Kommer det aldrig något alternativ till Model 3 Performance?

Trots alla elbilsmodeller som redan finns och som verkar vara på gång, så är det märkligt att ingen inriktar sig på den nisch som Model 3 Performance har suttit på sen 2019, helt utan konkurrens. Målgruppen är de som tidigare köpte BMW 335/340/435/440, Audi S4 osv. En kvick och skarp mellanstor bil som gör jobbpendlingen till en fest var dag. Ingen svajig SUV utan en smidig inte för stor bil för den som tycker det är kul att köra.

Bra ljud, 4WD med rejält klös och smidig mjukvara som fungerar är prioriterat. Stor skuff, baksätet, självkörning och snabbladdning inte viktigt.

Ioniq 5N är för extrem, BMW I4 M50/Taycan4S/Etron GT/Zeekr 001 för klunsiga och dyra, Polestar 2 gammal, Nio ET5 med krångligt batteriupplägg, Xpeng P7/BYD Seal inte klockrena. Struttiga SUVar går bort. Kanske Zeeker 007/GT? Neue Klasses 3-serievariant verkar dröja ett par år.

När kommer det en bil som matchar M3P?

Alltså, du filtrerar ju på dina egna krav, det där är ju inte allmän uppfattning :slight_smile:

// En i4 M50-ägare

Rätt naturligt väl att filtrera på sina egna krav när man köper bil. Settingen som sagt smidig pendlarbil med klös, inte sällan finns annan bil i hushållet med dragkrok för långresor osv. Andra gruppen som köper denna biltyp är singlar och yngre par utan ungar, fast model 3 fungerar även som familjebil utan att för den skull bli för fet för jobbresor. Förstås nischad bil, men det såldes en hel del av de jag nämnde, på elbilssidan är det tunt, finns bara en och har varit så i 6 år. I4 M50 är förstås en utmärkt bil, fast större och tyngre, mer långresebil.

Jag tolkade texten som att det var helt självklart att Model 3 Performance är i sin egen liga men då är vi överens om att det är olika för alla och att det inte är lika självklart :slight_smile:

Jag kan nog tycka i4 uppfyller de krav och mer därtill. Visst är den tung men den har ett chassi gör ett fantastiskt jobb att hantera den tyngden. Att kalla den enbart för långresebil säger mig att vi stor väldigt långt ifrån varandras åsikter kring bilar. När jag köpte min bil hade Model 3 Performance precis kommit om jag minns rätt och den “grötiga sörjan” Tesla har i sina bilar var riktigt usel, direkt dealbreaker för mig tillsammans med all annan hårdvara man plockat bort. Teslan är ju billigare av en anledning :slight_smile:

Jag håller med om att Ioniq 5N inte riktigt hör hemma här. Taycan och e-tron GT är för långt senare i livet och 001 känns mest om man har fått familj. Nio ET5 tycker jag dock passar in här, man måste ju inte byta batteri om man tycker det är krångligt. Xpeng P7 är fin men inte wow på så vis.

BMW i3 ska ju komma nästa år så jag vet inte om det är så långt bort imo, Touring av den hoppas jag kommer under hösten 2026 så den är ute och redo när jag ska byta bil nästa gång. Mercedes CLA ska komma som AMG-version, alltså riktig AMG, inte dekaltrim, och den kan nog bli intressant från vad jag hört. Audi har jag ingen koll på, de verkar bara fokusera på tråkiga bilar (aka stora kombis och SUVar :smiley: )

VW kommer ju med GTI snart också, kan tänka mig att den kan vara av intresse om man är i Golf-träsket, många singlar/yngre kör ju Golf i olika versioner.

Med all antipati mot Tesla nu samt att många M3P rullat ett tag är det nog många som ser sig om efter ny bil, men klippet man vant sig vid är svårt att finna i en lika smidig förpackning. Grötiga sörjan vet jag inte riktigt vad du menar med. Nio ET5 vore bra om man bara kunde köpa den rakt av. Som pendlare laddar jag bara hemma, externt bara någon gång per år.

