KIA EV5 - EUROPA lansering

det är lite annorlunda, och ja kanske lite mer logiskt första månaden i bilen men som ägare känns det som oavsett så lär man sig ganska snabbt vart de funktioner man använder finns

Då kommer den ständiga frågan på vad alla dessa 3:e part funktioner som alla skall utveckla skall vara bra för. :face_with_peeking_eye:

nuvarande ccNC har liveuppdaterade kartor med sökning via Google.

De nyare bilarna har även YouTube om nu det lockar men annars finns allt du behöver för att köra bilen både långa och korta sträckor med laddning och underhållning i alla dess former via både radio och CP / AA, inget av detta blir bättre för att det baseras på Android OS med ett skin lagt på, det är ju inte så att KIA valt att gå samma väg som vissa andra och erbjuda Google built in i bilarna.

dvs alla som bygger bilar med Android som operativ har samma möjligheter att krångla till funktioner på samma sätt som med sina egna OS. :face_with_peeking_eye::man_shrugging::rofl:

Det är ofta så man renonerar när man vill hålla fast vid ett gränssnitt och funktioner som man lärt sig och känner sig trygg med. Jag använder bara en bråkdel av den teknik som kom med min gamla VW dieselbil som sedan länge slutat att uppgraderas, för att jag inte trodde behöver annat, eller bara att jag inte hittat vad det är bra för. :slight_smile:
Men det utesluter inte att jag föredrar att välja OS som flera 3:e parts utvecklare jobbar med om jag kan välja. Sedan har du helt rätt i att allt hänger ju i syvende och sist på vad som utvecklas, dvs om det blir nåt användbart eller bara nåt man tycker är krångligt!

Med Android Auto får man tillgång till flera användbara appar. I min bil finns dessa

Bild på Android Auto i min bil.

Car Scanner är användbar om man vill veta mer om bilen. Länk till en video om hur den används. https://www.youtube.com/watch?v=gA2qcOZVQLM

Vad gäller inställningar finns det hur många som helst i Ioniq 5 och som ägare lär man sig vad som är användbart, t.ex hur man stänger av eller ändrar volymen på plingljud.

Bara så att vi är medvetna om skillnaderna på AAOS (Android Automotive) och Android Auto och inte blandar ihop dessa.
AAOS är ett operativsystem, precis som Web-OS i Hyundai och Kia bilarnas nuvarande infotaiment OS. När man pratar om Android auto, så är i de flesta fallen en projicering/spegling från våra mobiltelefoner till bilarnas skärm och snurrar därför på mobilens operativsystem.
Det har sina fördelar och nackdelar, men ska inte blandas ihop med appar som direkt är utvecklade på bilarnas egna infotaiment OS.

2 gillningar

Har det någon praktisk betydelse hur en app är utvecklad, om den går att använda i bilen?

Jo det handlar om rättigheter och säkerhet vad man får/kan utveckla!

Jovisst är det så, men det viktigaste måste vara att det finns bra appar i bilen. Anpassningar finns redan nu, det går t.ex inte att använda Youtube pga av att den använder video, men Youtube Music går bra. I the Ionic Guy’s video om Car Scanner används olika UI när man använder appen i bilen eller i telefonen.

Javisst är det så och min input var ju bara att det är bättre att ha ett infotaiment OS där flera 3-parts utvecklare vill, kan och får bidra med appar via dess API. Hade gärna sett helt öppen mjukvara, men av förståeliga skäl så medför ju det risker också, så det är nog inte görbart i bilar!

Och jag vänder helt på den önskan och vill se än mer styrning av bilens funktioner direkt från mobilens appar och funktioner.

Kan istället Google och Apple får utvecka sina respektive system CP och AA till att bli mer integrerade mot bilarna så har vi en så mycket enklare väg att gå än att utvecklare skall plocka fram speciella appar byggda för bilarna versioner av Google OS.

Telefonen har tidsstämplar mm från poddar och musik och att låta det fortsätta spela när du sätter dig i bilen, det har ju fungerat sådär med Tesla mfl

Och som Apple användare vill jag ju givetvis se CarPlay Ultra i alla bilar.

1 gillning

Jo, det är ju inte olagligt att drömma. Själv drömmer jag som sagt om gratis opensource appar där jag själv kan bygga smutta saker i bilen, men jag försöker vara realistisk i vad som är möjligt., där man t ex byter ut Web-OS mot AAOS som gör livet lite enklare för utvecklarna :smiley:
Vänta in Hyundai ionic 3 så får du nog både AAOS med pleos och stöd för Apple carplay ultra om du har rätt version på din mobil.

Hittade följande som låter nåt som jag efterlyser och låter väldigt bra på pappret iallafall.
Det är tydligen ett pågående opensource projekt inom eclipse foundation, där man har en tidplan att släppa en första utgåva av mjukvara för utvecklare att jobba mot redan nu under 2026. Senast 2030 räknar man med att ha en stabil grund sk. SOP (Standard Operating Procedure) att bygga sina opensource samprojekt vidare mot.

Lite spännande se vart detta tar framtida operativsystem och funktioner i bilarna, men även om jag drömmer om att vi någongång får till miljöer i bilarna som man som förare känner igen sig i oavsett vilket bilmärke man sätter sig i. Så är jag skeptisk att vi ens kommer dit med Europeiska bilmärken trots memorandum, eller att man sedan verkligen kommer behandla detta som opensource om/när det blir färdigt!