Kinatullarna klubbade (på prov i alla fall)

Tycker det är bra att man letar alternativ till Kina, Sydamerika är dock också ganska korrupt men kanske bättre än Kina?
Dom behöver känna att dom inte är världens viktigaste land. Det skulle USA behöva också förvisso men mer står på spel där för dom slåss om dom inte får som dom vill.

Ja i bästa fall kanske det kommer nåt gott ur detta för Europeisk bilindustri, men det är många men och osäkerhet på vägen.

Jag fattar egentligen inte varför Trump klagar på handelsutbytet med EU.
Räknar man ihop senaste siffrorna som finns dokumenterade. (2023), så skiljer det marginellt mellan import/export av varor och tjänster mellan EU och USA.
EU handlar trots allt mera med USA än Kina.

Valuta=Euro

Imp=742,9 bn, Exp=794,7 bn

Det är inte där skon klämmer egentligen för jag tror Trump jämför förhållandet hur det ser ut mellan EU och Kina, där EU importerar betydligt mera än vi exporterar till Kina.
Imp=559,2 bn, Exp=280,9 bn

Slutsats: EU borde snarare minska importen från Kina, snarare än att öka den mot USA med den balans som nu är, men tar vi t ex bilar och olja som Trump räknar upp att EU köper för lite av, så har det nog förklaringar vilken omställning till elektrifiering EU är inne i och där passar inte olja och fossila bilar in helt enkelt.

Absolut inte någon bra utveckling med de tullkrig USA hotar med och inför nu i rasande takt!

Det har nog inte så mycket med tullar/tariffer att göra Trump är en transactional president som gör precis som han vill det handlar mycket om hot för att få länder till förhandlingsbordet och sen rätta sig efter Trumps världsbild vi såg ju hur snabbt Colombia vek ner sig var det 4 timmar
Trump vill att om USA ska fortsätta köpa VW BMW Mercedes så får dom bygga sina fabriker i USA och bygga bilarna där annars blir det tariffer på EU Får han inte Grönland blir det tariffer på EU Trump vill ha det Trump vill ha annars blir det tariffer eller går kanske så långt som att (som Putin) använda militär makt för att få det han ska ha Ska bli spännande att se hur han ska hantera Japan

Det kommer bli en ekonomisk soppa utan dess like ett tag framöver så det är bäst att se om sitt eget hus och ha is i magen Om fyra år är han borta men hur mycket skada kan han ha gjort på världshandeln under den tiden och så är det mellanårsval 2026 och mycket kan hända där…

Jo att Trump agerar Trump och MAGA rörelsen först är ingen nyhet.
Men det finns väl några republikaner som förstår vart det barkar med Tullar.

Självklart kommer EU slå mot där det svider mest om USA inför tullar.
EU har säkert redan en plan på var det gör mest ont i de delstater där det finns flest Trump anhängare om Trump startar sitt tullkrig.

Det finns inget Republikanskt Parti längre det är ett Trump-Musk Parti Kolla confirmation hearings och se R nickedockorna på rad…

Tillbaka till elbilssnacket…

1 gillning

Det har vi inte sett än. Störtdyket in i auktoritarianism går fort nu.

Och JD Vance är värre, som delar Silicon Valley-miljardärernas helt förryckta världsbild. Han är en Peter Thiel-elev, och är inte lika urbota dum och gaggig som 82-årige Trump.

1 gillning

Sista kommentaren på detta för mig

JD Vance kommer bli en kort parantes i Trump administrationen när han inser att han kommer hamna helt i bakgrunden på The Trump Musk Administration med inget mer ansvar än att klippa band på nybyggda ambassader kommer han börja överväga sina options och som du säger han är inte dum ska han ha minsta chans att stå som president kandidat 2028 så måste han lösgöra sig från Trump-Musk

Musk har flyttat in jobbar och sover i Eisenhower Executive Office Building så han kan ha Trump (och övervaka sin investering) på nära håll han har även Blue Pass

JD Vance max ett år…

Vi får väl se hur länge det dröjer innan även republikaner av gamla gardet börjar rösta emot Trump.

Kanada kanske hittat områden där det svider mycket, även om de inte har ekonomin till generella tullar.
Som Trump går på så kommer svaren komma från många håll så nog blir det kännbart för USA också i längden!

1 gillning

Lite synd att de andra stormakterna i världen inte är direkt några som EU/Europa vill alliera sig med, ex Kina och Ryssland. Annars skulle det ju trots allt varit intressant om vi vänt Trump och USA ryggen och att övriga världen kör samarbete, global handel och inga tullar.

Är det något amerikanskt som jag inte kan leva utan eller göra en replika av egentligen?

Jack Daniels och Vans Shoes

Det händer mycket och fort nu och så lär det väl fortsätta ett tag med tullkriget.

När det finns single malt från Skottland? Lloyds skor från Tyskland blir bra eller adidas (från Vietnam eller var majoriteten av alla sportskor görs!).

Singel Malt är bara för snobbar och förståsigpåare jag är en enkel biker som dricker JD

Har sedan 1983 i princip bara haft Vans det var bara på mitt första bröllop jag hade ett par Ferragamo (har dom fortfarande kvar lätt använda) mitt andra bröllop hade jag Vans

Va fan är Loyds skor…

1 gillning

För att återkomma till Kinatullarna som denna tråden handlar om, så pågår ju nu stämningar mot EU nu från flera bolag kring tullarna mot elbilar som levereras från Kina.

Samtidigt diskutterar nu också EU att rikta andra åtgärder, då gällande handeln med kinesiska e-handelsbolag som ökat med 300% på några år. (Temu och Shein nämns särskilt i sammanhanget).

Det som diskutteras är att lägga en skatt på intäkterna för e-handelsbolagen och samtidigt ta ut en hanteringsavgift för antalet varor som hanteras. Bara på Amsterdams flygplats hanteras 3,5 miljoner kinesiska paket om dagen.

Som jag skrev tidigare så har EU en balanserad handel med USA, medan EU importerar betydligt mera varor och tjänster från Kina än vad som exporteras.
Möjligen är detta kort som kan ligga på bordet om/när det blir förhandlingar mellan EU och USA, men det är bara spekulationer från min sida och med Trump så går egentligen inget att förutsäga!

Köper ändå strafftullar mot Temu m.fl för deras skräp tillför inget.

Där är det bara orättvis konkurrens eftersom en del grejer t.om är farliga. Tycker inte man kan jämföra det, bilar är betydligter jobb att handla med.

1 gillning

Precis, att luckra upp tullarna för elbilar, samtidigt som EU straffar Kinas e-handelsbolag för deras ojusta försäljning av varor kan ju vara nåt att lägga på bordet. Men troligen räcker inte det utan det ska väl ersättas också med ett gäng e-handelsbolag med 1-dollarsvaror från USA med gynnsamma vilkor förstås?!

1-dollarsvaror från USA är lika illa.
Bilar importeras i regel av nån form av importör eller generalagent inom EU som behöver stå till svars för att bilen uppfyller alla tänkbara krav, reglementen och homologeringar. Där är man som konsument skyddad om man skadar sig på något som inte borde varit farligt.

Köper man billigt skit på en näthandel så finns inga såna garantier, och startar man en butik och säljer skiten i så är man en importör och är ansvarig för att varje enskild pryl man säljer uppfyller bl.a CE-märkningen annars är du personligt ansvarig om något händer din kund.

Varför tror ni det finns så få ställen som säljer skiten i Sverige eller Europa…

1 gillning

mmm, få se vad som händer med Trumps hot om tullar mot EU och vart det tar vägen ifall så sker. Skakig period lär det nog bli hursomhelst!

Helt klart ett högt spel från USA nu, men än så länge verkar ju det utmynna till förhandlingsbordet. Frågan är väl bara hur länge omvärlden accepterar den typen av “utpressning”.

Sist nån amerikansk president fullt ut använde den metoden var på 30-talet och det vet vi ju att det inte slutade så bra.

Hörde nåt inslag om dumma namn på tullkrig genom historien. Där nämns banankriget, pastakriget och kanske det roligaste av alla kycklingkriget (chickenwar).
Har vi nåt passande roligt förslag på vad detta tullkrig ska kallas?
Drogkriget låter så tråkigt, men urartar det så tycker jag Trumps baksmälla kan passa :slight_smile: