skulle göra.

Kan man ladda tillräckligt på en halvtimme, så tror jag inte att det är ett hinder för de allra flesta.

1 gillning

Tycker Kia har fått till en bra paketering efter förutsättningarna. Välutrustad som de flesta bilar från Hyundai/Kia. Även intressant med en e-GMP-bil med 400V drivbatteri och annan batterikemi - och klart att laddeffekterna påverkas därefter.

1 gillning

Alltså 130kW är inte så dåligt. Inte 100kW heller om dom bara når dit.

Är alldeles för mycket fokus på laddhastighet tycker jag.

3 gillningar

Grejen är den att den laddar rätt snabbt om vi ser till medeleffekten – runt 115 kW. Det är högre än det mesta som lanserats det senaste året i den prisklassen.

Jag tar upp det i min video.

3 gillningar

Jag tror kontantpriset kommer vara högre än vad vi tycker det borde vara. Dock är Kia ofta duktiga med rabatter hos återförsäljare och brukar ofta kunna ha vettiga kampanjer och privatleasingar så jag tror få kommer betala listpris.

Uppleven bilen som smartare än EX30, den går att använda på ett vettigt sätt.

1 gillning

Funderar lite på vem som är kunden här, tänker att det är stor utsträckning är konsumenter som behöver en lagom andrabil alt första bil för dem där barnen är utflugna. Designen är snällare än EV6 och kan passa fler vilket jag tror är positivt.
Tjänstebil blir svårt men kan bli vettig för offentlig upphandling/vårdbolag/foodora.
Men alla kategorier ovan behöver en aggressiv prissättning om det skall funka i dessa tider.

Även om den kanske är en bättre bil än EX30 så bör den ligga under prismässigt i varje fall i sverige då Volvo har en högre positioneringen image-mässigt i Sverige som är viktigt för konsument kategorin.

Varför tycker så många att EV3 endast är duglig som andrabil? Är detta ännu ett i-världsproblem? Vi hade en Skoda Fabia Combi som familjebil under 9 år, två vuxna och två barn, funkade utmärkt! Eller är det räckvidden som avskräcker? 400 km känns ok för en elbil, förutsatt rätt pris (elbilar är fortfarande generellt för dyra tycker jag, särskilt som Kia verkar kompensera låga direkta driftkostnader med höga serviceavgifter). Åkte med en Kia Soul på skidsemester och packade in två vuxna och tre gängliga tonåringar bak, gick bra, bättre än i Polestar! Jag begriper inte?! Nå hursomhelst skulle jag mycket väl kunna tänka mig EV3 men väntar också med spänning på Renault 5.

1 gillning

Jag tänker så här. EV9 är för familjer med 3 barn eller fler och som gillar att utan problem lasta rejält stora saker som ex möbler, golfbaggar, vagn mm och åka på bilsemester och ha ett barn på tredje raden. EV5 är familjebilen för 2 barn vilket gör det logiskt till att EV3 blir andrabilen som blir rätt lagom för pendling, handling och köra till diverse aktiviteter. EV3 funkar ev också för hushåll med endast 2 vuxna. Om det inte är enligt denna modellen så förstår jag inte riktigt var EV5 kommer in i bilden.

Jag äger själv en Kia Sorento plug-in hybrid och har 3 barn som blir större varje år :slight_smile: och har insett att det är svårt att argumentera med övriga i familjen att vi skall gå ner till något mindre. Är så sjukt smidigt att ha en så pass stor bil.

Sedan är det ju perfekt om Kia prisar ner sig under Volvo. Jag bryr mig noll om image och premium. Jag är en tekniknörd och vill bara ha den bästa produkten oavsett märke. Varför är det egentligen så att märke verkar ha ett så pass stort värde när det kommer till bilar?

Mycket intressant fundering Rob :+1:.

Problemet här tror jag är förväntningarna och kraven på ett fordon som kostar en halv miljon. För 9år sedan uppskattar jag att en ny Fabia Combi kostade under 200k, en ”superb” bil per krona. Bilarna har blivit mycket dyrare än ökningen av vår reallön under samma tid. Därför är tex Dacia Jogger för 229k mer intressant som 1a familjebil än EV3 för dubbla priset, där familjens Jogger löser alla uppgifter till ett attraktivt anskaffningsvärde. Kvar blir kategorin som har möjlighet och vilja till en dyrare bil som gärna får vara elektrisk men då växer också kravbilden och förväntningar på fordonet.

Image är väldigt viktigt för många när det kommer till bilar, Kias positionering är idag mellanmjölk på marknaden inte längre budget som kollegor från Frankrike och Kina men inte heller premium. Därför tror jag att kunden blir äldre par som vill ha en lagom bil och saknar fåfängan att åka BMW eller Audi på de 800-1200mil som det blir per år.

1 gillning

Jag kan bara hålla med att många kör runt i alldeles för stora bilar till 90-95% av tiden för att man vill slippa hyra de dagarna per år man verkligen behöver en stor bil. Utifrån filmerna så känns det som Kia ev3 storleksmässigt skulle duga för 2 barns familjer med barn från 5-20år, så länge alla hyffsat genomsnitts långa. Under 5år på barnen vill man kanske ha med barnvagn och då tror jag bagaget blir lite litet.

Men sedan måste ju priset vara rätt, skulle denna kunna hamna under 400k så kommer den nog tilltala många barnfamiljer som primär bil som vill ha elbil. 500-600k då väljer de direkt något större som kostar lika mycket. Över 600k skjuter Kia sig i foten.

Med barnvagn så går givetvis Kia EV3 fetbort! Håller med om att med begränsad budget och en skepsis mot elbilar skulle jag välja Dacia Jogger, verkar vara en väldigt nuftig bil! Priset på EV3 blir helt avgörande om den slår, kan man hoppas på från 450 tkr eller är det jag som fortfarande har svårt med prisnivåerna?! Att köpa bil måste vara en av de absolut sämsta affärerna men bekvämlighet trumfar logik! Har själv insett att vi kör mer nu sedan vi skaffade elbil, laddar hemma billigt (solceller på huset) och inga direkta utsläpp gör att latmasken vinner :innocent:

1 gillning

Med prisförhoppningarna som nämns undrar jag då lite vad Kia kommer göra med den i mitt tycke alldeles för dyra Kia Niro EV för att kunna positionera EV3. I skrivande stund börjar Niro EV på 492kkr (Action Special Edition).

Kommer de dumpa den med 150kkr (det kanske de borde, men har svårt att tro det) eller helt enkelt bara pensionera modellen?

EV3 ser ut att vara en rätt trevlig bil. För liten för mig då jag inte gör mycket stadskörning och vill kunna handla lite skräp på Biltema utan att koppla på släp varje gång. Då är EV5 mer intressant, men någon verkar ha fått någon form av blodpropp i hjärnan när de skulle designa mittkonsolen, så jag vet inte…

Priser är givetvis rena spekulationer än så länge, en australisk site påstår att KIA sagt att priserna på ev3 kommer ligga mellan 35-50.000 USD beroende på variant. I Australien blir det billigare än EX30 kostar där om deras källa har rätt.

Med den svaga kronan och vår moms så kommer ev3 kosta en bra bit norr om 400k isåfall. Men kanske KIA förvånar en och vill konkurrera med ex30 och då lägga sig runt 430k för instegsmodellen.

Ang Niro, så ser jag lite utmaning för den att fortsätta som elbil med ev3 och ev5 på ingång (vet inte hur det var med ev5 i Europa, om/när?), dock som ICE och hybrid kan den fortfarande ha en nisch.

Det viktigaste är dragkrok, särskilt om bilen är liten. Bara 750 kg ökar användbarheten med 200%…

2 gillningar

Men det är väl rätt sannolikt att EV3 kommer ersätta Niro?
Niron kör ju på “gammal teknik”. Prismässigt så borde den väl konkurera med TMY/TM3 som Niron försökte göra

Ja de ville ju inte säga det men jag ser ingen anledning till att satsa på Niro längre. Även om det är en något större bil.