Kia EV3 privatleasing erbjudande

Kia kommer enligt utsago ut med en kampanj på privatleasing av Kia EV3 LR för 4995kr/mån

Det kan man kalla en kontring på Skoda Elroq kampanjen :slight_smile:

Edit: Nu verkar de hunnit uppdatera kia hemsidan med mera information.

Det verkar väldigt sällsynt och väldigt lite reklam om standard range versionen.
ÅF verkar inte så pigga på att ha de enkla modellerna i sina hallar heller :frowning:

Är det någon som klämt och kännt på en basversion av Kia EV3 SR eller LR av Kia EV3 och var isåfall?
Här på landet är det inga ÅF som har annat än GT line versioner inne för närmare påseende. Närmast jag kommit basversionerna är en inbjudan att diskuttera skillnader mellan modellerna :slight_smile:

Är väl som vanligt, norden får inte basmodellerna för dom säljer inte här :slightly_smiling_face:

Har viss förståelse att leverantörer och ÅF gärna skyltar med det värsta, men i många fall är det så stora skillnader i modellerna att det är en enorm chansning att köpa basmodeller utan att ha fått prova en först.

Min erfarenhet av att beställa demo och lagerbilar är att man vill ha lagerbilar hemma som det stora flertalet kunder kan tänkas vara intresserade av och som kan levereras nästan omedelbart önskar kunden något annat går det alltid att beställa en bil precis som man vill ha den men med leveranstid

Demobilar där har leverantören ofta bilar specade som förväntas imponera på kunder ganska höga specifikationer och dom bilarna kommer med en viss rabatt till ÅF men med restriktioner på försäljning av bilen Lite därför jag alltid förespråkar att besöka ÅF såhär i modellskifte och köpa loss en välskött välutrustad demobil till duktigt rabatterade priser

Kundlånebilar däremot är det olika förutsättningar från leverantören Från Peugeot var dom alltid enklaste utrustningsnivån och bilarna skulle säljas efter 2 år man kunde som verkstad köpa loss bilen duktigt rabatterat för att använda den till 3års / 5års service lånebil Man förväntades att ha tre till fyra lånebilar av olika modeller

Man kan väl tydligt se ÅF intresset i erbjudandet nu, där EV3 SR kostar mer att leasa än gt-line. ÅF vill inte ha tillbaka de enkla modellerna i hallarna.

Jag tycker det är skittråkigt att behöva handla billigare produkter på postorder, men sån är jag!

1 gillning

Poddande läkare med sladd , slängde privatleasing i soptunnan ! . Restvärde 332000 kr efter 10000 mil , om man ska gå på listpriset . Vad var det nu dom fick för den tre år gamla id3 med 4000 mil, som såldes till danskarna ? 230000kr vill jag minnas . Köpa en Cupra Born ? , betala högst 370000 kr . Räknat på 3 % ränta som ni ser .

. Räknat på 3 % ränta som ni ser .

Dom slängde det i soptunnan för att man inte är skyddad rent konsumentmässigt vilket ju är sant, men man kanske inte förklarade det på så bra sätt :slight_smile:

Såg att man kunde privatleasa en Skoda Elroq 85 för 5 195 kr vilket kanske inte är så dumt. Skodan har ju högre utrustning som standard även om den tappar 25-30 km på WLTP.

1 gillning

Jo en del finansbolag har väl haft en del klagomål . Jag tänker Volvo Finans eller VW finans , om det kan vara så att dom har intresse av att behålla mig som kund hos biltillverkaren ? . Funkat hittills i alla fall . Ja Skodan är ju en mycket snyggare bil också. Min är ganska ful , men duger .

Jo det framgick att det var deras största mot argument . Men att använda soptunnan tyckte jag vet lite magstarkt, med tanke på att det kan bli en dyrköpt trygghet vid köp . Leasing jämfört med att köpa för listpris . En annan fördel med privatleasing , kan vara att det blir väldigt lätt att jämföra olika bilars totalkostnad. Men det borde framgå tydligare , då t.e.x en Cupra Leon bensin , som kostar 800 kr i månaden mindre i månaden på privatleasing , kan kosta mer från första milen ändå . På grund av att VW och Cupra har två år eller 15000 mil service intervall, så behöver man inte betala för dyra serviceavtal. Det kan kosta upp till ca 700 kr i månaden om man kör mycket mil . Lägger man sedan till den högre vägtrafik skatten . Så kan det till och med bli dyrare från första milen . Så blev det när jag begärde in offert på en Audi A3 150 hk bensin , med tillägget bränslevärmare , som är ett absolut krav för mig ( underbart att sätta sig i en varm bil ) . Annonserat pris 3000 kr i månaden / 4195 kr för Cupra Born . Såg förresten i vi bilägare att IONITY skulle sänka priset på laddning till 3,5 kr kwt vid abonnemang på ca 130 kr i månaden framåt sommaren . Då matchar kanske Born / Leon även på bränsle kostnad vid snabbladdning? .

