KIA EV5 - EUROPA lansering

Great, you found a great way to use the cutting board :slight_smile:

Jag tror Kia EV5 säkert kommer attrahera trogna Kia ägare som vill byta ut sin Kia Sportage och vill gå full elektrisk. I övrigt tror jag tyvärr inte priserna kommer landa i den trakten att många hoppar på sin första Kia på samma sätt som Kia EV3 fick bra försäljning. Hade den släppts samtidigt som Kia EV3 så hade den nog varit intressantare på marknaden. Men, men med aggressiv prissättning så kan allt sälja :slight_smile:

Roliga off-road tester där Kia EV5 fanns med.

Intressanta resultat där man jämför EV med hybrider och off road marknadsförda med vanliga bilar.

För de som inte orkar titta på hela, så visas resultatet hur Kia EV5 stod sig mot hybridversionen av förra omgångens vinnare Subaru forester nedan.

Kia EV 5 vs Subaru Forrester 16p - 15p

Vinnare blev dock en annan överaskande bil!

Hyundai Tucson 24p

Det är två helt olika biltyper, visst kan båda vara ett alternativ för den som söker en familjebil och är flexibel med om det ska vara en suv eller inte men det ska nog till en ganska stor prisskillnad för att göra en jämförelse relevant.
Fördelar för EV5: Baksäte, bagageutrymme, rymdkänsla.
Fördelar för EV6: Prestanda, laddning.
Baserat på samlade intryck av andras summeringar, ska tilläggas.

1 gillning

Kia EV5 versioner. Priser ej klara/offentliga

Skall till KIA på måndag och klämma på EV4/5 samt PV5.

Tycker kanske ingen av dem kittlar särskiljt mycket men åker dit för att se på framförallt bussen.

Ja PV5:an med pleos ska bli intressant kolla närmare på. Såg att de dyker upp i närheten (ca 5 mil) här senare också. Det är man inte bortskämd med här ute på landet :slight_smile:

Nu dök priserna upp.

Kia EV5 FWD Long Range
553 900 kronor
Kia EV5 Plus FWD Long Range
588 900 kronor
Kia EV5 GT Line FWD Long Range
622 900 kronor
Kia EV5 GT Line Panorama FWD Long Range
634 900 kronor

Tveksamt om det kommer locka Kia trogna Sportage ägare att gå full elektrisk. Startpris för nya Sportage PHEV börjar på 477 600 kr såg jag som hastigast.

Hyfsade privatleasing priser mojligen som matchar priserna på Sportage PHEV som börjar på 4795kr istället för köp. Om 3 år lär Kia bilarna både ha AAOS och troligen byggas på nya IMA plattformen också.

Det kommer nog att bli en attraktiv tjänstebil med ett hyggligt förmånsvärde, jag tänker i det segment köpare som idag kör iD4, Enyaq eller Tesla 3 och Y.

1 gillning

Ja där kan den nog slå sig in lättare!

Överraskande liten prisskillnad mot EV4, +12500 kr i grundutförande och +15500 kr för Plus, GT-Line till och med 500 kr billigare om man skippar panoramataket. Det kan förstås vara skillnader i utrustning som gör att EV4 ger mer lull-lull för pengarna men spontant känns EV4 bortprisad när man också tar in EV3’s priser i ekvationen. Samtidigt är steget från en EV5 grundmodell till en bakhjulsdriven EV6 42500 kr, eller om man heller vill göra det till ett val mellan en maxad EV5 kontra EV6 Plus RWD alternativt grundmodell AWD (samma listpris) för 3500 kr mindre. Visst, det är väldigt olika bilar men man kan ju se det som att Kia ger valmöjligheter.

Av de representater jag pratade med hos Kia så sa man att priset skulle bli bra, riktigt bra. Jag vet inte om det är vad jag kallar dessa priser, jag hade väntat mig att de skulle vara lägre. Byggde en fullutrustad Enyaq 85 med DCC-chassi, drakrok, panorama och metallic-lack för 630 000 kr.

Men den kanske är magisk att köra, det återstår att se.