Detta fokus på hur snabbt man laddar är svårt att engagera sig i när man så sällan laddar publikt, tänker att väldigt många nästan uteslutande laddar hemma, igen i nischen pendlarbil, inte långresebil. Ska bli spännande med I3, golfen känns nog lite liten.

Grötig sörja är vad jag kallar det som Tesla visar på ”förardelen”, i början av 2024 var jag allt annat än imponerad av det.

ET5 kan du köpa rakt av om du vill men det är inget jag rekommenderar av den anledning att andrahandsvärdet är rejält osäkert och det finns risk att förlora mycket pengar, privatleasing är att föredra rent ekonomiskt alltså :slight_smile:

Nä ET5 känns inte stekhet ur ett svenskt perspektiv, osäkert kort. Men CLA AMG träffar rätt i målgruppen jag beskrev, sannolikt även I3 så finns hopp. Tack för din input, kul med svar från en kändis, allt gott!

Alla kan inte ladda hemma hur gärna man skulle vilja. Vi år många som bor i hyreshus där det varken finns garage eller möjlighet att ladda på gatan.

Kul tråd!!

Om vi struntar i budget, storlek, värdeminskning, prestige, utseende, komfort, driftkostnader med mera - vilken elbil är roligast?

Jag som har en lättad bantrimmad Miata ND går på känsla

• Model 3P är klart trevlig, men upplevs tung och lite outvecklad i chassit, dessutom är en vanlig modell 3 LR nästan lika bra. En sådan som man byter chassit på (dämpare, fjädrar, fyrhjulsinställning ) borde vara ett bättre alternativ.
  • Taycan har otroligt kompetent chassi, men bara i hög fart, en GT-vagn. Upplevs stor och klumpig i lågfart.
  • i4, en kompromiss av ovanstående men är inte 40’an roligare som har klart lägre vikt över framhjulen?
  • i3, lättast, minst och roligast. Väldigt tråkigt med den SUV-iga körställningen. Den som lågbyggd cab vore helt underbart!

Vi får nog vänta någon bilgeneration innan bilarnas batterier blivit klart lättare, så elbilar blir så roliga som det är lättaste fossilsportbilarna.

PS
En Miata behöver trimmas och byggas om seriöst innan den blir rolig, Original är den trist, sladdrig och slö.

Jo. jag kan hålla med om att eDrive40 är den bättre men du har inte samma effekt, det är väl frågan vad man prioriterar mest där :slight_smile:

i3 så pratar vi om kommande neue klasse i3, inte nuvarande i3 :slight_smile:

Exakt så, prio är det alltid när det kommer till bilar.
Visst är det kul att olika smak finns!

Vet, men jag talade om gamla i3, som du säkert förstod.
Nya har väl ingen kört ännu…

40an är trevlig men fortfarande för tung och för klen motor för att den skall vara kul på riktigt.
Trevlig vardagsbil, men ingen sportbil.

1 gillning

Är inte den enkla förklaringen att bilbranschen inte hinner reagera, utveckla och släppa produkter utifrån vad som inträffat på kort sikt. Med det syftar jag på att Elon blev galen och Tesla som märke blev tveksamt. Så alternativ til Model 3 performance kommer säkert men det är först om några år.

Säkert är det så, för stunden är det ju absurt hur många modeller man har att välja mellan om man är ute efter en SUV av både mellanstor och stor modell, naturligt då batterierna ger en högre bil + att höga tillverkningskostnader är lättare att få igen med en större bil (men den måste gå att sälja då). Just dessa stora och höga/tunga bilar känns inte helt logiska att ensampendla i. Trängseln i SUV segmentet påskyndar förhoppningsvis lansering av smidigare bilar och bland dem även de som är 4wd med klipp som M3P ägare (tyvärr) vant sig vid.

Du har inte M-sportchassit i din va?

Det är M-sport pak och luftfjädring bak, vet inte om det finns olika chassin på i40 med M-pack antar att alla har luft bak pga vikten.