Hej!
Vet någon (kanske @Esse ) om PPE plattformen och A6 etron kommer få en stor uppgradering med större batteri och snabbare laddning etc? Eller planeras en mindre facelift?
Har idag en etron 55 och funderar på en A6 etron. Har egentligen ingen brådska att byta så det vore intressant att veta om Audi planerar någon facelift eller större uppgradering av A6 och Q6 att vänta in med tanke specifikationerna på BMW Ix3, Volvo Ex60 etc.
Passar på att tacka Peter och Christoffer för en bra podd om ni läser det här!
E
Inför det senaste modellåret 2027 rullade ju Audi ut en uppdatering av mjuk- och hårdvara för PPE-modellerna (däribland Q6 e-tron och A6 e-tron).
Räckvidden är väl inte i nivå med BMW iX3, men i övrigt verkar den rätt potent nu.
Undrar om Q6 säljer bra i Europa?
Är väl inte omöjligt att de klämmer in ett större och snabbare batteri längre fram?
Nytt scrollhjul, enpedalsläge och ny mjukvara var en trevlig uppgradering. Det jag funderar på om nytt batteri och högre laddhastighet är planerat inom ngt år. Sådant påverkar ju andrahandsvärde exempelvis.
Det verkar ju som att de inte verkar släppa fler modeller på PPE plattformen och då riskerar den bli gammal väldigt snabbt.
Skulle tro att PPE-plattformen kommer nog att förbli Audis spjutspets i premiumsegmenten under de närmaste åren med mindre, löpande uppdateringar av mjukvara och kanske batterikemi.
Nästa stora, tekniksprång sker först i slutet av decenniet med nya SSP plattformen och Rivian-mjukvara.
Det finns tydligen även PPE + plattformen för stora Porsche och Bently elbilar. Där är batteriet större.
Påstås komma en Audi Q7 e-tron också.
Audi bekräftar 3-rads Q7 e-tron (sent 2027) electricvehicles:
https://share.google/5CaUeDak0nJHbWZSj
Då verkar det som att det kanske inte blir större batteri eller snabbare laddning på Q6 och A6 utan mer förfiningar de kommande årsmodellerna.
Är väl inte helt omöjligt att Q6 kommer med lite större batteri. De ska ju konkurera med iX3, GLC och EX60 så man vet ju aldrig.
Jag har 18 månader kvar på leasingen av Q8 e-tron 55 och just nu känns Mercedes GLC mest intressant för mig.
Eller så behåller jag Q8:an några år till efter leasingen.