Om detta blir permanent efter prövotiden på 4 månader, vad kommer hända med omställningen när de rimligt prisade familjebilarna försvinner?
Kommer värdet öka på våra begagnade kinabilar?
Kommer europeiska tillverkare behöva höja priset hemma om Kina svarar med samma mynt, för att täcka utebliven försäljning där?
Såg detta också och det här är kanske rätt utifrån att det skall vara rättvist mellan tillverkare på det globala planet men jag hoppas verkligen att EU samtidigt ställer krav på de inhemska tillverkarna att de skall erbjuda priser och modeller som är lägre i sådant fall med tanke på att det gissningsvis är MG och andra kinesiska märken som bidrar med att fler med medelinkomst och lägre får en möjlighet att skaffa sig sin första elbil. Och det är ju trots allt det som den elektriska omställningen handlar om på EU/lands -nivå. Inte att en VD skall kunna skaffa sig en Q6:a som sin tredje elbil.
EU har infört strafftullar som varken VW, Mercedes eller BMW vill ha. De vet mycket väl att det bara blir ett strafftullskrig som Kina kommer att vinna. Kinesiska bilar säljs i Kina till halva priset mot i EU. 30% strafftull och kineserna sänker priset på sina bilar med kanske 30%. De tjänar ändå mer på att sälja bilar i EU än i Kina… Dessutom flyttar vissa produktionen till EU och strafftullen försvinner - och kineserna tjänar ännu mer på att sälja till EU.
EUs biltillverkare blir den stora förloraren för deras bilar kommer att få motsvarande strafftull i Kina. Och de har inga marginaler att sänka priset, alltså kommer de att konkurreras ut från Kina.
Men det fattar inte beslutsfattarna i EU…
Kineserna svarar på ett märkligt sätt. De sätter strafftullar på fossilbilar som har större motorer som importeras till Kina och på annat importerat som inte har med elbilar att göra.
Det skall bli intressant om kineserna kommer att sluta med statliga subventioner av bilar till Europa nu, eller om Europa skall suventionera sina tillverkare så att de överlever.
Handelspolitik är ju alltid ett komplext spel. Inte sällan kommer konsumenten i kläm.
Kina har ju länge haft höga tullar på Europeiska bilar. Tillverkarna har då startat tillverkning i Kina av sina modeller. Kineserna kommer ju göra likadant, startar tillverkning här, många Europeiska anställda osv. Ännu mer Kinesiskt ägande i Europa, dett gynnar Kinesisk säkerhetspolitik långsiktigt och ger dem makt. De har ju redan nu spridit sina investeringar i hela världen, köper upp hamnar, energiproduktion osv.
Man kanske borde gå en språkkurs i Mandarin och Kantonesiska.
Såg ett klipp nätet där BYD startat en fabrik i Thailand. Troligen som en del i att undvika tullar på vissa marknader.
Det är väl flera tillverkare som har fabriker på gång inom EU?
Detta kan på en del sätt kanske ses som bra arbetsmarknadspolitik för oss i förlängningen? Och en möjlighet för länder med tuff arbetsmarknad och ett relativt lågt löneläge att komma upp sig? På det hela en bra affär för EU, men det tar förstås längre tid än ett par årsmodeller för oss som bara vill ha en billig bil nu.
Precis! Då har ju redan hoten om dessa “antidumpingtullar” (som är den faktiska benämningen) fungerat - dvs produktion flyttar till EU istället för utanför.
Men löser man problemet med kinesisk sponsring även o bilarna byggs i Europa? Risken är att det blir ett ganska trubbigt verktyg där ett tusental bil arbetare får lönen betald av kinesiska staten, dom säljer bilarna lika “billigt” som nu och den enda vinnaren är landet fabriken ligger i som istället får blickarna på sig för att dom “gör affärer med Kina”…
Har sagt det tidigare och gör det igen. Om vi(EU) har ett problem med att kinesiska staten hjälper kinesiska biltillverkare så kan väl aldrig lösningen vara att om de skruvar ihop bilarna i EU så är vi helt ok med det? Vill vi ens ha stora fabriker i EU som styrs av kina. Bättre då att vi får deras varor men inte deras tillverkning.
För 10 år sen pratade alla (förutom USA kanske) om fördelarna med frihandelsavtal gentemot protektionism.
Såklart subventionerar Sverige Volvo, såklart subventionerar Tyskland VW/BMW/Mercedes, såklart subventionerar Tjeckien Skoda och så vidare. Ingen tycker det är konstigt. Men vi ser ändå frihandel som nånting bra.
Helt plötsligt dyker en ny spelare upp, Kina. De producerar elbilar som är billigare än de bilar som produceras i Europa. Och de subventioneras såklart också av Kina. Och nu är det inte längre ok för dem att subventionera sitt lands elbilsproduktion.
Frihandel så länge som vi tjänar på det, protektionism när vi behöver det. The way to go…
Och dessutom är det något ingen vill ha, som ingen tjänar på. Kineserna har andra vinster än tullar på att bygga bilarna i Europa, typ transportkostnader, så fabrikerna kommer säkert ändå.
Nog för att bilar är dyra kapitalvaror och lätta att beskatta utan att speciellt måna drabbas, men är man arg på Kina som sådant är det väl ändå bättre att lägga tullar på typ sojaprotein, elektronik och annat smått och gott vardagskrams, det ger nog en större effekt för det säljs i enorma mängder.
Såg att MG börjat saluföra MG3 laddhybrid i Sverige nu. Är det kanske för att ha nåt att sälja när tullarna börjar gälla?
I den klassen ligger ju redan MG4…
Fick från Hedins idag när jag klämde på BYD att priset till slutkund kommer inte ändras, BYD sväljer mellanskillnaden i marginalen (eller nåt) så bilarna kommer fortsätta kosta samma fortfarande.
Återtstår att se hur Geely, Xpeng, MG och resten löser sitsen.
Otroligt spännande se var dessa tullkrig tar vägen, nu när Trump hotar med 60% tullar mot Kina och 20% tullar mot övriga länder.
Är framtiden för Europeisk exportering/importering nu på väg att skifta rejält nu när Mercosur-länderna (Brasilien, Uruguay, Argentina, Paraguay och snart Bolivia) kommit överens om ett frihandelsavtal med EU?
Utdrag från uppgörelsen: "Avtalet innebär att en stor del av handeln mellan EU- och Mercosur-länderna stegvis kommer att bli tullfri efter som längst 15 år. EU kommer att liberalisera 92 procent av all import, medan Mercosur liberaliserar 91 procent av all import.
Mercosur-länderna kommer att ta bort dagens höga tullar på bilar och bildelar, maskiner och IT-varor. Också tullarna på exempelvis vin, alkoholhaltiga drycker, olivolja, choklad, kex och läsk kommer att tas bort.
EU kommer under en tioårsperiod att sänka tullarna på all import av industrivaror från Mercosur. För jordbruksprodukter och livsmedel kommer EU att ta bort tullarna på 82 procent av importen från Mercosur. För känsliga produkter som nötkött, kyckling och etanol kommer tullarna att sänkas eller tas bort i EU för endast begränsade volymer, så kallade tullkvoter.
De sänkta tullar som ges genom frihandelsavtalet gäller bara produkter som är producerade i något av partnerländerna och därmed uppfyller ursprungsreglerna."
I Brasilien t ex har ju VW golf varit populär länge, men då infinner sig frågan om detta avtal kommer att påverka de Europeiska leverantörernas tillverkning av bilar för att bättre passa Mercosur-ländernas behov och vilken ev. inpakt får det på byggandet av elbilar kontra ICE-bilar hos leverantörerna.
Export till andra länder lär ju inte upphöra, men fokus kanske hamnar mera på Mercosur-ländernas behov, eller blir det business as usual i bilbyggandet?
Brasilien har sedan 1953 haft i princip importförbud och bilar som säljs i Brasilien måste produceras/monteras i Brasilien Ford och flera andra märken har haft fabriker i Brasilien men jag tror att lagen har på senare år urholkas och mer riktats mot lyxbilar
Volkswagen do Brasil har länge producerat i princip alla bilar för Brasilien och Syd Amerika i Brasilien Den klassiska Bubblan tillverkades fram till 1996 och Baywindow bussen tillverkades fram till 2013 och det har funnits ett antal Brasil Only VW och en SP1 eller SP2 skulle sitta fint
Blir intressant att se vad EU Mercosur avtalet kommer att betyda