Konvertering av ICE-bilar

Hur ser ni på utvecklingen av konverterings-kit för fossilbilar? Vore inte det ett sätt att göra det möjligt för hushåll med mindre inkomst att köra elbil? Franska Transition One byggde ju kit till småbilar där man behöll växellådan för enkel konvertering, skulle kosta 50000kr + montering om man inte gör det själv! Vet inte hur långt de kommit men borde finnas en marknad för det i Europa?! En Volvo har ju lite mer utrymme att spela med vid en konvertering. Någon som vet om svenska företag som gör konverteringar?

Jag är också nyfiken på detta. Det franska konceptet låter intressant och framställdes som enkelt i filmen som Fully charged gjorde. Skulle ta ca 4 timmar om jag minns rätt. 50 tusen är ungefär lika mycket pengar som 50 tankningar i min Clio. Att ha växellådan kvar skulle dessutom innebära att barnen kan fortsätta övningsköra för manuellt körkort. (Ett av skälen till att jag köpte den.)

1 gillning

Tror i och för sig inte att du behöver växla med elmotor, peta in trean och ”gasa”! Borde övergå till engelskans accelerera! Tycker konceptet är superintressant, särskilt när vår 10 år gamla Skoda Fabia kuggade över och behövde ny motor! Nu skrotades den istället. Kapitalförstöring!

1 gillning

Du har säkert rätt i att man inte måste växla, men det borde ju ändå gå att träna på det. :blush:

Jag tycker det här är jättespännande och om jag hade budget skulle jag absolut göra ett projekt utav det på YouTube, vore fantastiskt roligt. Har kollat runt lite på “färdiga” kits men det kräver oftast en del kunskap från början. Finns en kul grupp på Facebook som heter Elbilsbyggen Sverige där många konverterar gamla bilar själva.

Hittar jag ett företag i Sverige som gör det och är villiga att ställa upp på en video så kommer jag åka dit direkt :slight_smile:

3 gillningar

Det kanske är värt att kolla vad som hänt med det franska företaget som Fully charged besökte. Eftersom de ligger inom EU så borde deras kit vara ok även här och enligt inslaget skulle vilken “bilmek” som helst kunna göra jobbet.

1 gillning

100 km WLTP blev det på Fiat500 ( batteri på 15kWh)
Var tänkt som en citybil… och att man inte gjorde så mycket ingrepp… i annat fall måste man få bilen godkänd. Inget om det var AC & DC laddning.
Troligen AC laddning!
Men visst kan man fixa till det enligt denna youtube videon.

Med det kostar dock lite mera!

1 gillning

Skulle funkat för mig med AC-laddning om jag livstidsförlängt min gamla Skoda Fabia. Ska man ha toppkonverteringar blir det givetvis mycket dyrare, bara sådana saker som större batteri. Vill ni se coola konverteringar med tillhörande prislapp så rekommenderar jag Electric classic cars i Wales! Mmmm en elektrisk VW Camper…

1 gillning

Har ju en liten dröm att elkonvertera en Mercedes C-klass av W202-generationen. Haft två sådana med diesel, det är ett konstruktionsmässigt mästerverk på alla sätt, ju mer man gräver i dom, ju mer uppskattar man hur lite ekonomerna hade att säga till om.

Kunde jag få till en sån med 20/30 mils räckvidd vinter/sommar, 80-100kW snabbladdning och trefas ombodladdare hade det blivit min sista bil. Då kan det inte bli bättre.

2 gillningar

Och rätt som det var så hade jag hittat ett som gärna var med på film :smiley: Ska bli otroligt spännande att se och höra :slight_smile:

4 gillningar

Finns olika företag i Tyskland som specialiserat sig på att konvertera olika märken som Volkswagen av lite äldre modeller som exempelvis en bubbla från 60- eller 70-talet.

1 gillning