Km-skatt för elbilar får norska bilister att se rött

Det är väl ingen som trott att vi slipper betala skatt / typ fordon skatt( som idag är mycket låg), skatt på el. Men om Sverige gör lika dant som Norge fundera på. Då borde det gälla all oavsett drivlina.

Ja, någon typ av skatt lär vi se i framtiden. Sedan känns det väl som kilometerskatt är det svåraste alternativet att genomföra. Men att alla ska betala runt 2000-4000 kronor per år ser jag inte som orimligt.

Utredningen i Norge föreslår 0,29 NOK per kilometer. För den som snittar 1200 mil per år blir det 4340 NOK (4500 SEK). Det är ju inte jättemycket pengar egentligen*. :slight_smile:

*I alla fall inte i Norge.

2 gillningar

Plus de en miljon vägtullararna som finns i norge…

Tänker att en skatt baserad på vikt motiverar till mindre bilar med mindre batterier som inte väger lika mycket. Att man ska behöva 100 kWh för att åka till Åre en gång om året kan jag känna är synd när man kunde ha 2 elbilar på 50 kWh som rullar precis lika bra i stan.

Kräver återigen dock att man kan ladda hemma, men det kan förhoppningsvis bli det normala snart!

4 gillningar

Jag tycker man hör/läser om parkeringsbolag/brf som sätter så höga priser på hemma laddning att det blir direkt oekonomiskt att ladda på sin parkering.
Hört siffror som 5.90kr/kWh till 7kr/kWh

Hörde bara här om dagen en kollega som skulle få betala 15000kr/år för att få tillgång till laddning för 3kr/kWh på sin plats.

Jag som kör 5000 mil per år ser inte gärna en kilometerskatt…
Däremot är jag för en rättvis skatt för hela fordonsparken.
Typ 2-3 kr/kg i grundtaxa därefter 10kr/gram co²/km man släpper ut.

Alternativt kilopris 2kr plus energiskatt på 2 kr/kWh omräknat på drivmedel.

För en bil på 2 ton med 100kWh batteri hade det t blivit 4200 kr/år. För en dieselbil på 1500 kg med 50-liters tank hade det blivit 3980 kr om en liter diesel innehåller 9,8kWh.
Hade motiverat mindre och lättare bilar oavsett drivmedel.

Tycker nog att det mest rättvisa vore att man betalar mer ju längre man kör per år.
Att bara äga en bil som står i garaget sliter inte på vägarna :slight_smile:

3 gillningar

Det är sant. Jag köper det så fort det går regelbundna bussar inom rimligt cykelavstånd överallt. :wink:

Km-beskattning är i alla fall inte aktuellt den här mandatperioden enligt norska finansministern.

1 gillning

Jag är nog mer för viktbaserad skatt än kilometerskatt - men oavsett så måste vi ju beskattas mer. Att betala 360kr / år är ju helt fel om vi vill ha hela, fina vägar.

2 gillningar

Frågan var mera tänk i framtiden hur det blir här i Sverige? hur tänker vi? hur tänker politikerna?

Men det sliter på miljön att ha stora resurser stå still i ett garage. Kanske hade det varit bättre att inte köpa en stor suv då? :slight_smile: Idag baseras ju skatten på utsläpp, ska vi fortsätta hålla miljön i fokus så känns vikten mer vettig i mitt tycke :slight_smile:

2 gillningar

Håller med att högre vikt sliter mer. Men många mil sliter på vägarna. Så det bästa vore en kombo, dvs körsträcka * vikt = skatt :smiley:

1 gillning

Då vill jag att alla norska långtradare som tar genvägen genom Sverige betalar kilometerskatt här… hörde någon gång att en långtradare som kör Narvik - Oslo sparar 24 timmar och 5000 NOK på att köra genom Sverige. Vet inte om det är sant men mycket möjligt.