Kommande elbil/laddhybrid, hur tänka kring husets huvudsäkring..?

Hej elbilsentusiaster!

Jag har ännu inte fått ändan ur vagnen och skaffat något laddbart, men det närmar sig bilbyte och då är det elbil eller möjligen en hybrid som är aktuell.

Förutom alla egna funderingar kring själva bilen, vad är kraven, vad “villhöver” jag och vad är ekonomiskt rimligt så har jag börjat fundera på el i hushållet generellt. Jag ska inte dränka mitt första inlägg här med alla tankar, men just nu funderar jag på storleken på huvudsäkring.

I skrivande stund har huset en huvudsäkring på 20 A, vilket jag tycker kanske är lite onödigt mycket för ett energisnålt hus (ca 8-9000 kWh total förbrukning per år). Fasta avgiften för 20A är ändå runt 2000 kr högre än om man säkrat med 16A. Innan jag börjar kontakta nätägare och hör om möjligheterna till ändrad huvudsäkring tänkte jag höra här om det är hål i huvudet att säkra ner huset om man är på väg att skaffa laddbar bil?

Förutsättningarna ser ut ungefär som följer:
Behöver egentligen inte ladda “snabbt” hemma utan klarar mig på lite mer begränsad fart. Har idag en Ease Home med lastbalansering, samt solpaneler och ett mindre batteri (ca 10 kWh). Ingen daglig jobbpendling med bil i nuläget. Tanken är att försöka ladda under dagtid under sommarhalvåret för att nyttja egenproducerad el, och nattetid i övrigt.

Vad har ni andra som har eget boende och laddbox för huvudsäkring? Är det hål i huvudet att fundera över en klenare säkring när man är i färd med att skaffa laddbar bil? Tänker att en lägre säkring bör innebära en mindre risk för att råka ut för saftiga elräkningar pga effekttaxa som verkar vara på gång…?

/Martin

Skulle låta dom. Där 20A ligga kvar, skaffa en laddbox och vara nöjd över att du inte behöver fundera. :slightly_smiling_face:

Utifrån de förutsättningar du nämner så kan inte jag se den direkta nyttan med att ha 20A.

1 gillning

Har ett energi hus B och har 20 A som huvud säkring ( förbrukar ca: 9-9,500 kWh på huset 6-7000 kWh till bilen). Men jag har inga 2000:- kr skillnad mellan 16A till 20A.
Har ej solceller, men kör ca 4500 mil/ år.
Eftersom jag har effektavgift redan nu ( mella 07:00 -19:00 vardagar ) så känner jag att jag har behov att ladd uppemot 11kW , då har 2,8 kW till övrigt.
Är det inte så att det blir ladd förluster om man laddar långsamt.
Alla har olika förutsättningar och i ditt fall räcker 16A och 2000:- mindre på säkrings avgiften.

Det går ju också att ställa in max laddström i laddboxen.
Om du vet att du aldrig kommer ha bråttom med laddningen kan du ställa ned den för att säkerställa tillräckligt med el till resten av huset.

Det handlar ju inte heller bara om årsförbrukning, utan om momentan effekt. Men det kan du styra med en effektvakt (s.k. “lastbalanserare”) till laddboxen, och behöver inte manuellt ställa ned max laddström i laddarens inställningar.

Tack för kloka inspel!

Det känns inte som helt galet att undersöka möjligheten att säkra ner iaf. Som det är nu, särskilt innan laddfordon, så känner jag att jag betalar lite onödigt mycket för något jag inte nyttjar.

Installera laddboxen först i kombination med effektvakt/lastbalansering. Då brukar man kunna se aktuell belastning - alternativt få ut mätdata från elmätarens HAN-port. När man har mätvärden kan man ju se och följa hur det ser ut, särskilt på vintern om man har värmelast med.
Jag hade väntat till våren med att bestämma mig om nedsäkring till 16A.

Laddboxen är faktiskt redan installerad, en Easee Home med lastbalansering. Har laddat på med 11 kW med den, vet dock inte hur övrig förbrukning har sett ut då. Enda risken bör väl vara om det är kallt och frånluftsvärmepumpen drar på rejält och man samtidigt laddar en bil, men då utgår jag från att lastbalanseringen ser till att bilen får mindre kräm just då, eller tänker jag galet?

Ja, precis så ska det fungera. När värmen drar på så laddar du långsammare.

Det kan ju eventuellt vara ett problem om du behöver ladda över natten på vintern en riktigt kall dag, att du inte får in tillräckligt med energi i elbilen just den dagen. Du kan ju dock kombinera det med nattsänkning av temperaturen hemma, så att det finns mer effekt att ladda med nattetid, mot att värmen får jobba mer på dagen.

Ditt hus är ju nämligen också ett energilager, du lagrar värme i väggarna. Beroende på ditt hus så skulle du till och med kunna ställa in det så att det är värmen som ställs ner när du behöver ladda bilen istället för tvärtom. :slight_smile:

Det beror nog på. Jag har noterat att min Nibe F730 endast använder en fas för kompressorn som kan ta 12-13A som mest. Lastbalanseringen kan inte reglera enskilda faser så hade jag haft 16A huvudsäkring mot nuvarande 20A hade laddningen helt stannat vid dessa tillfällen.

Innan du säkrar ner, kan det också vara vettigt att kolla upp hur nätbolaget tänker sig hantera effektavgiften (antar att du inte har det ännu) när de inför den.

En del bolag fortsätter med olika fasta avgifter per säkringsstorlek, medans andra bolag har samma fasta avgift för alla säkringsstorlekar (normal villa)…

Finns lösningar där man kan balansera mellan olika faser, det kan vara ett alternativ till en högre säkringsstorlek i ett sådant scenario.

Easee har till exempel en funktion där laddaren går över till att enfasladda i ett sådant scenario, medan jag sett andra som dynamiskt balanserar om belastningen genom en AC-DC-AC-omvandling.

Jag har 20a säkrat 2st Garo laddboxar (garva ni jag är gubbe och vill ha beprövat) med lastbalansering bor i en Skånelänga av sten byggd 1839 har en stor Nibe jordvärmeanläggning som förser båda våra hus med vattenburen golvvärme och varmvatten köket är av restaurangmodell med både gas och el med ugnar och stekbord som drar ordentligt med ström Under den varma årstiden laddas bilen med 11kw för det mesta men drar jag på en ugn och häll drar den ner på laddning under dom få vintermånaderna vi har när värmen går på ordentligt jag vägrar sänka värmen under nätterna då husen kyls ner ganska fort då kan laddningen gå ner mot 3kw men jag har tid att ladda långsamt och har bilen nästan alltid inpluggad när den är hemma så jag alltid kan ha en fulladdad varm bil på vintern eller en väl kyld på sommaren

På något sätt kostar det vad det kostar

2 gillningar

Väldigt bra synpunkt att kolla med nätbolaget kring effektavgift, det har jag inte tänkt på.