1 gillning

Jag håller med dig, i jämförelse med konkurrenterna som har mycket trevliga bilar känns priset på EV5 högt med dess tveksamma specifikationer. Men får man inte rabatt hos Kia vilket man inte får hos VAG-koncernen? Nu har Enyaq visserligen 0,95% ränta vilket är en sorts rabatt.

Klämde lite på EV4/5 samt PV5 igår.

Och helt klart är det Kiabilar som skall kännas som just Kiabilar, speciellt nu när nya ICEbilarna från Kia även de ser ut som EVs designmässigt

Steget ner från EV6/9 är inte så stort när man bara sätter sig i bilen för att köra från A-B.

Tror de till 100% är skapade för att locka över befintliga kundkretsen som i många år varit nöjda med sina bilar från Kia och sin lokala återförsäljare i stan där man handlat flera ggr tidigare.

Detta blir så ett naturligt steg för att få den kundkretsen att ta steget till EV istället för att köpa ytterligare en ICE.

Och nej bilarna är inte tekniskt sexiga och lockar inte de med stort teknikintresse där det skall laddas snabbt och det skall vara kul att accelerera ut från korsningarna.

Men de har en bra navigator med precis och mycket välfungerande ruttplanering och ett enkelt upplägg för att använda CarPlay och AA för Svensons, och med 1000-2000mil om året med laddning hemma spelar snabbladdning 1-2ggr om året mindre och mindre roll.

Men tyvärr tror jag elbilar fortfarande är för ”dyra” och steget från en enkel ICE blir ganska stort ekonomiskt i ett första skede och få räknar med en komplett kalkyl.

Ja det är inte första gången man från Kia går ut med att det kommer bli väldigt attraktiva priser när de nya EV modellerna släpps, men sedan blir man lite besviken då priserna verkligen släpps.
En sak man gärna glömmer och som Kia möjligen förlorar lite på är ju deras affärsmodell där det är flexiblare ute i ÅF nätet att sätta sina priser, då de inte riktigt är lika styrda centralt som många andra ÅF är.
Kruxet är ju att de inte gärna kan marknadsföra det som att det finns ganska stora förhandlingsutrymmen direkt med ÅF på vissa modeller, om man vill ha bättre priser. Lite riskabelt att jobba på det sättet nu när de flesta andra i stort sett bara jobbar med centrala kampanjer och prutning är obefintlig.
Pratade lite med min lokalaste KIa handlare som sa att vissa modeller som ex. vis Kia EV3 SR har sålts ut med kraftigt rabatterade priser, som sedan funnits möjlighet att pruta ytterligare på, medan andra har privatleasats ut med centrala kampanjer. Så som kund till Kia så får man nog vara mera aktiv för att få ner priserna än man kanske är van hos många andra leverantörer, där utrymmet är mindre.

Det finns en stor marknad i mellansegmentet bland bilkunder som trots allt inte måste kunna lasta en elefant, ha AWD för att köra till handelsområdet 4 km bort, kunna dra en sommarhus eller kunna ladda på en normal katts kisspaus. :smiley:

3 gillningar

Jag håller absolut med om marknaden för Kia’s lagom-bilar som många uppskattar, men Kia gör det lite svårt med sin affärsmodell och prissättning som jag försökte förklara. Jag som gillar att pruta gillar också Kia’s affärsmodell och skulle vilja se den återgången också hos alla leverantörer, men de skjuter sig lite i foten då de inte kan/vill kommunicera ut det tydligare att det oftast finns ganska bra prutmån på priserna de går ut med.

1 gillning

Håller med här, jag kan också tycka det är kul att pruta och oftast gör det att andrahandsvärdet är bättre första 1-2 åren, så har det i alla fall varit historiskt. Men som du säger nu när kunderna är vana vid att priset är det som står på lappen så blir deras bilar dyra i konkurrensen. Hade de satt 499 tkr för basmodellen som fast pris hade de fått större uppmärksamhet.

1 gillning

Vad brukar man kunna få för rabatter hos Kia?

1 gillning