Kommande förmånsbil

Hej!

Tack för det jobb ni lägger ned på alla utförliga youtube-filmer. Det både hjälper, men skapar även frågetecken för en kommande elbilsägare :sweat_smile:

Nu till vintern skall jag beställa ny förmånsbil och det lutar ev åt en el. Jag har kikat på Audi Q8 e-tron 55 och Tesla model Y som huvudalternativ.

Jag kör ca 5000 mil/år, mestadels landsväg/motorväg. Längsta enskilda körsträcka i tjänsten är ca 50 mil samt att jag gillar att bila ner i Europa någon gång per år utöver ett par årliga fjällresor med familjen. Jag kommer även använda bilen en del i skogen på mindre lämpliga vägar då jag har jakt som ett stort fritidsintresse. Därav är markfrigången viktig.

Vi har möjlighet till att ladda hemma.

Vilka bilalternativ tror ni skulle passa vår familj om fyra, boendes i Göteborg? Är det något jag missar? Ex hybrid eller annat märke?

Hej!

Kul att du uppskattar det vi gör :slight_smile:

Angående bilarna så är det ju en viss skillnad i pris men när det kommer till körkänsla, komfort och även höjd över skogsväg så vinner e-tron. När det kommer till pris och även en viss teknik så som smidig Tesla Supercharge-laddning och skoj infotainmentsystem så vinner Tesla. Även packning är Model Y i praktiken större.

Angående eventuellt andra bilar så är frågan vad du har för budget / TCO per månad.

1 gillning

Kapar tråden lite, vad skulle du säga är den bästa bilen om man har 12 PBB att handla för?
Nästa vår blir inköpet.

Det vill säga 630 000 kr va? Finns ju mycket skoj där, Polestar 2, Model Y – vissa skulle även kalla VW ID.4 och Skoda Enyaq iV skoj :slight_smile:

Berätta mer om behoven!

Japp det stämmer!

Alltså jag har en GLC idag med dragkrok där vi behöver liknande storlek, absolut inte mindre.
Hund och barnvagn.
Gillar Tesla då jag är lite tekniknörd men aldrig kört Y, många säger att den inte är så najs att köra.

Inte jättenajs nej men de har blivit bättre sedan jag körde runt i första årsmodellen enligt @cgullin.

Kan @cgullin lägga sin ärliga kommentar också tro?

Modellår 2021 är hemsk, från 2022 har det blviit bättre. Kommer ihåg min första gång jag klrde MYP, en 2022a, blev förvånad över hur mycket bättre det var.

Missförstå mig rätt, jag tycker fortfarande MY är en väldigt stötig och bullrig bil, men inte alls lika farligt som det var. Jag kan rekommendera en My 2022 eller senare, 2021 bör undvikas :slight_smile:

Tack för svar!

Hur står sig MY mot tex ID4 eller Enyaq i komplett elbilsupplevelse?
Tänker både på laddning, räckvidd, prestanda/körglödje samt komfort under långfärd.

MY gör dounats runt VW när det kommer till elbilsteknik. Det enda Tesla förlorar på är komforten, det är en fråga vad man själv föredrar mest :slight_smile:

Gällande laddhybrid så har jag kört Kia Sorento senaste 2 åren och är mycket nöjd med den. Rimligt pris, stor att lasta i, 7 säten vid behov. Kör på el i vardagen och bensin på de längre resorna. Kommer en refresh av den 2024.

Om man trots allt vill gå all-in på el så kommer ju Kia EV9 med typ samma fördelar men en mer modern bil än Sorenton. Samtidigt ökar priset då också givetvis.

Vi har kört lite mer än 1500 mil i vår ID 4 sedan vi fick hem den i november förra året. Och det är en underbar bil.

Vi hade en Mercedes E-klass kombi förut - och visst var den mycket snyggare invändigt med träpaneler etc - men ID 4 är en riktigt bekväm bil och den är bra ihopskruvad. Vi hade däremot en del missljud från paneler och dörrar i vår E-klass…

Apple CarPlay (trådlös) startar automatiskt och i mitt fall behöver jag inte så mycket mer.

Bra lastutrymme också om man, som vi, har en stor hund.

Jag talar som färgad av att älska Tesla, och är nu inte på min andra. Första var en Model S och nu har jag en Y.

Alla bilar har sina för- och nackdelar, men när jag försöker vara objektiv så landar jag ändå alltid på Tesla eftersom deras helhet slår allt i mina ögon.

Jag har kört långt med våra mina, så jag har mycket erfarenheter under pedalerna.

Vill du snacka elbil med mig, och ta en rejäl provkörning så är det bara att skicka ett pm så gör vi det.

Intressant. Utveckla gärna här eller i en egen tråd mer konkret vad som gör att du tycker Tesla är en riktig fullträff. Jag kan tänka mig en Model Y, provsatt en i helgen, men är dels lite orolig över att det är lite för mycket förändringar som känns onödiga mot en klassisk bil och att jag skulle bli besviken över att det trots allt bara är en bil/elbil.

Tack för svar!
Vad skulle du säga är dom största skillnaderna mellan S och Y, och vilken är vettigare tycker du?
Givetvis med prisskillnaden i åtanke.

Fördelar:
Enkelhet vid laddning på Supercharger, bara stoppa i så är den igång. Inga appar eller laddkort att krångla med.

Snabb laddhastighet, upp till 250 kW.

Otrolig laståsna, stor frunk och gigantiskt bagage.

Drar 1600 kg.

Älskar den avskalade inredningen.

Snål per mil, bland de bästa i klassen.

Sköna säten både fram och bak. Gott om plats även för långa personer.

Världens bästa användarinterface (UI).

Nya funktioner och buggfixar över molnet (over the air). Bilen förnyas ofta, känns ibland som en ny bil.

Snabb som tusan. Både performance och long range är duktigt pigga.

Sportiga att köra.

Autopiloten (jag har utökad). Älskar den trots nedan.

Sentrymode (kameraövervakning).

Bra stereo.

Svinbra navigation.

Dåligt:
Usel regnsensor (kommer förhoppningsvis bli bättre tid nog).

Autopiloten, spökbromsar ibland. Beter sig irrationellt ibland.

Manuell dragkrok.

Lite väl bullrig, jag har en som är tillverkad i Kina, Berlinbilarna är bättre.

Avsaknad av parkeringssensorer (gäller Berlin). Bättre tids nog, kommer troligen lösa sig med en mjukvaruuppdatering, Elon tror på kameror, och jag också.

Inte Apple Play eller Android Auto (fast inget jag saknar).

Det är ju helt olika prisklasser, som att jämföra en Mercedes A-klass och en E-klass.

Lika bra mjukvara dock.
Den ena är en premiumprodukt och den andra en Svenssonbil (om än en jäkligt bra och sportig sådan).

Obs! Gäller nya bilar, de äldre S och X var mediokra i kvalitetskänslan.

1 gillning

Stort tack för att du tog dig tid och delar. Min snabba analys blir nog då att det inte är en bil för mig pga.

• Kommer nära nog aldrig besöka en supercharger då jag laddar hemma och det för min del skulle vara en andrabil. Därmed blir laddhastighet också ointressant.

• Har en Kia Sorento när vi behöver lasta eller dra något

• Endast barn (som är rätt små) kommer åka med mig

• Bryr mig inte direkt om acceleration och körkänsla. Driftsäkerhet för pendling är A och O för mig.

• Då det är en pendlarbil för mig så behöver jag ingen navigation och stereon skall endast behöva spela poddar och ljudböcker på rimlig nivå

• Är sedan något åt tillbaka rätt såld på Android Auto, men om Teslas mjukvara är makalöst bra så blir det kanske inget problem att leva utan den.

• Prio features som är helt avgörande för mig är backkamera, 360-kamera och sensorer. Parkerar dagligen i trånga parkeringsgarage och backar ut från en lång uppfart varje dag.

Och det är ju lite här det landar. Dvs, i detaljerna. Jag bara vet att vissa grejer skulle jag aldrig byta bort mot exempelvis den bästa körkänslan man kan få. Och allt är personligt. Försöker därför se förbi bilmärken och modeller(Tesla, BMW, Audi osv) och istället kolla feature listan.

Då låter det mer som du ska välja en Nissan Leaf, tickar i alla dina bockar till ett rätt lågt pris.

Faktiskt, men Chademo är inte attraktivt alltså, även om man bara skall köra långt någon enstaka gång.