Dom sa också nu i senaste avsnittet att det är långt mellan laddarna i Norrland och nämnde något avstånd som var 17 mil. Det som inte framkom var att det är ju bara SuC man menar då, man åker igenom både Piteå och Luleå, och jag tycker det är olyckligt att sprida felaktig information, finns ju en anledning varför jag kallar det för Teslapodden, bilindustrin är inte deras huvudfokus utan mer en hobby :slight_smile:

Jag håller med om att privatleasing har skna fördelar och har gjort det själv flera gånger. Det är dock viktigt, som med alla avtal, att man vet vad man skriver på. Är nybilsgarantin bara 2 år skulle jag säga att det är krav att köpa ett tredje år för jag har hört så pass många historier om fllk som behövt stä för reparationer år 3. Att man också är införstådd med skötsel och regler som sätts upp. Förstår man dessa så är privatleasing ingen dum idé :slight_smile:

2 gillningar

Tråkigt att de sprider sådana villfarelser om hur det är här i norr, det har hänt jättemycket här uppe senaste åren. Finns fortfarande kvar ställen där det kan vara “långt” mellan laddare som uppemot 12 mil (dvs nästgårds), alt ingen snabbladdare på destinationsorten tex Kittelfjäll, där är närmaste snabbladdare Storuman ca 10 mil bort. Anledningen i just detta specifika fall är brist på kapacitet i elnätet till Kittelfjäll som gör att man inte kan bygga, ny ledning håller dock på att projekteras.

Men på många platser har det blivit 3-6mil mellan snabbladdare nu även i inlandet där det för fyra år sedan kunde vara över 20 mil.

1 gillning

Vad jag menar med tydligare är att många väljer ju privatleasing även bil bensinbil , för dom är ju inte billiga dom heller tyvärr. Och om kunden kunde se en informations skylt, om kostnad per mil vid t.e.x 2500 mil om året inkl skatt och service . Så tror jag att fler skulle välja Elbilen . Men det ligger kanske inte i återförsäljarnas intresse , att kunden ska välja elbilen ? . Dom får kanske lite för lite intäkter på service då hos VW . Bränslekostnaderna borde dom väl förstå ändå ? . Men man vet aldrig, för jag har hört argumentet som att elpriser varierar mer än bränsle priser . Me själva elpriset gå ju att binda på upp till tre år , till en total kostnad just nu på ca 2 kr kwt . Försök med det på bensin priserna , brukar jag säga .

Men de är ju “Nordens största poddcast om elbilar, grön omställning, AI och annan ny teknik” :grinning: Oklart hur det mäts dock.

Fyndigt namn på podden har de iallafall. Men det är väl typ allt.

Superenkelt, de är väl de enda elbils- och grön omställnings- och AI- och annan ny teknik-podd som finns så det är klart man är störst :slight_smile: Vi går off topic här dock så nog värt att avsluta den diskussionen :slight_smile:

Jag har hyllat EV3 massor men det är SR å den vill ju ingen ha verkar det som så för 5000kr för en naken EV3 vs 5100kr för en naken Elroq hade jag nog valt Elroq faktiskt. Dels har Elroq mer kläder på sig från början men mjukvaran är bättre och inredningen är trevligare :slight_smile:

1 gillning

Måste bara ta med att en av dom i podden säger att hans Tesla inte har någon sämre räckvidd alls under vintern kontra sommaren… Helt otroligt hur bra dessa Teslor kan vara enligt vissa… Punkt slut.

2 gillningar

Jag håller med, jag hade gärna sett ett bra leasingpris på Kia EV3 sr.
Det finns ju bra grejor i både Elroq och EV3 och de är ganska lika prissatta också både som köp och privatleasing nakna.
EV3: lr köp 507 300kr, leasing 4995kr/mån och Elroq 85: 534 900kr, leasing 5195kr/mån

Kan nog bli flera kampanjeslagsmål mellan EV3 och Elroq under året :slight_smile: