KIA EV5 - EUROPA lansering

Jag har inte varit så aktiv och jagat köpepriser på Kia, men säljaren som inte kunde privatleasa ut en Kia EV3 SR till mig med motsvarande kampanjrabatten % på EV3 LR kunde gå ner en bra bit till på ett redan sänkt pris på de han hade kvar i hallen. Om jag ska köpa en Kia, så skulle jag lägga ganska mycket tid att kolla runt hos de olika ÅF och ställa deras priser mot varandra för att se vad de erbjuder. Förenade bil brukar ofta ha de lägsta priserna, men de är säkert prutbara de med.

Ja medhåll. Är väl snarast lite dyrt…

Jo, det var väl inget magiskt pris :grimacing:

En EV 6 GT-line kan man få för 626k

Visst två olika biltyper, men AWD, 800V, lite större batteri, mer effekt för 8k lägre pris.

Är enda anledningen att köpa ev5 större kupé utrymme?

Jag tror motsatt att den får väldigt svårt att hävda sig mot ID4/Enyaq men framför allt Model Y till nästan samma peng men så mycket mer för pengarna. Hoppades på att den skulle vara en baby EV9 som skulle kunna komma in i tjänstebilspolicyn men det känns inte lönt. Har provat med EV6 i bilpolicyn men det blev inte en enda som valde den.

Verkar som Kia förstått att priserna låg för högt.

Nu ser man priser enligt följande.

Kia EV5 FWD Long Range

Kampanjpris*503.300 kr
553.900 kr

Privatleasing fr.*** 6.495 kr

Månadskostnad fr.**3.147 kr/mån

Företagserbjudande

Kia EV5 Plus FWD Long Range

Kampanjpris*537.100 kr
588.900 kr

Privatleasing fr.*** 6.995 kr

Månadskostnad fr.**3.382 kr/mån

Företagserbjudande

Kia EV5 GT Line FWD Long Range

Kampanjpris*569.900 kr
622.900 kr

Månadskostnad fr.**3.610 kr/mån

Företagserbjudande

Kia EV5 GT Line Panorama FWD Long Range

Kampanjpris*581.900 kr
634.900 kr

Privatleasing fr.*** 7.595 kr

Månadskostnad fr.**3.699 kr/mån

2 gillningar

Helt rätt och gör bilen mycket mer attraktiv. Att man sänker priserna så kraftigt redan nu kan ju vara ett tecken på att den inte har gått som de tänkt sig.

Vill minnas att jag sa att priserna var för höga för att göra bilen intressant men nu blir den ju direkt mer konkurrenskraftig, kul och vi får väl se hur länge dessa kampanjpriser står sig!

1 gillning

Model Y för 500k är nog skälet till prissänkningarna

Kan så vara, men det finns ju andra typ Skoda enyaq som konkurrerar också.
De verkar gå ut men kampanjpriser nu både på EV5 och EV4.
Dock inte på PV5 passenger där konkurrensen är mindre just nu.

Denna modell ska väl ändå sälja mest på privatleasing, och då måste man ner till från 5000kr/månad för att konkurrera med ID4. Just nu får man ju en ID7 Tourer inkl drag för 5700kr/månad, vem väljer då en basutrustad EV5 för mer?

Ja vi får se vad de hittar på framöver. Påminner lite om lanseringen av Kia EV3, där de framförallt sänkte priset i början på standardrange för att konkurrera med Volvo EX30. Sedan kom ju EX30 med väldigt bra provatleasingerbjudanden och det matchade inte Kia med EV3.
När Skoda Elroq kom ut så började de kampanja med konkurrenskraftigt privatleasingpris på EV3 longrange då Skoda Elroq gick ut med sin privatleasingkampanj.

Vi lär nog få se åtminstone nån av modellerna med attraktiva privatleasingpris framöver gissar jag!

Det är en allmän prispress nu.
Även iX1 för 500k nu.

Ja privatleasingpriserna är viktigt med.

Jag tror inte handlarna just nu i alla fall kommer få möta bort någon anstormning av kunder som vill privatleasa denna bil ute i hallarna.

Men men lite kampanjer på privatleasing framöver så kanske.

1 gillning

hehe ja det är svårt förstå logiken i Kia’s prissättningar. Det sista de brukar gå ner i pris är ju leasingpriset. är det så att de tror att 2:a handvärdet efter 3 år är så dåligt att de inte vill leasa ut bilarna. Se exempel på Kia EV3 SR som ligger högre med leasingpriset än de andra dyrare modellerna?!

Blir ju dålig reklam om de inte kommer med bra leasingpriser också, men som sagt de kanske har en plan vi ännu inte vet och därför bara vill kränga ut bilar på köp så fort det går, innan de släpper sin bomb :thinking:

Facelift på Kia EV5 med pleos och en kanske nyare/frächare interiör som det verkar.
Sägs komma 2027, men sedan återstår det om/när den isåfall kommer till Europa.

Jag tycker den nya looken på interiören är ett lyft, även om jag inte gillar just mittenskärmen som jag helst hade sett mera integrerad i panelen, men det är väl för dyrt antar jag.
Passagerarskärm kan jag också vara utan. Gillar inte trenden att passagerare ska sitta och spela spel eller titta på film i framsätet.
Pleos är välkommet, men någon 800V lär det inte bli även om det trimmas lite på laddning och prestanda m.m enligt ryktet.
Utvändigt ska det tydligen finnas en hel del drag från concept weekndr som tidigare visades med en omgjord Kia EV5. Medlagt nedan på bilder.

1 gillning

Fruktansvärd placering av en skärm. :face_with_peeking_eye::face_with_peeking_eye: vem skall använda 40% av den skärmen då den är för långt ifrån både passagerare och förre för att kunna användas till något vettigt

Nej lite mer höjd på skärmen och så flytta ner den 3-4cm men behålla dagens bredd så blir det perfa, och såklart gör det möjligt att visa en karta i förarskärmen.

mmm, det finns lite förbättringspotential och av det man sett i andra pleos baserade Kia så har man inte den typen av skärm, så det kommer nog bli en annan design om/när det blir verklighet även i EV5 gissar jag. Troligen blir det en tråkig rektangulär skärm som i så många andra bilar. Ett nytt AAOS baserat infotaimentsystem är dock ytterst välkommet oavsett i bilarna framöver.

Själv tycker jag inte den korta turen jag gjorde samt torrkörning av PV5 alls övertygade att det androidbaserade gjorde någonting bättre än ccNC gör, den senare har jag nu 7000mil bakom ratten på

men när en åsikt får fäste online via recensioner och högljudda åsikter så fastnar dem snabbt och blir fakta. :man_shrugging:

Tycker det nya systemet var mer överskådligt, lättare att kunna navigera runt i och bättre uppbyggt än det gamla.

Jag baserar helt min åsikt på att AAOS är ett OS som flera 3:e part kan utveckla mot och där det redan finns betydligt bättre utvecklade funktioner än vad det egenutvecklade web-OS baserade ccNC systemet kommer att kunna erbjuda framöver.