Kommer knappar och spakar tillbaka

Misstänkte att den skulle komma. Knappar är mer ergonomiskt, intuitivt och stabilt.

Infotainment är okej att ha en touchskärm till av praktiska skäl, inget annat.

Kan dom inte lagstadgad att det inte går finnas lagg också, det är både distraherande och kass när det tar en liten stund från knapptryckning till att det händer nåt.

Vettigt men samtidigt kanske lite tveksamt. Finns det statistik som stödjer att bilar utan fysiska knappar är mer osäkra? Är ju inte direkt en mjukvaruändring som kan skickas ut över OTA för tillverkarna. Och var går gränsen egentligen för vilken makt Euro NCAP skall ha? Om regelverket inte respekteras av tillverkare och konsumententer så är det helt meningslöst och därav ser jag det som ytterst viktigt att man inte ändrar på regelverket allt för lättvindigt.

Svårundersökt men det jag tycker är mest talande är när bilen själv varnar för att du är ofokuserad bara för att du försöker ändra något enkelt via skärmen.

Huvudet på spiken säger jag.

Volymvred! Allt annat är sekundärt, men ett riktigt härligt volymvred ska finnas! Hatar det touchskärpet i EX30 på skärmen om man vill vrida upp volymen på en bra låt. Rattknapparna tar ju en timme innan dom registrerat alla klick man vill göra.

1 gillning

Jag gillar själv fysiska knappar, både på instrumentpanel och ratten, ihop med scroll-hjul och switchar. Samtidigt kan jag se hur ansvariga hos biltillverkarna sätter kaffet i vrångstrupen när de läser vad Euro NCAP föreslår. Att kunder/recensenter gnäller över touch kan viftas bort internt med att det är en anpassningsperiod. Men att den officiella säkerhetsgraderingen, som är extra viktigt med nya bilar då vi går mer och mer mot självkörning, skulle gå ner det tror jag att de höga cheferna aldrig kan acceptera. Och då har man kanske precis lagt en beställning på 2 miljoner rattar med touch :wink: . Jobbigt.

Ur Wikipedia

“Euro NCAP:s tester, som bedrivits av sju olika europeiska regeringar sedan 1997, är idag i toppen av världens mest ansedda och ses, mer eller mindre, som en måttstock för säkerhet. Testningen är frivillig för biltillverkare men de flesta väljer att utföra den; resultaten påverkar säkerligen försäljningen av de testade bilarna, vilket biltillverkarna är högst medvetna om. Ett gott resultat används ofta i samband med annonsering”

Jag tror att Euro NCAPs rykte om att vara oberoende och nogranna gör att tillverkarna är måna om resultatet från testerna och 5 stjärnor är målet för alla Ta bara första generationen Dacia Sprint EV som Svenska importören valde att inte ta hit pga dåliga Euro NCAP resultat och hur försäljningen av sista generationen Renault Zoe störtdök när Euro NCAP resultatet gjorde detsamma Jag tror att dom flesta bilköpare som gjort lite research efter ny bil har medvetet eller omedvetet sett Euro NCAP resultaten och väger in dom i sitt beslut

Det är nog bara en tidsfråga tills touch-skärmen kommer att vara låst under färd.

Man känner väl själv hur distraherad man blir av den om man skall in och pilla med något. Skall det då vara så vanliga saker som att dra på defrost på framrutan eller av med stolsvärmen så är det ju ett helt onödigt riskmoment. Det är mest förvånande att seriösa tillvekrare har låtit sig förföras av trenden så länge att det krävs nya regler.

Jag tycker givetvis det är bra att vi har ett oberoende organ som värnar om vår säkerhet när det kommer till bilar. Med det sagt tycker jag också att Euro NCAP har blivit lite krångligt och målat in sig i ett hörn om nu alla bilar har eller strävar efter topp-betyget, dvs 5 av 5. Men gissar att det är för sent att utöka skalan?

För mig så tänker jag primärt på krock-säkerhet när Euro NCAP kommer på tal. Ni vet när man ser en slowmotion sekvens av en bil som kör in i en vägg. Nu har jag förstått det som att även förarassistent system inkluderas(kan ha fel här). Om de nu även tar in skärm och knappar så undrar man lite om en bil utan touch-knappar och en mass förarassisten-system men där jag inte överlever om jag krockar med en älg ändå kan få säg 3 eller 4 i betyg. Eller viktas de olika områden?

Well, skall kanske tillägga att jag själv kör den nu ökända Renault Zoe så kanske har jag ingen rätt att tycka till om just detta ämne :slight_smile:

1 gillning

Ljud och temperatur!

Jag anser mig som en ganska bakåtsträvande gubbe men under mina 3år med ID.3 har jag blivit riktigt bra kompis med “Hej ID” och “Hej Google” röststyrning stolsvärme rattvärme kupevärme volym ringa samtal skicka ta emot och läsa upp sms navigera till och flera andra funktioner är ju helt handsfree så i mitt fall är det extremt lite pillande på skärmen

Ska bli spännande att få VWs nya röststyrda system i ID.BUZZ som landar på lördag

1 gillning

Jag gissar att tillverkare väljer touchknappar av en/två anledningar: Det är billigare och det anses fräsigt av kostymtomtarna som tar besluten. Men kan det verkligen göra en skillnad på kostnaden när vi pratar om 5-10 knappar?

Mer hållbart? Kanske, men har aldrig varit med om att en riktig knapp slutar fungera i någon av mina bilar.

Tror snarare att det är tekniktomtarna som köper bilarna som tycker det är asfräsigt och kräver det…

Det är säkert en kombinaton. Problemet finns ju inom flera andra områden också.

Pratade med en bekants om var blind för ett antal år sedan, som var extremt upprörd över att det inte gick att känna nåogt, inte ställa in något utan att kunna se. Nu skall man väl inte köra bil som blind, men vi underskattar ofta känselns roll när vi hanterar olika saker.

1 gillning