Köp av begagnade elbilar - erfarenheter

Har precis köpt en BMW iX. Det tog sin tid då kontakten med BMW’s märkesfirmor gång på gång överraskade negativt, särskilt rörande BMW Premium Selection garantin. De struntar i att göra 360 punkters kontrollen eller så gör de den men ger inte ut protokollet eller så gör de kontrollen dagen före leverans med anmärkningar på protokollet etc. Alla möjliga varianter finns. Har aldrig fått alla relevanta dokument från någon säljare. En säljare och en säljchef menar att BMW inte utför batteritest (viss sanning i det har jag förstått) så hälsan på den viktigaste komponenten i en elbil får man inte veta. Och de förväntar sig att man ändå köper en bil för 5-700000kr.

Jag undrar därför hur ni som köpt begagnade elbilar, och i synnerhet begagnade BMW, har upplevt köpprocessen? Har affären fungerat klockrent? Begär och får ni relevanta dokument av säljarna, såsom varudeklaration, inbytestest, batteritest, BPS/Audi Approved/Volvo Selekt protokoll? Har ni varit villiga att se lite genom fingrarna för att få den bil ni vill ha? Om ja, hur mycket och på vad?

Efter att ett par affärer sprack pga ovanstående så började jag undra om det är mig det är fel på. Att jag är för petig och noggrann, att jag har blivit en paragrafryttare. Jag kanske borde räkna med lite brister och fel om jag vill ha en bil.

Elbilar är ju avancerade och att få relevanta dokument och få veta att batteriet är vid god hälsa efter 3 år i trafik borde ju vara en självklarhet. Men det är det aldrig i mina fall. Jag har även gjort ett par inledande försök med Carla och Riddermarks bilar. De övertygar inte alls men det räknade jag med gällande de firmorna. Man förväntar sig lite mer av BMW’s märkesåterförsäljare. Skillnaden är dock minimal.

Häromveckan valde jag ialla fall att genomföra köpet av begagnad iX trots att jag förstod att det fanns brister med BPS certifieringen. Tänkte att jag släpper lite på bromsen för att det ska bli en affär. Jag har en skriftlig överenskommelse att bilen ska vara fullt BPS godkänd vid leverans. Trots det så ska jag snart skicka iväg ett mail till säljaren och påpeka att felkoder upptäckts under en verkstadskontroll.

Så ja, jag är väldigt intresserad av att höra andras erfarenheter av köp av begagnade elbilar.

2 gillningar

Av ovan skäl köper jag bara bilar från ÅF som fortfarande har nybilsgaranti kvar samt som erbjuder förlängd nybilsgaranti “certified” eller motsvarande nybilsgaranti, ihop med ÅF märkesförsäkring så man får originaldelar vid ev skador.
Först efter dessa löpt ut, byter man vid behov, försäkring.
Fick med sjukt bra paket från Volvo då vi köpte C40, där utöver försäkring även serviceavtal ingick med 6k mil/år. Inklusive 10års/25k mil batterigaranti. Superbra. Och givetvis batteritest.

För er som köper bil i göteborgstrakten kan jag rekommendera en kanonproffsig säljare.

Är bra att testa en bil innan köp. Nybilssöp är mer riskfullt, då alla är lite olika men man får den man får!
1års gamla bilar = kan välja ut ett ex som känns kanon!

Jag har fått offert på en i5 som inte ens rullat 1000 mil. Den har fortfarande garanti kvar i några månader.

BMW Premium Selection-garantin följer med. Men du menar att jag måste begära ut en massa dokumentation med testet?

Med bara 1000 mil och nybilsgaranti kvar och därefter BPS garanti så kan du vara lugn. Min bil är en 2023 och gått 6000 mil och då blir BPS garantin viktigare. Dessutom köpte jag på distans och då är alla dokument viktiga för att få en så bra uppfattning om bilen som möjligt. Dokument och egen research sammanvägt är det man tar beslutet på.
Sen kan man även i ditt fall tycka att batteritest och BPS testprotokoll ska vara en självklarhet hos en BMW återförsäljare när man köper en premiumbil för 700000kr.

Ja efter mina turer känner jag också att om man ska ha en BMW så värt att lägga till 100t till för en bil som är mindre än två år gammal. Då är man inte lika beroende av säljarna.

Köpte på distans. Därför blir dokumenten tillsammans med egen research om bilen det man går på. Säljarens ord betyder inget utan man får göra en sammanvägt bedömning av fakta. Körde hem bilen 30+ mil och den var klockren. Tror bilen är bra, men säljfirman har inte levererat som de ska och tar betalt för.

Jag slog till på denna! Hade kostat 1,1 miljoner och landade nu på 650 tusen efter 850 mil. Känns som en bra deal! Den värdeminskningen är inte nådig.

7 gillningar

Det är dom smarta köparna som drar nytta av värdeminskningen

Grattis till att bli BMW ägare glöm nu blinkers

1 gillning

Med åren har jag dragit ner på blinkandet och för ett tag sen sa frugan till mig att jag är redo för min första BMW. :sweat_smile:

1 gillning

Grattis till en bra deal!

Angående BMW och blinkers. Jag levde i tron att de fått dispens att avskaffa dom :slight_smile:

Wow vad coolt! Ne värdeminskningen från nypris är inte alls nådig. Nu motsvarar väl din värdeminskning vad ett riktigt bra leasingavtal skulle kostat men att du faktiskt får äga bilen. Grattis!

Grattis, skitfin bil. Vilken färg ute/inne? BMW är en av få där det finns flera färger inne att välja mellan. Den ljusbruna nappa är klassiskt vacker tex. Som Porsche’s röda…

Tack, känns väldigt najs!

Egentligen vill man ju ha räckvidden som iX3:an har, men detta blir nog bra. Har i det stora varit nöjd med räckvidden i ID 4:an.

Denna var fullsmetad med utrustning. Glastak, 4-zonsklima, B&W-högtalare etc. Svårt att tacka nej till det. :sweat_smile:

3 gillningar

Stilfullt. :+1:

Klart avis, grattis till en fin bil :slight_smile:

Den där kommer du trivas i, grattis till ett bra köp :slight_smile: